• Anonym (V)

Tandläkaren tipsade om protes=löständer? Oseriöst?

För längesen gick jag hos en tandläkare som alltid strävade efter att ha kvar tänderna så långt det går. Jag gillade hans princip. 

rädda det som går. 

jag tyckte att han var lite gammaldags. Så gick jag till folktandvården i dag med så moderna maskiner och allt, där var det inte tal om att laga, okej en av tänderna förstår jag för där är ingen tand kvar knappt. Men dra ut alla tre? 

då frågade jag om man då inte kan göra nåt mer sen, jo sa hon, man kan ha en protes som man tar ur på kvällen. 

alltså då en sån som min farmor hade?? Trodde knappt att folk fick såna i dag. 

vilken 30-åring vill ha löständer??

så å morrn blir jag tre tänder fattigare. Har även dragit ut fler. Ska jag bli tandlös nu!?

• Svar på tråden Tandläkaren tipsade om protes=löständer? Oseriöst?
  • Anonym (Millan)

Det finns ju alternativ som inplantat, om du har käkben kvar som det går att fästa skruvarna i.
    Det kan också gå att sätta broar/bryggor om det finns tillräckligt stöd i de tänder du har kvar.
    Detta är väl dyra alternativ.
    Det är ju heller ingen helprotes du skulle få om du har egna tänder kvar. Men hellre protes än tandlös? Om inplantat och bro inte fungerar. Det är inte bara äldre som har tandproteser även om det förstås är mycket vanligare i den åldersgruppen.

• Anonym (A)
    där var det inte tal om att laga, okej en av tänderna förstår jag för där är ingen tand kvar knappt. Men dra ut alla tre? 

De av mina tänder som rasat ihop fullständigt har byggts upp med material och sen när även lagningen rasat ihop så har det blivit krona. Dragit ut tänder har jag aldrig gjort.
  • Anonym (Millan)

Implantat heter det givetvis!

• Anonym (V)
    Anonym (Millan) skrev 2023-06-15 14:35:46 följande:

Det finns ju alternativ som inplantat, om du har käkben kvar som det går att fästa skruvarna i.
    Det kan också gå att sätta broar/bryggor om det finns tillräckligt stöd i de tänder du har kvar.
    Detta är väl dyra alternativ.
    Det är ju heller ingen helprotes du skulle få om du har egna tänder kvar. Men hellre protes än tandlös? Om inplantat och bro inte fungerar. Det är inte bara äldre som har tandproteser även om det förstås är mycket vanligare i den åldersgruppen.

Okej! Så om hon drar ut tre tänder kan man fortfarande fästa i käkbenet, eller göra brygga? Det är ju bra. 

trodde att jag skulle bli helt tandlös utan senare alternativ.men tandlös blir jag ju from i morgon där. Tyckte även hon ville dra ut visdomstanden. Då har jag ju knappt en tand i övre vänster käke. 

• Anonym (V)
    Anonym (A) skrev 2023-06-15 14:36:25 följande:
    där var det inte tal om att laga, okej en av tänderna förstår jag för där är ingen tand kvar knappt. Men dra ut alla tre? 

De av mina tänder som rasat ihop fullständigt har byggts upp med material och sen när även lagningen rasat ihop så har det blivit krona. Dragit ut tänder har jag aldrig gjort.

Har också en krona. 

men för jag ett misstag om jag drar ut tänderna i morgon tro. Jag har dock en infektion i alla tre. 

• AndreaBD
    Anonym (V) skrev 2023-06-15 14:40:32 följande:

Okej! Så om hon drar ut tre tänder kan man fortfarande fästa i käkbenet, eller göra brygga? Det är ju bra. 

trodde att jag skulle bli helt tandlös utan senare alternativ.men tandlös blir jag ju from i morgon där. Tyckte även hon ville dra ut visdomstanden. Då har jag ju knappt en tand i övre vänster käke. 

Ja, teoretiskt. Men man ska inte vänta hur länge som helst eftersom käkbenet minskar när det inte finns tand som används och efter några år kan det vara så att det inte går att göra implantat där. Det bör du prata om med en tandläkare. Jag vet inte om detta tar betydligt längre tid när man är så pass ung. Fråga tandläkaren! 

