När vaccinera sig mot kikhosta?
Jag hade väntat tills barnet var fött och tagit det då om det inte finns speciella skäl såklart.
Jag hade väntat tills barnet var fött och tagit det då om det inte finns speciella skäl såklart.
Tror jag var i v 20.
till er andra som svarat: Det är ju nya rekommendationer på detta nu. Alla gravida rekommenderas kikhostevaccin för att bebisen ska ha skydd den första tiden i livet med. Inte svinkul med kikhosta när man är spädis direkt..
Varför är det extra farligt just nu? Barn vaccineras ju numera så risken att få kikhosta som gravid måste vara mycket mindre än när jag gick i skolan och var och varannan unge hade det.
Jag var väldigt försiktig med alla typer av läkemedel som gravid och tog inte ens Alvedon (andra gör som de vill)
Tror jag var i v 20.
till er andra som svarat: Det är ju nya rekommendationer på detta nu. Alla gravida rekommenderas kikhostevaccin för att bebisen ska ha skydd den första tiden i livet med. Inte svinkul med kikhosta när man är spädis direkt..
Varför är det extra farligt just nu? Barn vaccineras ju numera så risken att få kikhosta som gravid måste vara mycket mindre än när jag gick i skolan och var och varannan unge hade det.
Jag var väldigt försiktig med alla typer av läkemedel som gravid och tog inte ens Alvedon (andra gör som de vill)
Jag vet. Varför är kikhosta farligare för spädbarn idag när risken att smittas är mindre? Har det kommit en nyare och mer aggressiv variant av kikhosta? När jag var liten vaccinerades ingen och alla var oskyddade tills man genomgått sjukdomen.
När jag var liten vaccinerades som sagt ingen och jag är i 30- års åldern alltså inte lastgammal.
Du kan inte jämföra mediciner med biverkningar med fysiska föremål som cykelhjälm. Allt det du räknar upp fanns dessutom när jag var liten, det har varit lag på bilbälte sen 1988.
Jag har inte bråkat, du måste ha blandat ihop mig med någon annan. Eller ser du alla som inte tycker som dig som bråkiga?
JAG (alltså jag, inte någon annan) vill inte ta vaccin eller annan medicin när jag är gravid för att inte påverka fosterutvecklingen eller graviditeten på något vis. Jag har skrivit väldigt tydligt att andra gör som de vill.
Jag tänker inte så svartvitt att man antigen måste vara för alla medicinska ingrepp som existerar eller att att man måste vara tvärtemot det finns ett mellanting.
Nej, det gör jag inte men är man fullt frisk är det dumt att chansa. Har man underliggande sjukdomar eller om bebisen i magen är sjuk får man ta hänsyn till det. Återigen alla gör som de själva vill tillskillnad från dig så dömer jag ingen.
Vem skulle mitt barn ha blivit smittad av när alla barn är vaccinerade? Det finns allt möjligt hemskt man kan läsa om, bara att gå utanför dörren är livsfarligt ett rattfyllo kan köra upp på trottoaren och ha ihjäl mig och mina döttrar imorgon det kan vi inte veta.