• Anonym (Nej till unga föräldrar)

Kriterier för att få skaffa barn

Ibland undrar jag vilka låga kriterier folk har för att skaffa barn, i synnerhet unga människor. Mina kriterier för att skaffa barn är:

- Man MÅSTE ha fyllt minst 30 år
    - Man MÅSTE ha jobb (behöver inte vara fast jobb, bara det ger rätt till sgi)
    - Körkort är ett MÅSTE 
    - Behöver inte vara gift, men man ska ha levt ihop under samma tak i MINST 3 år.
    - Städade värderingar
    - Bo tillräckligt stort vare sig det är hus, lägenhet, radhus eller what so ever. Bryr mig inte om formen på bostad, om man hyr eller äger, bara det täcker familjens behov.
    - Man ska inte röka, lida av psykisk ohälsa eller ha problem med alkohol.

Dessa kriterier ser jag som måsten innan man skaffar barn, vilket de allra flesta unga par inte lever upp till. Alltför många unga föräldrar separerar där framförallt mamman råkar illa ut och klarar sig inte. Risken finns att dessa unga föräldrar (särskilt mamman) blir fast i bidragsberoende och byter killar lika ofta som man byter underkläder. Dessa unga mammor kan i regel inte heller tillgodose barnens behov i form av ex ny cykel som barnet vill ha eller andra roliga saker. Jag anser att nöjen faktiskt är en del av ett barns behov. Ja jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn som ung då man inte är torr bakom öronen själv och blir försörjd av staten/pappa betalar.

Vilka kriterier har ni för att kunna skaffa barn?
  • Svar på tråden Kriterier för att få skaffa barn
  • Anonym (Anna (ung mamma))

Nej, bästa biologiska tiden för en kvinna att skaffa barn är i 20 års åldern. Vid 30 minskar fertiliteten och vid 35 minskar den ganska drastiskt och missfallsrisken ökar markant. och vi vill väl få mer barn än bara ett? Ivf och ofrivillig barnlöshet ökar dramatiskt i samhället i och med att mödrarna blir äldre, vilket vi biologiskt inte är skapta för.

Min ork som mamma på 20+ var betydligt större än när jag fick barn vid 30+. Jag skulle säga att jag var en bättre, roligare, mer engagerad mamma vid yngre ålder än äldre. 

sen ska man absolut kunna försörja sig och barnet, men tyvärr finns inga garantier att pappan- trots relation på 3 år- inte lämnar för en yngre flamma.

• hurtänktedunu

Jag har inga kriterier för andra personer men jag hade mål innan jag skulle skaffa barn. 

*ville ha barn innan 25 års ålder 
    *ville vara klar med min kandidatutbildning
    *ville ha fast jobb
    *ville ha en vettig pappa till barnet
    *ville vara gift
    *ville ha bott tillsammans MINST 3 år
    *ville ha tillräckligt stort boende

Första barnet föddes 2 månader innan jag fyllde 25 år, jag var färdigutbildad med fast jobb, hade en bra man som jag var gift med och hade vart tillsammans med nästan 5 år när barnet kom och vi bodde då i en lägenhet med tillräckligt med plats för oss. Sen satte jag upp nya mål för barn 2.

Då ville jag:

*Bo i hus
    *Vara klar med min magisterutbildning
    *minst 2,5 år mellan barnen

Allt detta var uppfyllt och det vart 2 år och 8 månader mellan barnen. 

Även tredje barnet kom med mål och även dom var uppfyllda även om det var betydligt mindre mål.

Detta var viktigt för mig för jag ville inte få samma liv som min mamma utan utbildning som hoppade runt på vikariat med dålig ekonomi och ensamstående vid 30år med 4 barn.

• Anonym (Filippa)
    Citronella skrev 2023-06-14 14:14:47 följande:

Varför måste man vara gammal när man föder barn enligt dig? Det ökar risken för sjukdomar och komplikationer hos både mamma och barn dessutom minskar fertiliteten med åldern. 

Jag har inte körkort och har aldrig känt ett behov av det heller. Varför är det viktigt att jag har det enligt dig? 

30 år är inte gammalt för att få barn
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Anna (ung mamma)) skrev 2023-06-14 15:04:38 följande:

Nej, bästa biologiska tiden för en kvinna att skaffa barn är i 20 års åldern. Vid 30 minskar fertiliteten och vid 35 minskar den ganska drastiskt och missfallsrisken ökar markant. och vi vill väl få mer barn än bara ett? Ivf och ofrivillig barnlöshet ökar dramatiskt i samhället i och med att mödrarna blir äldre, vilket vi biologiskt inte är skapta för.

Min ork som mamma på 20+ var betydligt större än när jag fick barn vid 30+. Jag skulle säga att jag var en bättre, roligare, mer engagerad mamma vid yngre ålder än äldre. 

sen ska man absolut kunna försörja sig och barnet, men tyvärr finns inga garantier att pappan- trots relation på 3 år- inte lämnar för en yngre flamma.

