• Anonym (Xcvb)

Tips på alternativa bröllop!

Behöver hjälp om tips på alternativa bröllop. Jag och sambon har tänkt att gifta oss men ingen av oss vill ha ett traditionellt bröllop med middag och sittning och vänner och fest och dans. 

Dels har vi inte så många vänner nån av oss, vi har några få var men ingen av oss är en extrovert person så det är en liten klick. Sen ogillar vi stora tillställningar, och att dansa till sent på natten är helt ointressant för oss. Helt enkelt så är ett klassiskt bröllop inget nån av oss vill ha, att stå så i fokus en dag får mig också att få stresspåslag bara att tänka på det. 

Däremot är vi ju inte så sugna att bara gå till rådhuset och skriva lite papper, det känns inte heller så minnesvärt - vi vill ju gifta oss för OSS. För ett fint minne oss emellan.

Så tips på alternativa bröllop önskas. Vi har två små barn med på 1 och nästan 3. 

• Svar på tråden Tips på alternativa bröllop!
  • Anonym (Hemma)

Ha en liten middag i en bygdegård och låt prästen komma dit. Eller så kan ni vara i en trädgård och bara bjuda på fika när prästen har åkt. Efteråt åker ni till ett hotell eller vad ni nu vill göra. Man behöver inte vara i kyrkan för att bli vigd.
    Var vid en badplats eller vid en campingplats.

• Anonym (Hej)

Lite oklart om ni tänker er att ni vill bara vara ni två/ bara familjen/bara vännerna/annat?

• Anonym (Xcvb)
    Anonym (Hej) skrev 2023-06-18 01:40:58 följande:

Lite oklart om ni tänker er att ni vill bara vara ni två/ bara familjen/bara vännerna/annat?

Helst bara vi två och barnen.
  • Aliona

Resa bort kanske? Man kan gifta sig i Svenska kyrkan eller svensk ambassad utomlands i många länder. Välj ett resmål och gör hela resan till ert lilla bröllop. Ni kan också göra det i Sverige, gift er på stranden på Gotland, ishotellet l Jukkasjärvi eller var ni vill! 

• Anonym (Perfekt för oss)

Vi gjorde så här:
    Jag åkte till en bröllopsfrisör och fick håruppsättning och make-up. Tog på kläderna (vit klänning) och mötte min uppklädda man hos en fotograf som tog fina bilder på oss i en studio. 

Vi åkte till rådhuset dit våra gäster kom (6 st). Där gifte vi oss och sedan åkte jag och min man till ett hotellrum vi hyrt över natten. Där badade vi i pool och bastu.

På kvällen var det middag på en restaurang med våra 6 gäster. Vi sov på hotellet och åkte en vecka på bröllopsresa dagen efter.

• EnAnonumius
    Anonym (Xcvb) skrev 2023-06-18 03:40:11 följande:
    Oavsett om ni gifter er borgerligt eller kyrkligt så skall ni ha minst två vittnen närvarande. Så helt bara ni två och barnen går inte.

Det jag kan lägga som förslag är att ni kollar upp möjligheterna att gifta er vid någon fin plats som ni båda tycker om, eller hemma i trädgården (om ni har en sådan).
    Som vittnen kan du ju välja din närmaste vän/-inna, likadant för din blivande man.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Laura)

Ja, alltså ett bröllop kan ju se ut (nästan) hur som helst. Vad gillar ni och vad vill ni göra? Gillar ni att spela spel och äta pizza kan ni ju ha spelkväll och pizzabuffé till ert bröllop liksom. När det kommer till det mesta kan man ju faktiskt göra precis som man vill.

Det enda som man måste göra är ju att göra det som gör vigseln giltig och laglig. Jag gifte mig utomlands så jag har inte 100% koll på hur det fungerar i Sverige, men har för mig att gifter man sig t.ex. i religiöst/kristet i Sverige ingår det i ceremonin att man byter ringar. Men det ingår inte som krav om man gifter sig borgerligt. Så prata med er vigselförrättare över vad som måste vara med och vad ni kan välja själva. 

En släkting gifte sig bl.a. på en klippa ute på en ö med bara närmsta släkten och det var väldigt vackert.  

• OlgaElvira
    Anonym (Xcvb) skrev 2023-06-18 03:40:11 följande:
    Förutom vigselförrättare behövs det också två vittnen, två myndiga personer. Mindre än så kan en vigsel inte bli. Men det brukar vara trevligt om någon kan vara där och filma/fotografera, roligt att ha kvar minnen. Vigseln kan ni ha var dom helst, hemma, i trädgprden, där ni en gång träffades,, eller annan plats som betyder något särskilt flr er.
    Sedan middag/lunch med er två, barnen, era vittnen och fotograf.  Boka på något vackert ställe där ni kan få sitta i eget rum. 

