Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vad får ni ut i föräldrapenning?

Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-06-13 16:46:27 följande:
    En mer vitt spriden uppfattning är att taket för SGI som ligger straxt över 500.000 är att anse som medelinkomst.

Du har aningen mer än hälften, du är helt klart "låginkomsttagare" enligt de allra flesta. Inte för att det är något fel med det.

Som kuriosa har jag själv en grundlön straxt under 500.000, med lite diverse tillägg och en hel del övertid så burkar den faktiska årslönen landa runt 650.000-700.000. Dvs, runt 3 gånger din inkomst.
    I min värld tillhör jag solklart fortfarande gruppen "medelinkomsttagare", jag har en bra bit kvar innan jag skulle kunna titulera mig "höginkomsttagare".

Alla har vi vår egen uppfattning och måttstock.

Men helt klart blir det en sur tillvaro den tiden du lever på föräldrapenning om du har en bruttolön runt 23,000:-
    Det du kommer få ut netto skulle knappt täcka mina boendekostnader.

Men man har ju förhopningsvis en partner som inte är föräldraledig och därför tjänar mer . Under den tid en i paret är föräldraledig med ett gemensamt barn bör man ju ha gemensam ekonomi, tycker jag. Även om man byts av tycker jag det är rimligt med gemensam ekonomi alternativt att den som inte är föräldraledig betalar mer. 

Svar på tråden Vad får ni ut i föräldrapenning?