Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Tandläkaren tipsade om protes=löständer? Oseriöst?

För längesen gick jag hos en tandläkare som alltid strävade efter att ha kvar tänderna så långt det går. Jag gillade hans princip. 

rädda det som går. 

jag tyckte att han var lite gammaldags. Så gick jag till folktandvården i dag med så moderna maskiner och allt, där var det inte tal om att laga, okej en av tänderna förstår jag för där är ingen tand kvar knappt. Men dra ut alla tre? 

då frågade jag om man då inte kan göra nåt mer sen, jo sa hon, man kan ha en protes som man tar ur på kvällen. 

alltså då en sån som min farmor hade?? Trodde knappt att folk fick såna i dag. 

vilken 30-åring vill ha löständer??

så å morrn blir jag tre tänder fattigare. Har även dragit ut fler. Ska jag bli tandlös nu!?

• Svar på tråden Tandläkaren tipsade om protes=löständer? Oseriöst?
  • Anonym (V)
    Anonym (Millan) skrev 2023-06-15 14:35:46 följande:

Det finns ju alternativ som inplantat, om du har käkben kvar som det går att fästa skruvarna i.
    Det kan också gå att sätta broar/bryggor om det finns tillräckligt stöd i de tänder du har kvar.
    Detta är väl dyra alternativ.
    Det är ju heller ingen helprotes du skulle få om du har egna tänder kvar. Men hellre protes än tandlös? Om inplantat och bro inte fungerar. Det är inte bara äldre som har tandproteser även om det förstås är mycket vanligare i den åldersgruppen.

Okej! Så om hon drar ut tre tänder kan man fortfarande fästa i käkbenet, eller göra brygga? Det är ju bra. 

trodde att jag skulle bli helt tandlös utan senare alternativ.men tandlös blir jag ju from i morgon där. Tyckte även hon ville dra ut visdomstanden. Då har jag ju knappt en tand i övre vänster käke. 

• Anonym (V)
    Anonym (A) skrev 2023-06-15 14:36:25 följande:
    där var det inte tal om att laga, okej en av tänderna förstår jag för där är ingen tand kvar knappt. Men dra ut alla tre? 

De av mina tänder som rasat ihop fullständigt har byggts upp med material och sen när även lagningen rasat ihop så har det blivit krona. Dragit ut tänder har jag aldrig gjort.

Har också en krona. 

men för jag ett misstag om jag drar ut tänderna i morgon tro. Jag har dock en infektion i alla tre. 

• Anonym (V)
    AndreaBD skrev 2023-06-15 15:02:47 följande:
    Ja, teoretiskt. Men man ska inte vänta hur länge som helst eftersom käkbenet minskar när det inte finns tand som används och efter några år kan det vara så att det inte går att göra implantat där. Det bör du prata om med en tandläkare. Jag vet inte om detta tar betydligt längre tid när man är så pass ung. Fråga tandläkaren! 

Det beror ju också på var tänderna finns. Jag har också mist 5 eller 6 tänder tidigt, men då var alla längst bak och det brukar inte vara något problem. Man brukar anse att det räcker med 24 tänder, mer gör man inte implantat av. Så om det är tand 7 eller 8 som dragits ut, så skulle man ändå inte ersätta den. Om det däremot är tre tänder brevid varandra, då bör man kanske göra något. 

Tack för svar. Ja det är just det, 3 bredvid varandra. Tror första av dom är den fjärde till vänster om vänster framtand. framtanden inräknad. 

jag bryr mig inte heller om det inte syns eller om det går att äta  💖

• Anonym (V)
    AndreaBD skrev 2023-06-15 15:52:04 följande:
    Gör du inte? Det skulle jag bry mig om. 

Det vore bäst att göra implantat där. Alternativt kanske det går med en bro. Implantat är dyra. Broar är inte heller billiga, men billigare. Jag har också haft en delprotes, men jag tror det funkar bättre om man saknar tänder på båda sidorna. En sån sätts alltså fast på andra tänder med metallgrejer och man har en metallplatta emellan också. Man kan läspa en aning då, men oftast väldigt lite. 

Jo jag bryr mig egentligen men inte det viktigaste. Har gått med dåliga tänder så länge att jag är van. 

vet du om brygga eller implantat omfattas av högkostandsskyddet? Fel ord kanske. Men det här med att det blir billigare över 3000 och 15000

tack för tips. 

• Anonym (V)
    Anonym (f) skrev 2023-06-15 18:13:38 följande:
    Det är upp till 48% ärftligt i tvillingstudier.

