• Astriidlind

Har jag en neurologisk sjukdom?

Hej! 

Jag skulle behöva få lite feedback från er. Har varit i kontakt med läkare, sjukgymnast och arbetsterapeut och alla säger att det inte finns något neurologiskt bakom detta. Både jag och läkaren har ändå skrivit remiss till neurolog men som inte vill ta emot mig då de anser att det inte är tecken på neurologiska sjukdomar. Nu har läkaren föreskrivit mig till psykolog för kbt-behandling. Är det verkligen så att dessa symptom kan vara psykologiskt eller stress? Jag fick mina symptom i oktober förra året, tog då massa blodprover och allt såg bra ut. Gjort en datormografi på hjärnan nyligen som är utan anmärkningar. 

Mina symptom är: 

Urinträngningar

Stickningar i kroppen

Stel nacke

Ofrivilliga muskelryckningar i hela kroppen. 

Outhärdlig trötthet 

Värk i olika delar av kroppen som kommer vid ansträngning. 

Domningar under nätterna 

Intensiva drömmar (verkliga)

Pulserande ömmande känsla i ländryggen. 

När det är kallt i luften eller beröring av kallt vatten så kliar hela kroppen och blir rödprickig och jag får ont i lederna 

Mina ögon blir som en dimma som kommer och går. 

Skakningar (tremor) speciellt i händerna. 

Ischias liknande i vänster skinka (vet dock inte om det har med det att göra då detta kom för 2 år sen) 

Koordinationen är dålig på morgonen.
  • Svar på tråden Har jag en neurologisk sjukdom?
  • Avenia

Borrelia. Sådär såg mina symtom ut. Vården gjorde test på test, tog prov efter prov utan att hitta något. Det var borrelia. 

• Astriidlind
    Avenia skrev 2023-06-19 21:51:27 följande:

Borrelia. Sådär såg mina symtom ut. Vården gjorde test på test, tog prov efter prov utan att hitta något. Det var borrelia. 

Jag har sagt till dom flera gånger ifall det kan vara borrelia och dom säger att det inte är det. Blir så trött på dom ?Kan borrelia gå över av sig själv för det verkar som att de inte kommer testa mig för det?
  • Avenia
    Astriidlind skrev 2023-06-19 22:07:47 följande:
    Jag har sagt till dom flera gånger ifall det kan vara borrelia och dom säger att det inte är det. Blir så trött på dom ?Kan borrelia gå över av sig själv för det verkar som att de inte kommer testa mig för det?
    Nej, har det spridit sig till nervsystemet och ger de här symtomen så går det inte över. Kan rekommendera dig att söka dig till borreliagrupper på facebook där du kan fråga folk som har erfarenhet. 
  • Astriidlind
    Avenia skrev 2023-06-19 22:28:51 följande:
    Nej, har det spridit sig till nervsystemet och ger de här symtomen så går det inte över. Kan rekommendera dig att söka dig till borreliagrupper på facebook där du kan fråga folk som har erfarenhet. 
    Någon specifik grupp? :)
  • Mrs Moneybags
    Avenia skrev 2023-06-19 21:51:27 följande:

Om de inte hittade något, hur visste de att det var borrelia?
  • TvillingmammaVästgöte

När tror du att du hade Borrelian? Min mamma hade Borrelia och några månader efter hade hon inga antikroppar mot Borrelia, men däremot efter ett år,  be dem kolla antikroppar mot Borrelia. 

• Astriidlind
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-06-20 13:33:46 följande:

När tror du att du hade Borrelian? Min mamma hade Borrelia och några månader efter hade hon inga antikroppar mot Borrelia, men däremot efter ett år,  be dem kolla antikroppar mot Borrelia. 

Jag har misstänkt Annat men kan tänka mig att det kanske är borrelia med. Isåfall i oktober började mina symptom. 
  • Pimpinellan

Utöver borrelia är min tanke ME eller fibromyalgi. Flera av symptomen stämmer in på det. Läs på om alla de här sjukdomarna.

• Astriidlind
    Pimpinellan skrev 2023-06-20 18:33:16 följande:

Utöver borrelia är min tanke ME eller fibromyalgi. Flera av symptomen stämmer in på det. Läs på om alla de här sjukdomarna.

Kan mycket väl vara det men det tråkiga är att ingen neurolog tar emot mig. Har skickat ca 5 remisser till olika neurologer och ingen anser att det kan vara någon neurologisk sjukdom. 
  • Avenia
    Astriidlind skrev 2023-06-19 22:31:57 följande:
    Någon specifik grupp? :)
    Sök "borrelia" i sökrutan så kommer det upp. Finns flera. Minns inte namnen just nu. Finns också en borreliaförening man kan gå med i. De har kontaktpersoner man kan prata med. De har en facebooksida också. 
Svar på tråden Har jag en neurologisk sjukdom?