Anonym (om) skrev 2023-06-13 11:33:30 följande:
Varför låter du dig stressas av BVC? I synnerhet om det är ditt tredje barn?
Det låter som en ovanligt nitisk BVC-sköterska du fått, jag har inte hört de råden om att väcka för matning ända till sex månaders ålder. Snarare första veckorna, kanske till en månads ålder. längre om det är en bebis som växer dåligt eller bli slö av att den äter för lite och därför sover mer än vad den ska.
Jag skulle säga:
0-1 månad, max tre timmar.
1-4 månader max 4-5 timmar.
Efter 4 månader kan sova hela natten utan mat.
Det är också vad som står på 1177.
Men om du känner dig trygg med hur din bebis äter och sover - varför känner du dig stressad av BVC? Du behöver ju inte heller redovisa för BVC hur många timmar din bebis sover utan att äta.
Är det verkligen hysteri från BVC eller är det din känsla? Eftersom du sen också blandar in kommentarer om att du skrev sist ..var det här på FL alltså?
Slappna av och gör inte ett problem av nåt som inte är ett problem är mitt råd då.
Är väll samma som sist, dvs jag är super löjligt känslig och påverkad ca 1-2 månader efter förlossningen..
BVC frågar alltid om hur många gånger hen äter och om hen vaknar inom 3 timmar på natten för att äta eller om vi behöver väcka så det blir ju en redovisning på ett sätt..
Min magkänsla säger att man kan låta sova åtminstonde 5 timmar när hen är så liten.
Med min andra slutade jag väcka helt runt 3-4 månsders ålder, då fick jag styrkan att göra som jag känner för.
Det var en annan tråd när någon frågade om "hur sover era bebisar" för hennes sov dåligt och jag svarade hur länge min på då 4-5 månader sov och oj vilket liv de blev här :D
Jag var lika lätt stressad, känslig osv sist också efter förlossningen. Inte bara när de gäller bebisen utan allt annat också. Sist blev jag "mig själv" när mitt andra var 3 månader så hoppas på att det känns lättare snart nu också..