Ja precis. Mamma, syrran och morfar har alla dåliga tänder. 

sen min sambo har inte ett hål och sköter ej tänderna lika bra. Ätit mer godis hela livet med. 

jag har dock typ1 diabetes men det har ej övriga släkten. 

• Anonym (V)
    Anonym (vilken) skrev 2023-06-15 16:34:21 följande:
    Ja, det kokar ner till bristande munhygien alltså. Det är sorgligt att höra om så unga personer med så dålig tandhälsa. 

Jag hade dålig munhälsa redan som barn, har aldrig småätit mer än andra eller ätit mkt godis. Knappt nåt alls när jag var barn. 

när jag var 12 hade jag 12 hål. Mamma, syrran och morfar hade också /har dåliga tänder. 

som jag skrev ovan har sambon och många andra jag känner knappt haft ett hål och skött tänderna mkt sämre. 

jag sover öppen mun jämt t.ex.  kan säkert påverka. Nu för tiden äter jag mkt eftersom  jag blir låg i blodsocker så ofta. Men hade dåliga tänder även innan diabetesen. 

min barn har mkt bättre tänder än jag hade och småäter mkt mer än jag gjorde. Och slarvar då och då. Sonen är 19 och har inte ett hål. Detsamma gäller 16-åringen. 

• Anonym (V)
    Anonym (Millan) skrev 2023-06-15 22:41:56 följande:
    Skrev du fel ålder på barnen för du säger att du är 30 år, då är det lite svårt att ha en 19-åring.
    Jag är 39
  • Anonym (V)
    Anonym (Millan) skrev 2023-06-15 22:41:56 följande:
    Skrev du fel ålder på barnen för du säger att du är 30 år, då är det lite svårt att ha en 19-åring.
    Skulle stå 30+ i ts,  även om jag är mer 40 Än 30-års åldern
  • Anonym (V)

Tack andreaBD för förståelsen 💖

jag har slutat skämmas och förvara mig, orkar inte lägga nån energi på det då jag vet själv vad Jag gjort och inte gjort. är helt övertygad om att det handlar om så mkt mer än enbart munhygien. 

avbröt behandlingen i dag, hon skulle operera och jag har själv ganska dålig koll på vad som gäller men fick höra att det kunde vara livsfarligt att dra ut tänder vid en pågående infektion. 

tre tänder skulle opereras ut i dag kl 13 och hann ringa och avboka. Dels för att det kändes som ett så förhastat beslut utan att ha sett alla bilder klart och tydligt. Hon sa att ena roten inte syntes på sista bilden ordentligt. plus att jag tror att smärtan egentligen kommer akut från visdomstanden just nu. Det känns så. 

så jag får antibiotika och en ny tid längre fram. Då kan jag ha träffat en annan tandläkare med. Har inte ätit antibiotika på minst 15 år så inget jag proppar i mig i onödan. 

• Anonym (V)
    AndreaBD skrev 2023-06-16 14:09:14 följande:
    Okej. Jag kan inte säga något om det där med infektionen. Jag skulle tro att en tandläkare vet sånt. Det kan ju vara olika beroende vad som är inflammerad. Antibiotika bör ju vara bra då. Har hon förresten sagt, vad exakt är inflammerad? 

Det där med vart smärtan kommer ifrån är inte lätt. Jag har också någon gång haft fel där. Har du ingen tandläkare som du känner lite bättre, så att du litar på omdömet? Det kan vara svårt att dra slutsatser från sånt om att roten inte syns. Jag ska inte ens försöka tolka det. Men om du säger att den inte syntes på den sista bilden, betyder det att den syntes på en annan bild? Vid samma tillfälle alltså, eller var det tidigare?

Nej den syntes inte på nån annan bild för hon tog bara två. En uppe och en nere. Har bara vart där den gången, men hon ska höra av sig i veckan om en ny tid nu  

känner tyvärr ingen annan tandläkare då min gamla gick i pension. 

• Anonym (V)
    AndreaBD skrev 2023-06-17 09:05:44 följande:
    Jaja.... varför tjatar folk om allt annat istället för att fokusera på vad TS kan göra NU? !
    💖💖💖
  • Anonym (V)

Det är tandrötterna som är inflammerade. 

men så himla skönt att antibiotikan hjälpte. Började i fredags förmiddag, lite känning på natten. under lördagen kände jag ingen smärta alls. Inte i dag heller. 

• Anonym (V)
    AndreaBD skrev 2023-06-18 22:42:50 följande:
    Kanske är det värt att testa en annan, även om du inte känner personen. 
    Ja🌸
Svar på tråden Tandläkaren tipsade om protes=löständer? Oseriöst?