Inlägg från: Doris1982 |Visa alla inlägg
  • Doris1982

Råkade gå in i en internetbedrägeri

Igår annonserade jag en begagnad brudklänning för 500 kr på Blocket. Jag skulle vilja sälja den till en person som heter Aman.da von Brömsen. Hon frågade efter min e-postadress och påbörjade betaltransaktionen via Blocket. Eftersom den skulle skickas via post krävde Blocket att jag skulle använda Mobil BankID för identifiering. Jag skulle ha fått ett QR-nummer för posten, men istället skickade Aman.da von Brömsen en falsk Blocket-e-post. I det mailet blev jag ombedd att uppge mitt bankkortnummer för att få betalningen på 500 kr samt 130 kr i postavgift. Samtidigt krävdes även identifiering via Mobil BankID. Jag upptäckte att det drogs 3509,10 kr från mitt konto och att beloppet reserverades för Western Union. Personen från Blocket slutade kommunicera med mig direkt.Jag har aldrig haft kontakt med bedragaren tidigare och har aldrig varit med om en sådan här bedrägeri. Jag har spärrat mitt kort och mitt Mobil BankID, och jag kontaktade även Western Union för att göra en anmälan, jag har gjort polisanmälan, meddelat Finansinspektionen och skrev till Kortreklamationer. Vad kan jag göra mer? Enligt min bank de kan inte stoppa reservationen, betalningen behöver gå genom, efter kan de reagera. När får jag tillbaka mina pengar och från vem? Western Union kunde inte se transaktionen eftersom den är reserverad hos min bank.Jag kommer ALDRIG använda Blocket heller, det var hemsk upplevelse, speciellt när man är 9 månaders höggravid och blev blåst med pengar. 
  • Svar på tråden Råkade gå in i en internetbedrägeri
  • Doris1982

varför banken kan bara inte stoppa reserverad pengar? det är inte överfört istället blev reserverad. polisen och banken sa att får jag tillbaka pengar, men först de behöver veta vart pengar hamnade. 

Svar på tråden Råkade gå in i en internetbedrägeri