• Anonym (Nej till unga föräldrar)

Kriterier för att få skaffa barn

Ibland undrar jag vilka låga kriterier folk har för att skaffa barn, i synnerhet unga människor. Mina kriterier för att skaffa barn är:

- Man MÅSTE ha fyllt minst 30 år
    - Man MÅSTE ha jobb (behöver inte vara fast jobb, bara det ger rätt till sgi)
    - Körkort är ett MÅSTE 
    - Behöver inte vara gift, men man ska ha levt ihop under samma tak i MINST 3 år.
    - Städade värderingar
    - Bo tillräckligt stort vare sig det är hus, lägenhet, radhus eller what so ever. Bryr mig inte om formen på bostad, om man hyr eller äger, bara det täcker familjens behov.
    - Man ska inte röka, lida av psykisk ohälsa eller ha problem med alkohol.

Dessa kriterier ser jag som måsten innan man skaffar barn, vilket de allra flesta unga par inte lever upp till. Alltför många unga föräldrar separerar där framförallt mamman råkar illa ut och klarar sig inte. Risken finns att dessa unga föräldrar (särskilt mamman) blir fast i bidragsberoende och byter killar lika ofta som man byter underkläder. Dessa unga mammor kan i regel inte heller tillgodose barnens behov i form av ex ny cykel som barnet vill ha eller andra roliga saker. Jag anser att nöjen faktiskt är en del av ett barns behov. Ja jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn som ung då man inte är torr bakom öronen själv och blir försörjd av staten/pappa betalar.

Vilka kriterier har ni för att kunna skaffa barn?
  • Svar på tråden Kriterier för att få skaffa barn
  • Anonym (Old)
    Tom Araya skrev 2023-06-15 01:57:26 följande:
    Barn skulle få en bättre, tryggare och mer stabil uppväxt om folk ställde lite mer krav på sig själva och sin tillvaro innan de skaffade barn.

Jag håller med dig om det viktigaste att ge barn, men det kompenserar knappast för uppbrutna förhållanden, dålig ekonomi, trångboddhet, alkoholism mm. 
    Så är det förmodligen. Samtidigt är människor individer och det finns föräldrar som inte klarar av att axla föräldrarollen vare sig vid 30, 40 eller 50, likväl som det finns föräldrar som klarar det galant vid 30.

Samma med ekonomi. En del har perfekt planerad ekonomi med ringa medel till förfogande medan andra låter pengarna rinna genom fingrarna trots höga löner.
  • Anonym (Ugglan)
    *Jag var 32 men ångrar mig lite, det hade varit bättre om jag fått barn en smula tidigare. Vid 28 eller så.
    *Jag hade just då inte jobb, men jag visste att det var tillfälligt eftersom jag har mer relevant utbildning än 90% av befolkningen.
    - Körkort är ett MÅSTE 
    *Nej, inte i Stockholm t.ex., och inte heller om man bor centralt i andra städer med fungerande kollektivtrafik. Varför tror du ens detta?
    - Behöver inte vara gift, men man ska ha levt ihop under samma tak i MINST 3 år.
    *Jag körde på 5 år, för jag ville veta säkert att min man inte är idiot.
    - Städade värderingar
    *I rimlig mån, ja.
    - Bo tillräckligt stort vare sig det är hus, lägenhet, radhus eller what so ever. Bryr mig inte om formen på bostad, om man hyr eller äger, bara det täcker familjens behov.
    *Medan barnet är litet klarar man sig bra med mindre yta, vi är väldigt kräsna i Sverige med krav på kvm.
    Skulle aldrig falla mig in, min hjärna är alldeles för vass för att sabba med droger.
  • Spucks

Av dina kriterier uppfyllde jag enbart den sista och körkorten när jag fick mitt första barn. Och körkorten kvitter, för jag har aldrig ägt eller lånad en bil. Dessutom vet jag inte var "städade värderingar" är.
    Och jag kan garantera dig att jag lyckades bättre med min dotter än många andra, som uppfyller alla dina kriterier.

Vilka kriterier jag anser är rimliga:
    1. Grundlägande vetskap om barns utveckling.
    2. Kapabel att ta hand om ett barn p
    å ett bra sätt.
    3. H
    ågad att ta hand om ett barn på ett bra sätt.
    4. Vilja ha ett barn.