Det beror ju också på var tänderna finns. Jag har också mist 5 eller 6 tänder tidigt, men då var alla längst bak och det brukar inte vara något problem. Man brukar anse att det räcker med 24 tänder, mer gör man inte implantat av. Så om det är tand 7 eller 8 som dragits ut, så skulle man ändå inte ersätta den. Om det däremot är tre tänder brevid varandra, då bör man kanske göra något. 
  • Anonym (V)
    AndreaBD skrev 2023-06-15 15:02:47 följande:
    Ja, teoretiskt. Men man ska inte vänta hur länge som helst eftersom käkbenet minskar när det inte finns tand som används och efter några år kan det vara så att det inte går att göra implantat där. Det bör du prata om med en tandläkare. Jag vet inte om detta tar betydligt längre tid när man är så pass ung. Fråga tandläkaren! 

Det beror ju också på var tänderna finns. Jag har också mist 5 eller 6 tänder tidigt, men då var alla längst bak och det brukar inte vara något problem. Man brukar anse att det räcker med 24 tänder, mer gör man inte implantat av. Så om det är tand 7 eller 8 som dragits ut, så skulle man ändå inte ersätta den. Om det däremot är tre tänder brevid varandra, då bör man kanske göra något. 

Tack för svar. Ja det är just det, 3 bredvid varandra. Tror första av dom är den fjärde till vänster om vänster framtand. framtanden inräknad. 

jag bryr mig inte heller om det inte syns eller om det går att äta  💖

• AndreaBD
    Anonym (V) skrev 2023-06-15 15:24:47 följande:

Tack för svar. Ja det är just det, 3 bredvid varandra. Tror första av dom är den fjärde till vänster om vänster framtand. framtanden inräknad. 

jag bryr mig inte heller om det inte syns eller om det går att äta  💖

Gör du inte? Det skulle jag bry mig om. 

Det vore bäst att göra implantat där. Alternativt kanske det går med en bro. Implantat är dyra. Broar är inte heller billiga, men billigare. Jag har också haft en delprotes, men jag tror det funkar bättre om man saknar tänder på båda sidorna. En sån sätts alltså fast på andra tänder med metallgrejer och man har en metallplatta emellan också. Man kan läspa en aning då, men oftast väldigt lite. 
  • Anonym (Millan)

Tveksamt om det går att göra en bro när det är 3 tänders mellanrum. Tror max är 2.

Men det kanske går att göra 1 implantat i mitten och sedan bro på sidorna.

Nackdelen med bro är att du behöver slipa ned de friska tänderna som bron ska fästa på. 

Både med implantat och bro är det superviktigt att sköta munhygienen sen! Jag vet inte varför du förlorat dina tänder men har du mycket inflammationer osv så kanske implantat och bro inte ett alternativ alls.

Fråga tandläkaren! Du ska iaf inte behöva gå med glugg men kan hända att delprotes är enda alternativet.

• Anonym (vilken)
    Anonym (V) skrev 2023-06-15 14:31:45 följande:
    Tandläkaren tipsade om protes=löständer? Oseriöst?

För längesen gick jag hos en tandläkare som alltid strävade efter att ha kvar tänderna så långt det går. Jag gillade hans princip. 

rädda det som går. 

jag tyckte att han var lite gammaldags. Så gick jag till folktandvården i dag med så moderna maskiner och allt, där var det inte tal om att laga, okej en av tänderna förstår jag för där är ingen tand kvar knappt. Men dra ut alla tre? 

då frågade jag om man då inte kan göra nåt mer sen, jo sa hon, man kan ha en protes som man tar ur på kvällen. 

alltså då en sån som min farmor hade?? Trodde knappt att folk fick såna i dag. 

vilken 30-åring vill ha löständer??

så å morrn blir jag tre tänder fattigare. Har även dragit ut fler. Ska jag bli tandlös nu!?

Vilken 30-åring idag har så dåliga tänder att man måste dra ut flera tänder? Du har alltså så illa skött munhälsa att en tand är i princip inget kvar? 

Sen är det så att folktandvården har regler för vad de gör för insatser inom ramen för vården där. De lägger inte hur mycket resurser som helst på tänder man kan vara utan.

Det är inte heller säkert att det går att göra implantat om tandhälsan är så dålig som din verkar vara, då kan även tandbenet vara skadat så att implantat inte går att fästa. 

Om du inte vill bli tandlös så är det hög tid nu att börja jobba förebyggande med din tandhygien. Det kan du få hjälp med av folktandvården, tex tandhygienist. 
Svar på tråden Tandläkaren tipsade om protes=löständer? Oseriöst?