Vi hade en birgerlig vigsel i stadshuset, vittnen var två som jobbade där, sedan åkte vi till en fin restaurang bara vi två. Vårt äktenskap är nu inne på sitt 49:e år.
    Lycka till
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hej)

Har ni bara budgeten så ska ni inte ha en massa gäster så går ju pengarna inte åt där, jag hade försökt få till någoning med att boka någon häftig och skön lokal bara för er själva, typ spa eller badhus eller vad det heter, finns väl såna med övernattningsmöjligheter också, någonting som erbjuder att servera mat också. Själva vigseln kan ni ju bara ta innan,

• Anonym (bröllopsklockor)

Vet några som gifte sig på flygplatsen och sedan en timma senare hoppade på ett långflyg mot destinationen som var bröllopsresan. Många visste att de skulle åka men inte att det var en bröllopsresa. De la upp bilder på sociala medier och stängde sedan av mobilerna. Mycket nöjda med det upplägget. 

Ett annat par gifte sig i fjällkyrkan i Tandådalen. De hade en annan familj med på skidresan som fick ett bröllop som överraskning på skidsemestern. 

Ett par gifte sig ute vid havet bara de 2, vittnen och präst. Ingen fest men middag på restaurang med de resp närmsta vännerna som blev överraskade. 

Ett par hyrde en mindre samlingslokal vid en sjö och gjorde bröllop och festligt mingel där. 

Det finns drop-in-vigslar, folk gifter sig på medletidsveckan, dansbandsveckan, på Gekås - ja, överallt. Det är bara att fundera på vad som kanske är mest "ni". 

Vill ni ha lite fest - boka in de närmsta på en restauang. Har varit på ett sådant litet bröllop också, tror vi var ca 15 gäster med föräldrar, syskon och vänner. Vi hade riktigt roligt och vår "hörna" av restaurangen var abbonerad för hela kvällen. 

Ytterligare ett alternativ är att bjuda in till bröllop med mingel och bestäm tider typ. Direkt efter vigseln så serverar ni snittar och dricka, ev tårta. Inga stolar utan gående mingel. Då får ni lite mysigt samtidigt som ni gör det precis så stort som ni själva vill. 

• Anonym (Xcvb)
    Anonym (bröllopsklockor) skrev 2023-06-18 13:04:58 följande:

Vet några som gifte sig på flygplatsen och sedan en timma senare hoppade på ett långflyg mot destinationen som var bröllopsresan. Många visste att de skulle åka men inte att det var en bröllopsresa. De la upp bilder på sociala medier och stängde sedan av mobilerna. Mycket nöjda med det upplägget. 

Ett annat par gifte sig i fjällkyrkan i Tandådalen. De hade en annan familj med på skidresan som fick ett bröllop som överraskning på skidsemestern. 

Ett par gifte sig ute vid havet bara de 2, vittnen och präst. Ingen fest men middag på restaurang med de resp närmsta vännerna som blev överraskade. 

Ett par hyrde en mindre samlingslokal vid en sjö och gjorde bröllop och festligt mingel där. 

Det finns drop-in-vigslar, folk gifter sig på medletidsveckan, dansbandsveckan, på Gekås - ja, överallt. Det är bara att fundera på vad som kanske är mest "ni". 

Vill ni ha lite fest - boka in de närmsta på en restauang. Har varit på ett sådant litet bröllop också, tror vi var ca 15 gäster med föräldrar, syskon och vänner. Vi hade riktigt roligt och vår "hörna" av restaurangen var abbonerad för hela kvällen. 

Ytterligare ett alternativ är att bjuda in till bröllop med mingel och bestäm tider typ. Direkt efter vigseln så serverar ni snittar och dricka, ev tårta. Inga stolar utan gående mingel. Då får ni lite mysigt samtidigt som ni gör det precis så stort som ni själva vill. 

Många bra förslag. En tanke vi har haft är att bjuda in bara familjerna på namnfest för det yngsta barnet i sommar, och gifta oss då hemma i trädgården samtidigt. Eller göra just en drop in- vigsel någonstans. Får fundera lite mer.
  • Anonym

Det går bra att välja en vacker kyrka att gifta sig i. 
    Organist och vaktmästare gills som vittnen.
    Vi gifte oss så och det var det finaste jag varit med om

Svar på tråden Tips på alternativa bröllop!