• Anonym (Less)

Ansökt om skilsmässa från deprimerad man

Han har varit det i flera år nu med inslag av alkoholberoende. 
    Inta antidepressiva hjälper å han försöker inte direkt själv heller med att testa annat. Säger bara att livet är skit osv. 
    Det enda han gör är att ligga i sängen å titta på plattan/telefonen hela tiden. 
    Lagar ingen mat, ingen frukost, kvällsmat eller nåt. 
    Tom barnen säger att pappa bara ligger i sängen hela tiden. 
    Så jag drar runt allt som har med livet att göra.
    För någon dag sedan sa han till mig att livet hade varit mycket bättre om vi hade legat med varann. Så egentligen är det ju mitt fel att han mår dåligt å dricker. 
    Men vem fan orkar dra runt allt i ett hem samtidigt ska man orka ligga med sin deprimerade man med som bara ligger i en säng. Där å då fick jag nog. 
  • Svar på tråden Ansökt om skilsmässa från deprimerad man
  • LFF
    Anonym (Praktisk) skrev 2023-06-13 14:24:11 följande:
    Han försöker väl så gott han kan stackarn Solig. Han kanske inte har pickadoll och tatueringar över hela kroppen, men lite värk klarar han väl av.

Han vill ju imponera på dig på det sätt han kan. Och så otacksam du är!
    Japp, är så sjukt otacksam som inte imponeras av "åh, det gör så ont" och en kort stubin mot alla andra just pga smärta. 

Eller så är det så att det är mer macho att faktiskt söka hjälp när man behöver det (gäller inte bara inom vården utan också när man inte hittar dit man ska eller det man söker) istället för tvärtom. 
  • Anonym (Ointresse)
    LFF skrev 2023-06-13 14:56:03 följande:
    Japp, är så sjukt otacksam som inte imponeras av "åh, det gör så ont" och en kort stubin mot alla andra just pga smärta. 

Eller så är det så att det är mer macho att faktiskt söka hjälp när man behöver det (gäller inte bara inom vården utan också när man inte hittar dit man ska eller det man söker) istället för tvärtom. 
    Han kanske har tandläkarskräck?
  • LFF
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-13 15:06:35 följande:
    Nope, det är bara "onödigt och dyrt" eftersom "det går över förr eller senare ändå". Det är nämligen inga som helst problem att åka till tandläkarakuten om det skulle vara ordentlig kris men att boka ett besök för att ta tag i problemet ordentligt går inte.
  • LFF
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-13 15:06:35 följande:
    Men det är ju vansinnigt spännande att det ska hittas ursäkter till varför han inte tar tag i det hela.... Brukar det inte sägas att män är sådana som vill lösa problem? Eller gäller det bara när det inte kommer sin egen hälsa?
  • Anonym (B)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-13 13:39:13 följande:
    Oavsett så följer han ju machonormen att bra karl reder sig själv.
    Det är ju just det han inte gör. Han skiter i sin familj och sitt mående. Det kallar inte jag att reda sig själv. Tvärtom.
  • Anonym (Ointresse)
    LFF skrev 2023-06-13 15:19:01 följande:
    Men det är ju vansinnigt spännande att det ska hittas ursäkter till varför han inte tar tag i det hela.... Brukar det inte sägas att män är sådana som vill lösa problem? Eller gäller det bara när det inte kommer sin egen hälsa?
    Hade det varit bättre om jag sa att hon är en idiot som valt en så värdelös man? 
  • LFF
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-13 15:32:47 följande:
    Hade det varit bättre om jag sa att hon är en idiot som valt en så värdelös man? 
    Måste det vara det enda alternativet? Att han är värdelös och hon en idiot? (Att det dessutom är mig och min sambo du har svarat om gällande tandläkarskräck etc är en annan sak). 

Men ja, jag anser att män som inte söker hjälp när de mår dåligt, oavsett anledning, är rätt korkade när det kommer till just det. De kan vara hur smarta och underbara på andra vis men ändå idioter när det kommer till sin hälsa.

Och ja, jag tycker att det enormt fascinerande att det ska hittas på anledningar till varför någon inte söker vård när den personen behöver det, oavsett om det är en man eller en kvinna (för det finns lika korkade kvinnor). Det betyder inte att man ska söka för minsta lilla grej men om man har ett problem som orsakar smärta eller som är återkommande så bör man se till att ta reda på vad det är. 

Brukar det inte komma upp varje november, när det är prostatamånaden, att män oftast kommer när det är åt helsike för sent? Att de haft problem under lång tid men dragit sig för att söka vård eftersom "de vill inte veta vad som faktiskt är fel". 
  • Anonym (Ointresse)
    LFF skrev 2023-06-13 15:43:02 följande:
    Måste det vara det enda alternativet? Att han är värdelös och hon en idiot? (Att det dessutom är mig och min sambo du har svarat om gällande tandläkarskräck etc är en annan sak). 

Men ja, jag anser att män som inte söker hjälp när de mår dåligt, oavsett anledning, är rätt korkade när det kommer till just det. De kan vara hur smarta och underbara på andra vis men ändå idioter när det kommer till sin hälsa.

Och ja, jag tycker att det enormt fascinerande att det ska hittas på anledningar till varför någon inte söker vård när den personen behöver det, oavsett om det är en man eller en kvinna (för det finns lika korkade kvinnor). Det betyder inte att man ska söka för minsta lilla grej men om man har ett problem som orsakar smärta eller som är återkommande så bör man se till att ta reda på vad det är. 

Brukar det inte komma upp varje november, när det är prostatamånaden, att män oftast kommer när det är åt helsike för sent? Att de haft problem under lång tid men dragit sig för att söka vård eftersom "de vill inte veta vad som faktiskt är fel". 
    Nu har det ju beslutats att man hellre offrar män än ökar kostnaderna.

Kvinnor däremot kallas årligen till mammografi. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ointresse) skrev 2023-06-13 15:47:03 följande:
    Nu har det ju beslutats att man hellre offrar män än ökar kostnaderna.

Kvinnor däremot kallas årligen till mammografi. 
    Det förstår du väl själv, att vi inte har råd att alla bittra män söker vård. Men eftersom ni inte gillar självständiga kvinnor så får ni leva efter gamla könsnormer och reda er själva. 
  • Anonym (Ointresse)
    Anonym (B) skrev 2023-06-13 15:56:03 följande:
    Det förstår du väl själv, att vi inte har råd att alla bittra män söker vård. Men eftersom ni inte gillar självständiga kvinnor så får ni leva efter gamla könsnormer och reda er själva. 
    Man gamla könsnormer gäller i parningsdansen. Då är jämställdhet ointressant.
Svar på tråden Ansökt om skilsmässa från deprimerad man