Det är du ja, själv fick jag barn vid 30 och har en ordnad tillvaro och bra ekonomi så att jag kan erbjuda mitt barn ett bra liv och vara en trygg och närvarande förälder. När jag var runt 20 studerade jag och hade inte kunnat ge allt av mig själv då det var så mycket med studier och karriär som jag lade min tid på. Men du kanske inte har studerat efter gymnasiet och inte har fullt så höga krav på ett ekonomiskt stabilt liv som jag har. 
  • Tom Araya
    Anonym (Nej till unga föräldrar) skrev 2023-06-14 12:45:57 följande:
    Kriterier för att få skaffa barn
    Ibland undrar jag vilka låga kriterier folk har för att skaffa barn, i synnerhet unga människor. Mina kriterier för att skaffa barn är:

- Man MÅSTE ha fyllt minst 30 år
    - Man MÅSTE ha jobb (behöver inte vara fast jobb, bara det ger rätt till sgi)
    - Körkort är ett MÅSTE 
    - Behöver inte vara gift, men man ska ha levt ihop under samma tak i MINST 3 år.
    - Städade värderingar
    - Bo tillräckligt stort vare sig det är hus, lägenhet, radhus eller what so ever. Bryr mig inte om formen på bostad, om man hyr eller äger, bara det täcker familjens behov.
    - Man ska inte röka, lida av psykisk ohälsa eller ha problem med alkohol.

Dessa kriterier ser jag som måsten innan man skaffar barn, vilket de allra flesta unga par inte lever upp till. Alltför många unga föräldrar separerar där framförallt mamman råkar illa ut och klarar sig inte. Risken finns att dessa unga föräldrar (särskilt mamman) blir fast i bidragsberoende och byter killar lika ofta som man byter underkläder. Dessa unga mammor kan i regel inte heller tillgodose barnens behov i form av ex ny cykel som barnet vill ha eller andra roliga saker. Jag anser att nöjen faktiskt är en del av ett barns behov. Ja jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn som ung då man inte är torr bakom öronen själv och blir försörjd av staten/pappa betalar.

Vilka kriterier har ni för att kunna skaffa barn?
    Ganska bra och relevanta krav. Men jag tycker nog att man får vara lite yngre än 30, om man uppfyller alla de andra kraven.
  • Anonym (Jösses)

Det du radade upp är ju just DINA kriterier,  TS,  varför behöver alla andra leva upp till just DINA kriterier?

Det jag tycker är viktigt är att ge barnet kärlek,  trygghet och det ett barn behöver,  som tex mat, kläder, leksaker, ett stabilt hem mm. 

Det kan man absolut tillgodose trots att man är under 30 år, inte har körkort,  och inte levt tillsammans med pappan i minst 3 år osv.  

• Tom Araya
    Anonym (Jösses) skrev 2023-06-15 01:38:41 följande:

Det du radade upp är ju just DINA kriterier,  TS,  varför behöver alla andra leva upp till just DINA kriterier?

Det jag tycker är viktigt är att ge barnet kärlek,  trygghet och det ett barn behöver,  som tex mat, kläder, leksaker, ett stabilt hem mm. 

Det kan man absolut tillgodose trots att man är under 30 år, inte har körkort,  och inte levt tillsammans med pappan i minst 3 år osv.  

Barn skulle få en bättre, tryggare och mer stabil uppväxt om folk ställde lite mer krav på sig själva och sin tillvaro innan de skaffade barn.

Jag håller med dig om det viktigaste att ge barn, men det kompenserar knappast för uppbrutna förhållanden, dålig ekonomi, trångboddhet, alkoholism mm. 
  • Citronella
    Anonym (Filippa) skrev 2023-06-15 01:04:45 följande:
    30 år är inte gammalt för att få barn
    Läser du trådstarten ser du att det står MINST 30 år. 
  • Anonym (Nja)

Mitt yngsta barn fick jag när jag skulle fylla 28, det äldsta när jag var 22.
    Fyller 46 i år och lever fortfarande med barnens pappa, vi skaffade barn snabbt, eller blev ett hoppsan(blev ett plus efter 6 månader) och vi valde att behålla.
    Han hade fast jobb och jag var timanställd samt jobbade extra.
    Vi har en ordnad ekonomi i dagsläget, bor i hus och har framtid planerad.
    Vi har ork och tid att göra det vi önskar idag, vi har alltid haft råd med det barnen behövt utan att behöva snåla, varit duktiga på att hushålla med våra pengar när vi hade sämre ekonomi.
    Vad du har för ålder när du skaffar barn spelar mindre roll, huvudsaken för mig är att du är en närvarande och bra förälder.

Visst vår ekonomi var sämre som unga, men vi gav barnen tid och äventyr i närområdet men även resor inom Sverige och grannländer.
    Nu när de är stora 18 och 23 så kan vi på ett annat vis satsa på karriär och på oss själva utan att ha tummat på deras barndom

• Anonym (A)
    Anonym (Nej till unga föräldrar) skrev 2023-06-14 13:01:17 följande:
    Fängelse? Nej såklart inte. Det var mina kriterier på vad jag tycker man ska ha uppfyllt innan man sätter barn till världen. Jag undrar om andras kriterier, skulle vara kul med lite perspektiv.
    Kul med lite perspektiv, samtidigt som du dömer de som gör på något annat sätt än det du tycker är rätt. Trevlig människosyn. 
Svar på tråden Kriterier för att få skaffa barn