• Xenia
    Anonym (Nej till unga föräldrar) skrev 2023-06-14 12:45:57 följande:
    Ibland undrar jag vilka låga kriterier folk har för att skaffa barn, i synnerhet unga människor. Mina kriterier för att skaffa barn är:

- Körkort är ett MÅSTE 
    - Städade värderingar

Dessa kriterier ser jag som måsten innan man skaffar barn, vilket de allra flesta unga par inte lever upp till. Alltför många unga föräldrar separerar där framförallt mamman råkar illa ut och klarar sig inte. Risken finns att dessa unga föräldrar (särskilt mamman) blir fast i bidragsberoende och byter killar lika ofta som man byter underkläder. Dessa unga mammor kan i regel inte heller tillgodose barnens behov i form av ex ny cykel som barnet vill ha eller andra roliga saker. Jag anser att nöjen faktiskt är en del av ett barns behov. Ja jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn som ung då man inte är torr bakom öronen själv och blir försörjd av staten/pappa betalar.

Nej, hellre 25 år än 30 år. Ju yngre desto bättre, bara man är klar med skolan. Rent biologiskt är nog 20 år bäst Jag har inte och har aldrig haft något körkort men skaffade iaf barn. Maken hade heller inget körkort men skaffade sedan.

Tillräckligt stort behövs inte heller. En baby behöver inte ett eget rum. Vi flyttade till större först när barnet skulle fylla fyra år.

Men många tycks tänka som du. Allt ska vara fixat. Karriären och huset etc. Så föds det för få barn i Sverige också.
  • Tom Araya
    Anonym (A) skrev 2023-06-15 06:49:24 följande:
    Kul med lite perspektiv, samtidigt som du dömer de som gör på något annat sätt än det du tycker är rätt. Trevlig människosyn. 
    Vilket dömande inlägg!
  • Tom Araya
    Anonym (Old) skrev 2023-06-16 17:36:59 följande:
    Så är det förmodligen. Samtidigt är människor individer och det finns föräldrar som inte klarar av att axla föräldrarollen vare sig vid 30, 40 eller 50, likväl som det finns föräldrar som klarar det galant vid 30.

Samma med ekonomi. En del har perfekt planerad ekonomi med ringa medel till förfogande medan andra låter pengarna rinna genom fingrarna trots höga löner.
    Så är det såklart. Men tråden handlar om de förutsättningar alla kan påverka genom planering.

Ekonomi är som du säger inte bara inkomst, utan också hur man hanterar sin ekonomi. Vad jag menar är viktigast, är trygghet och stabilitet i de ekonomiska förhållandena. Sedan behöver inte barn det senaste och mest exklusiva av allting.
  • Emala

Vadå  "rent biologiskt" är det bäst att få barn när man är 20 år? 
    Vad har det för betydelse? 
    Det är ju åtskilliga och åter åtskilliga som får barn senare,  utan några som helst problem.
    När man är 20 år har man ofta inte någon inkomst som kan ge en föräldrapenning som är möjlig att leva på. 
    Det har större betydelse än att det biologiskt sett på stenåldern var bäst att få barn vid 20 år. 

• Anonym (Old)
    Tom Araya skrev 2023-06-16 22:36:22 följande:
    Så är det såklart. Men tråden handlar om de förutsättningar alla kan påverka genom planering.

Ekonomi är som du säger inte bara inkomst, utan också hur man hanterar sin ekonomi. Vad jag menar är viktigast, är trygghet och stabilitet i de ekonomiska förhållandena. Sedan behöver inte barn det senaste och mest exklusiva av allting.

Jo, men jag tycker trådstarten är väl kategorisk. Känner många familjer som fått sina barn vid 25-27, kanske med en studerande med knackig inkomst men där det gått utmärkt ändå. Fortfarande gifta, barnen är vuxna idag. 

Något som jag däremot aldrig kommer förstå är varför man väljer att skaffa barn i en relation som inte är bra. Exempelvis med en partner som redan före barn inte tar ansvar för hem, ekonomi osv, eller där man redan före barn bråkar och är oense om hur man ska leva sitt gemensamma liv.

En partner man passar ihop med och lever ett harmoniskt liv tillsammans med borde vara det allra viktigaste att ha på plats innan man satsar på familjeliv.

• Citronella
    Emala skrev 2023-06-17 01:58:55 följande:

Det är ju åtskilliga och åter åtskilliga som får barn senare,  utan några som helst problem.
    När man är 20 år har man ofta inte någon inkomst som kan ge en föräldrapenning som är möjlig att leva på. 
    Det har större betydelse än att det biologiskt sett på stenåldern var bäst att få barn vid 20 år. 

Ofta inte någon inkomst, vad bygger du det påståendet på? Det är inte min erfarenhet, alla pluggar inte vidare vissa börjar jobba direkt efter gymnasiet. 

