Inlägg från: Anonym (Så gjorde jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så gjorde jag)

När vaccinera sig mot kikhosta?

Tror jag var i v 20.

till er andra som svarat: Det är ju nya rekommendationer på detta nu. Alla gravida rekommenderas kikhostevaccin för att bebisen ska ha skydd den första tiden i livet med. Inte svinkul med kikhosta när man är spädis direkt..

• Anonym (Så gjorde jag)
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-19 23:51:48 följande:
    ok, de kanske rekommenderar det senare då. Jag är i v19 nu och bm har inte nämnt det. Träffar bm igen v26 tror jag.

Jag fick veta det tidigt.

Låter som din BM inte är påläst om de nya rekommenderationerna:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-som-anvands-i-sverige/kikhosta/for-personal-inom-vard-och-omsorg-om-vaccination-mot-kikhosta-for-gravida/

• Anonym (Så gjorde jag)
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-20 00:05:05 följande:
    Står ju senast 2 veckor innan förlossning så är ju gott om tid😊
    Står också att det tar upp till 8 v innan bebisen i magen fått fullt skydd.
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 00:20:50 följande:

Varför är det extra farligt just nu? Barn vaccineras ju numera så risken att få kikhosta som gravid måste vara mycket mindre än när jag gick i skolan och var och varannan unge hade det. 

Jag var väldigt försiktig med alla typer av läkemedel som gravid och tog inte ens Alvedon (andra gör som de vill) 

Det är alltså inte för ens egen skull man vaccineras. Det är för att ge spädbarnet skydd den första tiden innan det får vaccin själv. Det saknar ju annars skydd månad 0-3. Barnet får ett passivt antikroppsskydd.

Jag är också extremt försiktig med läkemedel som gravid och har inte heller tagit typ Alvedon. Men detta känns klokt. Att undvika att bli sjuk de första månaderna i livet känns klokt 
  • Anonym (Så gjorde jag)
    LFF skrev 2023-06-20 08:41:27 följande:

Nu är jag varken gravid eller har bebis men åh vad glad jag blir över att man rekommenderar gravida att ta en boosterdos vaccin så bebisen är skyddad innan den får sin första vaccination. 

I Australien vet jag att man haft dessa rekommendationer länge just för att man haft jätteproblem med kikhosta hos nyfödda. Även i många andra länder är det så. 

Det handlar alltså om att skydda bebisen under den första tiden och är något som man undersökt noga. 

Ja, jag med. Har verkligen ingen som helst lust att en nyfödd skulle få kikhosta. 
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 12:47:49 följande:

Jag vet. Varför är kikhosta farligare för spädbarn idag när risken att smittas är mindre? Har det kommit en nyare och mer aggressiv variant av kikhosta? När jag var liten vaccinerades ingen och alla var oskyddade tills man genomgått sjukdomen.

Tanken är väl att man ska slippa genomgå kikhosta helt enkelt. Idag har ju alla varit skyddade förutom de allra minsta och spädaste. Spädbarn som får barnsjukdomar kan drabbas hårt. Läs här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/bab0128d49d84aa59f6ead253bf7745b/rekommendationer-forebygga-kikhosta-spadbarn-16010.pdf

Sid 14: Kikhosta kan vara allvarlig och till och med livshotande för spädbarn.

Troligen kommer även vaccin mot vattkoppor att ingå indet allmänna programmet inom kort.

Tiderna ändras.

• Anonym (Så gjorde jag)
    LFF skrev 2023-06-20 13:12:14 följande:
    Ja, min pappas vän som bott både i England och numera Kanada är helt chockad över att vi inte vaccinerar mot vattkoppor i Sverige. För honom är det lika självklart som att vaccinera mot mässlingen och de övriga barnsjukdomarna.

Mina pojkar fyller 10 och har inte fått vattkoppor ännu så jag är inne på att betala de där 800kr/unge det kostar för att vaccinera dem. Jag har själv haft det men väldigt milt så jag har ingen aning om hur mitt skydd ser ut heller. 
    Vi ska nog vaccinera äldste nu i sommar. Sprida ut mot TBE.

Jag hade det väldigt milt som liten men vet om de som haft massvis av koppor och det känns ju aningens värre än en spruta.
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 18:22:20 följande:

När jag var liten vaccinerades som sagt ingen och jag är i 30- års åldern alltså inte lastgammal. 

Du kan inte jämföra mediciner med biverkningar med fysiska föremål som cykelhjälm. Allt det du räknar upp fanns dessutom när jag var liten, det har varit lag på bilbälte sen 1988. 

Fast mycket har ju ändrats i kunskap sen du var liten.

Om det nu finns ett vaccin som är säkert att ta och ger de nyfödda skydd i början mot en sjukdom de KAN dö av eller lida rejält. Vad är det du har emot att ta det?
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 22:30:22 följande:
    Du får göra precis som du vill, vill du ta vaccinet så varsågod det är bara att göra. 
    LFF skrev 2023-06-20 22:13:00 följande:
    Inte? Med tanke på att du tycker att en boosterdos är onödig eftersom det "inte är något problem" och "bebisar har ju klarat sig hittills så ligger det inte långt bort att skippa vaccin helt. Barn har ju överlevt dessa sjukdomar tidigare. 

Jag är för boosterdoser. Jag är för vaccinationsprogrammet. Jag tänker vaccinera mina mot vattkoppor. Du missade helst sista raden i det inlägg du citerade. 
    Jag är också för boosterdoser och vaccinationsprogrammet. Mina barn är redan vaccinerade mot vattkoppor det är ett jättebra vaccin. 
    Men vad är det du bråkar om i den här tråden då?
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Citronella skrev 2023-06-20 22:46:40 följande:

Jag har inte bråkat, du måste ha blandat ihop mig med någon annan. Eller ser du alla som inte tycker som dig som bråkiga? 

JAG (alltså jag, inte någon annan) vill inte ta vaccin eller annan medicin när jag är gravid för att inte påverka fosterutvecklingen eller graviditeten på något vis. Jag har skrivit väldigt tydligt att andra gör som de vill. 

Jag tänker inte så svartvitt att man antigen måste vara för alla medicinska ingrepp som existerar eller att att man måste vara tvärtemot det finns ett mellanting. 

Ah. Du är en av dem som med bestämdhet hävdar att vaccin under graviditet är farligt. Figures.

Du skulle hellre ta risken att ditt barn fick kikhosta och fick lida med andnöd på sjukhus som 4 veckor gammal, än att ta ett vaccin där inget bevis för någon som helst fosterpåverkan finns.

Efter att ha hört berättelser om spädbarn som drabbats av olika ÖNH- sjukdomar och varit extremt nära att stryka med är det inget jag tänker ta en risk. Har inte hört ett enda fall av ett spädbarn med hämmad forsterutveckling som kan relateras till vaccin av de vaccin FMH rekommenderar mamman att ta nu.

Jag anser att ditt tänk inte är att välja mellan två risker. Jag anser att ditt tänk är att ta en fullkomligt  onödig risk. Det står jag för vilken dag i veckan som helst. Låter det hårt? Inte hårdare än ditt ?ja jag skulle då inte göra något som kan hämma fosterutvecklingen?-argument, som är ett icke argument, för vilken mamma vill det?

Kommer inte diskutera mer med dig. Kalla mig sur eller tvär men jag pallar helt enkelt inte med det resonemanget.
Svar på tråden När vaccinera sig mot kikhosta?