• Doris1982

Råkade gå in i en internetbedrägeri

Igår annonserade jag en begagnad brudklänning för 500 kr på Blocket. Jag skulle vilja sälja den till en person som heter Aman.da von Brömsen. Hon frågade efter min e-postadress och påbörjade betaltransaktionen via Blocket. Eftersom den skulle skickas via post krävde Blocket att jag skulle använda Mobil BankID för identifiering. Jag skulle ha fått ett QR-nummer för posten, men istället skickade Aman.da von Brömsen en falsk Blocket-e-post. I det mailet blev jag ombedd att uppge mitt bankkortnummer för att få betalningen på 500 kr samt 130 kr i postavgift. Samtidigt krävdes även identifiering via Mobil BankID. Jag upptäckte att det drogs 3509,10 kr från mitt konto och att beloppet reserverades för Western Union. Personen från Blocket slutade kommunicera med mig direkt.Jag har aldrig haft kontakt med bedragaren tidigare och har aldrig varit med om en sådan här bedrägeri. Jag har spärrat mitt kort och mitt Mobil BankID, och jag kontaktade även Western Union för att göra en anmälan, jag har gjort polisanmälan, meddelat Finansinspektionen och skrev till Kortreklamationer. Vad kan jag göra mer? Enligt min bank de kan inte stoppa reservationen, betalningen behöver gå genom, efter kan de reagera. När får jag tillbaka mina pengar och från vem? Western Union kunde inte se transaktionen eftersom den är reserverad hos min bank.Jag kommer ALDRIG använda Blocket heller, det var hemsk upplevelse, speciellt när man är 9 månaders höggravid och blev blåst med pengar. 
  • Svar på tråden Råkade gå in i en internetbedrägeri
  • Ruter

Du har gjort allting du kan göra i anmälningsdag. Angående pengarna är det tyvärr inte säkert att du får tillbaka dom. De kan anse att du varit oaktsam och inte ordentligt kollat vart du loggat in med bank id och att du legitimerat dig.

Mycket för att det är svårt att veta att det är bedrägeri. Till exempel skulle jag ju kunna logga in själv med mitt bankid och föra över mina pengar till någon annan som jag känner(tex som har bank hos Western union) och sen reklamera överföringen med motivering att jag blev scammad. Får tillbaka pengarna och sen delar jag och kompisen på pengarna och gå plus på så vis. När du loggat in med bankid är det jättesvårt att bevisa att du inte själv gjort överföringen. 

• Guldnovan

Trist och jag beklagar. Men nu var det en bedragare och inte Blocket som lurade dig. 

• Citronella

De pengarna kommer du inte se igen. Se det som läxa till framtiden lämna aldrig ut dina kortuppgifter på det här sättet.

• Ellie
    Ruter skrev 2023-06-12 19:24:28 följande:

Du har gjort allting du kan göra i anmälningsdag. Angående pengarna är det tyvärr inte säkert att du får tillbaka dom. De kan anse att du varit oaktsam och inte ordentligt kollat vart du loggat in med bank id och att du legitimerat dig.

Mycket för att det är svårt att veta att det är bedrägeri. Till exempel skulle jag ju kunna logga in själv med mitt bankid och föra över mina pengar till någon annan som jag känner(tex som har bank hos Western union) och sen reklamera överföringen med motivering att jag blev scammad. Får tillbaka pengarna och sen delar jag och kompisen på pengarna och gå plus på så vis. När du loggat in med bankid är det jättesvårt att bevisa att du inte själv gjort överföringen. 

Om de spärrar överföringen så att mottagaren aldrig får den kan du ju inte gå plus på det.
  • Ruter
    Ellie skrev 2023-06-12 20:20:14 följande:
    Om de spärrar överföringen så att mottagaren aldrig får den kan du ju inte gå plus på det.
    Problemet är att de inte kan spärra en överföring som redan är gjord. Annars hade de ju kunnat ge tillbaka pengarna till ts på en gång om de kunde spärra den och ta tillbaka pengarna. 
  • Doris1982

varför banken kan bara inte stoppa reserverad pengar? det är inte överfört istället blev reserverad. polisen och banken sa att får jag tillbaka pengar, men först de behöver veta vart pengar hamnade. 

• Ruter
    Doris1982 skrev 2023-06-12 21:45:33 följande:

varför banken kan bara inte stoppa reserverad pengar? det är inte överfört istället blev reserverad. polisen och banken sa att får jag tillbaka pengar, men först de behöver veta vart pengar hamnade. 

Vid kortköp har inköpsstället en skyldighet att kontrollera täckning för köpet. När denna kontroll görs reserveras motsvarande belopp. Det tar normalt 2-3 bankdagar innan transaktionen bokförs och det är först då du ser att pengarna försvinner. 

De kan inte bara ta bort reservationen eftersom kortet använts till ett köp. Och butiken har släppt ut varor för nämnda summan eftersom det fanns ett kort som tänkte det summan. 

Butiken vill därmed ha betalt för de pengar/varor de lämnat ut. Banken kan inte veta om det faktiskt är du som genomfört köpet eller någon annan. I första läget antas det vara du som gjort köpet då det är din skyldighet att förvara alla uppgifter som behövs om kortet på ett sådant sätt att ingen annan får tag i dessa.

Nu när så inte är fallet och du har reklamerat transaktionen. Blir det upp till banken att dels utreda om det var du eller någon annan som genomförde transaktionen. Och när de undersökt det, kommer de undersöka om du har haft dina kortuppgifter säkrade eller om du själv gett ut dessa till någon annan. Därefter tar de ställning till om deras försäkringar täcker förlusten vid transaktionen. Eööer om de anser att du handhavt dina uppgifter oaktsamt. 

www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/vad-sager-lagen/regler-for-betalningar/

Om det bedömer att du var oaktsam. Blir det istället en polisärende av det. Där det blir upp till polisen att utreda ved som utförde bedrägeriet och dra dessa inför domstol för att få tillbaka dina pengar. 
Svar på tråden Råkade gå in i en internetbedrägeri