• Pickcelle

När vaccinera sig mot kikhosta?

Hej

Jag väntar mitt första barn och är i 19e veckan (18+6 idag). Min barnmorska nämnde att jag definitivt bör vaccinera mig mot kikhosta, och att det är något jag kan göra från vecka 16 och framåt, men att lite senare i graviditeten bara är fördelaktigt.

I vilken vecka vaccinerade ni er?

• Svar på tråden När vaccinera sig mot kikhosta?
  • Rewner

Att ta det vaccinet runt v 30 var vad min barnmorska rådde mig.

• Sucken

Jag tog vaccinet i v.24. Min BM tyckte det var bättre att ta lite tidigare om bebis skulle komma för tidigt av någon anledning. Så hon tyckte inte att det var någon mening att vänta och dra ut på det. Jag antar ju att dom inte satt från v16 som rekommendation om det hade varit för tidigt.

• LFF

Nu är jag varken gravid eller har bebis men åh vad glad jag blir över att man rekommenderar gravida att ta en boosterdos vaccin så bebisen är skyddad innan den får sin första vaccination. 

I Australien vet jag att man haft dessa rekommendationer länge just för att man haft jätteproblem med kikhosta hos nyfödda. Även i många andra länder är det så. 

Det handlar alltså om att skydda bebisen under den första tiden och är något som man undersökt noga. 

• Anonym (Så gjorde jag)
    LFF skrev 2023-06-20 08:41:27 följande:

Nu är jag varken gravid eller har bebis men åh vad glad jag blir över att man rekommenderar gravida att ta en boosterdos vaccin så bebisen är skyddad innan den får sin första vaccination. 

I Australien vet jag att man haft dessa rekommendationer länge just för att man haft jätteproblem med kikhosta hos nyfödda. Även i många andra länder är det så. 

Det handlar alltså om att skydda bebisen under den första tiden och är något som man undersökt noga. 

Ja, jag med. Har verkligen ingen som helst lust att en nyfödd skulle få kikhosta. 
  • Citronella
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2023-06-20 03:19:03 följande:
    Det är alltså inte för ens egen skull man vaccineras. Det är för att ge spädbarnet skydd den första tiden innan det får vaccin själv. Det saknar ju annars skydd månad 0-3. Barnet får ett passivt antikroppsskydd.

Jag är också extremt försiktig med läkemedel som gravid och har inte heller tagit typ Alvedon. Men detta känns klokt. Att undvika att bli sjuk de första månaderna i livet känns klokt 

Jag vet. Varför är kikhosta farligare för spädbarn idag när risken att smittas är mindre? Har det kommit en nyare och mer aggressiv variant av kikhosta? När jag var liten vaccinerades ingen och alla var oskyddade tills man genomgått sjukdomen.

• LFF
    Citronella skrev 2023-06-20 12:47:49 följande:

Jag vet. Varför är kikhosta farligare för spädbarn idag när risken att smittas är mindre? Har det kommit en nyare och mer aggressiv variant av kikhosta? När jag var liten vaccinerades ingen och alla var oskyddade tills man genomgått sjukdomen.

Och fler bebisar dog och hamnade på sjukhus pga kikhosta.

Tidigare trodde man att de som var vaccinerade mot kikhosta som unga hade ett livslångt skydd. Nu vet man att så inte är fallet och att risken att nyfödda åker på skiten minskar drastiskt med att mamman fått en boosterdos under graviditeten.

Varför är det fel att man vill skydda nyfödda? Ska de sluta forska på ROTA-virus och RS också? Man är ju nära ett vaccin mot RS, ska vi skita i att vaccinera nyfödda mot det eftersom det har inte gjorts tidigare? 

Vilka andra saker ska vi ta bort eftersom "vi överlevde ju när vi var små"? Cykelhjälm? Bilbälte? Flytväst?
  • LFF

Och när vi ändå är i farten så kan vi ju ta bort hela vaccinationsprogrammet eftersom "de flesta överlevde ju barnsjukdomarna så varför är man så klen nu att man måste vaccinera barnen mot mässling, påsjuka, röda hund och allt annat man nu vaccinerar mot".

*ironin flödar*
  • Anonym (Så gjorde jag)

Tanken är väl att man ska slippa genomgå kikhosta helt enkelt. Idag har ju alla varit skyddade förutom de allra minsta och spädaste. Spädbarn som får barnsjukdomar kan drabbas hårt. Läs här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/bab0128d49d84aa59f6ead253bf7745b/rekommendationer-forebygga-kikhosta-spadbarn-16010.pdf

Sid 14: Kikhosta kan vara allvarlig och till och med livshotande för spädbarn.

Troligen kommer även vaccin mot vattkoppor att ingå indet allmänna programmet inom kort.

Tiderna ändras.

• LFF
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2023-06-20 12:58:28 följande:

Tanken är väl att man ska slippa genomgå kikhosta helt enkelt. Idag har ju alla varit skyddade förutom de allra minsta och spädaste. Spädbarn som får barnsjukdomar kan drabbas hårt. Läs här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/bab0128d49d84aa59f6ead253bf7745b/rekommendationer-forebygga-kikhosta-spadbarn-16010.pdf

Sid 14: Kikhosta kan vara allvarlig och till och med livshotande för spädbarn.

Troligen kommer även vaccin mot vattkoppor att ingå indet allmänna programmet inom kort.

Tiderna ändras.

Ja, min pappas vän som bott både i England och numera Kanada är helt chockad över att vi inte vaccinerar mot vattkoppor i Sverige. För honom är det lika självklart som att vaccinera mot mässlingen och de övriga barnsjukdomarna.

Mina pojkar fyller 10 och har inte fått vattkoppor ännu så jag är inne på att betala de där 800kr/unge det kostar för att vaccinera dem. Jag har själv haft det men väldigt milt så jag har ingen aning om hur mitt skydd ser ut heller. 
  • Anonym (Så gjorde jag)
    LFF skrev 2023-06-20 13:12:14 följande:
    Ja, min pappas vän som bott både i England och numera Kanada är helt chockad över att vi inte vaccinerar mot vattkoppor i Sverige. För honom är det lika självklart som att vaccinera mot mässlingen och de övriga barnsjukdomarna.

Mina pojkar fyller 10 och har inte fått vattkoppor ännu så jag är inne på att betala de där 800kr/unge det kostar för att vaccinera dem. Jag har själv haft det men väldigt milt så jag har ingen aning om hur mitt skydd ser ut heller. 
    Vi ska nog vaccinera äldste nu i sommar. Sprida ut mot TBE.

Jag hade det väldigt milt som liten men vet om de som haft massvis av koppor och det känns ju aningens värre än en spruta.
Svar på tråden När vaccinera sig mot kikhosta?