• Anonym (Valfritt)

Egentligen tycker jag att man ska få skaffa barn när man än vill. Att man sen inte bör skaffa barn är nåt helt annat. Jag kan tycka att man bör ha gått ut gymnasiet, bör ha egen bostad, bör ha en stabil relation till pappan ifråga och bör ha egen inkomst. Men livet ser inte alltid ut så när en kvinna blir gravid. Och om hon då vill behålla barnet ska hon självklart göra det. Det mesta löser sig med tiden och blir bra trots att förutsättningarna inte var optimala från början.
    Frågar man folk har alla olika kriterier på vad de tycker ska vara uppfyllt innan man skaffar barn, men vem bestämmer vad som är rätt? Du tycker allt under 30 är för ungt medans andra tycker allt över 30 är för gammalt. Oavsett vad har folk alltid åsikter, men den enda det egentligen angår är den gravida kvinnan och den eventuella pappan. Och ja, jag skriver eventuella med tanke på tex IVF för ensamstående, de som inte vet vem pappan är eller såna som en kompis till mig vars sambo dog när hon var i 3:e månaden.

• Xenia
    Emala skrev 2023-06-17 01:58:55 följande:

Kroppen klarar av det bäst då. Dessutom hinner man med att få flera barn. Får man sitt första barn vid 35 så blir det kanske inte fler. Man kanske inte får barn på direkten heller utan behöver gå igenom fertilitetsutredningar, adoptionsutredningar m m.

Det förutsätts alltid att man ska vara klar med karriär och ha råd med hus etc först. Jag tycker man kan skaffa barn först och satsa på (vidare)utbildning och karriär sen när de blivit större.

Detta förutsätter att man hittat den rätte vid unga år. Med den "rätte" menar jag inte att man absolut håller ihop tills döden skiljer dem åt utan någon som kan bli en ansvarsfull far, vare sig man bor ihop eller inte.
  • nihka

Att det finns ett ägg och en spermie och att någon vill ha barnet och ta hand om det.

• Anonym (Inga kriterier)

Jag tycker det är potentiellt väldigt skadligt att sätta upp kriterier för vem som skall få och inte skall få skaffa barn. Det är att ge makthavare alldeles för mycket makt att göra det.

Någon kanske gör en bra lista med kriterier idag som jag skulle kunna tycka vara vettig och hålla med om. Men hur ser den kriterielistan ut om 100 år eller ens 10? Vem bestämmer över dessa kriterier?

• Tom Araya
    Anonym (Inga kriterier) skrev 2023-06-18 18:52:41 följande:

Jag tycker det är potentiellt väldigt skadligt att sätta upp kriterier för vem som skall få och inte skall få skaffa barn. Det är att ge makthavare alldeles för mycket makt att göra det.

Någon kanske gör en bra lista med kriterier idag som jag skulle kunna tycka vara vettig och hålla med om. Men hur ser den kriterielistan ut om 100 år eller ens 10? Vem bestämmer över dessa kriterier?

Jag har i den här tråden bara sett uttryck för vad man tycker för sig självt och vad man tycker är mer/mindre gynnsamma omständigheter för att bilda barnfamilj. Har någon föreslagit att detta skulle vara något att lagstifta om?
  • Anonym (Lol)

Det med psykisk ohälsa är intressant. Vad räknar du som psykisk ohälsa?
    En utbrändhet är lika illa som schizofreni?

Då ska du ju självklart inte få skaffa barn om du har säg diabetes eller andra kroniska sjukdomar.

Röker och dricker alkohol, feta människor borde inte få skaffa barn. Extremt stor risk under graviditeten.

• Anonym (Lovis)
    Anonym (Nej till unga föräldrar) skrev 2023-06-14 12:45:57 följande:

- Körkort är ett MÅSTE 
    - Städade värderingar

Ha, ha!!! Jag uppfyllde alla dessa kriterier när jag blev berikad av ett barn. Ändå gick relationen med fadern åt helvete. Jag kan tillgodose mitt barns alla behov med egna pengar, trots att jag är 100 procent ensamstående. 

Varför i hela världen behöver man körkort? Det har jag men numera ingen bil, ska mitt barn tas ifrån mig nu då?

Röka har jag börjat med igen men inte druckit på 11 år. Är det också grund för att mitt barn ska omhändertas?

Så dum lista, förutsättningar i livet är sällan beständiga och det är jävligt lätt att sitta på sina höga hästar när man har rätt förutsättningar. 
Svar på tråden Kriterier för att få skaffa barn