• Anonym (Gäsp)

    Spädbarn/bebis väcka för mat?

    Hur länge har ni låtit bebisar 0-3 månader sova i sträck på natten om hen inte vaknat själv för att äta?
    Dvs bebisar som är friska, går upp i vikt osv.

    Denna "hysterin" från BVC att man måste väcka för mat stressar åter igen (detta är mitt tredje barn)

    Hen äter på dagen jätte bra (bröstmjölk på flaska) och även denna bebis verkar vara bra på att sova på natten OM man inte väcker vill säga. Då blir det en ond cirkel känner jag. Dvs. hen gråter 2-3 timmar i rad efter för hen kan inte somna om, utan är gärna vaken i famnen..

    Vet att många säger "man behöver inte väcka friska barn för mat" men minns sist jag skrev att om jag lät min första sova X antal timmar under 6 månaders ålder fick åven det massor av kommentarer att man inte kan göra så.

    Så ja , vad är max timmar då? 

    Bvc säger 3 men tror personligen att det är längre...

  • Svar på tråden Spädbarn/bebis väcka för mat?
  • Anonym (S)

    Väckte aldrig mina barn. De fick sova...
    Hade visserligen ingen stress från BVC. De såg att både barn 1 och 2 gick upp som de skulle...

  • Chapas

    Låter henne sova hur många timmar hon vill på natten. På dagen ammar vid första signal.
    Jag lyssnar det Bvc säger men behöver inte följa det. 

  • Elli2022

    Låt bebis sova, dom styr själva sina hungersignaler och vaknar när dom behöver äta själva 😊

  • Anonym (Gäsp)

    Jag är så dålig på att ljuga! :D Har alltid tänkt att säga "jo men vi väcker" när dom frågar men varje gång "ehmm njaa alltså inte alltid" då kommer tjatet på hur viktigt det är att dom äter mellan 3 timmar för atr bla bla...

    Men får väll träna på att dra en vit lögn. ;)

    Men finns de någon max gräns på antal timmar man får låta dom sova? Blev ju ett himla liv på FL sist jag skrev hur länge jag lät mitt andra barn sova utan att hen åt då. 
    Men å andra sidan, hen är ett glatt och friskt barn idag :)

  • Anonym (4-barnsfar)

    Väck inte! Jag trodde BVC hade slutat med sådana idiot-råd.

  • Anonym (Gäsp)
    Anonym (4-barnsfar) skrev 2023-06-13 10:17:45 följande:

    Väck inte! Jag trodde BVC hade slutat med sådana idiot-råd.


    Tyvärr inte... Och skuldbelägga kan dom när man berättar att man inte väcker.

    Men tänker säga i fortsättningen, mitt barn jag bestämmer väll?
  • LFF
    Anonym (Gäsp) skrev 2023-06-13 08:32:43 följande:

    Jag är så dålig på att ljuga! :D Har alltid tänkt att säga "jo men vi väcker" när dom frågar men varje gång "ehmm njaa alltså inte alltid" då kommer tjatet på hur viktigt det är att dom äter mellan 3 timmar för atr bla bla...

    Men får väll träna på att dra en vit lögn. ;)

    Men finns de någon max gräns på antal timmar man får låta dom sova? Blev ju ett himla liv på FL sist jag skrev hur länge jag lät mitt andra barn sova utan att hen åt då. 
    Men å andra sidan, hen är ett glatt och friskt barn idag :)


    Om barnet inte hade gått upp i vikt enligt sin kurva hade jag förstått att ni ska väcka det. Som det verkar går ju bebis upp som hen ska och därmed finns inte behovet av nattamat. 

    Hur gammal är bebis?
  • Jemp

    Känner inte igen mig alls? 
    Rådet jag har fått att det inte ska gå för länge har gällt första 2 veckorna eller så (max). Barnen är nu 5 och 7 år. 

    Att de inte ska behöva mat nattetid efter 6 mån har handlat om att man kan börja medvetet avvänja de vid det (vilket jag dock inte sett nån vits med), inte att väcka så länge. 

  • Anonym (Gäsp)
    LFF skrev 2023-06-13 10:30:54 följande:
    Om barnet inte hade gått upp i vikt enligt sin kurva hade jag förstått att ni ska väcka det. Som det verkar går ju bebis upp som hen ska och därmed finns inte behovet av nattamat. 

    Hur gammal är bebis?
    Går upp enligt kurvan vilken mitt andra (född 2021) också gjorde, men samma "gnäll" om att väcka ända tills bebisen är 6 mån då redan... 
    Med första som är äldre behövde jag dock väcka av andra orsaker (gick inte upp och föddes för tidigt osv)

    Min yngsta är 1 mån.. Och verkar hittils sova på nätterna som mitt andra barn också gjorde.

    Ser ingen vits i att väcka! Som inatt jag väckte efter att hen sovit 4 timmar (3 timmar är rådet) och vad händer, jo hen vill inte somna om! (Andra barnet var lika dant) så var vaken tills nästa måltid var dvs 3 timmar senare nästan.. Ser ingen logik i detta.
Svar på tråden Spädbarn/bebis väcka för mat?