• Anonym (Flisan)

Är yrkeshögskola och högskola samma sak?

Hamnade i disskusion men en kompis idag. Hon går på yrkeshögskola och skrev att hon hade klarat sin tenta.  Jag var nyfiken och sa att jag trodde bara man hade tentor på högskolan. Hon sa att högskola och yrkeshögskola är samma sak? Är det de? Om inte? Vad är skillnaden? 

• Svar på tråden Är yrkeshögskola och högskola samma sak?
  • Zouxman

Funderat på att slå en googling?

ya.se/yh-eller-hogskola/

Sammanfattning, yrkeshögskola är en genväg, den examen står inte lika högt och ger inte lika hög lön initialt. Det är kortare utbildning med fokus på exakt det du behöver kunna för ett specifikt yrke. En högskole / universitetsexamen är bredare och högre värderad.

• Anonym (A)

Man har tentor även på yrkeshögskolan. Det är som en högskola men för praktiska yrken. 

• Aliona

Båda är eftergymnasiala utbildningar men är det inte samma sak. För det första är yrkeshögskola ofta inte driven av universitet, utan kan anordnas av privata företag. De är också mer praktiska. Och ofta kortare - man kan få en examen efter ett år och kvalificerad examen efter två, medan på högskolan krävs det i regel 3-5 år för att få examen. Kanska någon anban känner till fler skillnader? 

• Anonym (Yh)

Jag studerar också på yrkeshögskola.
    Det är som de andra säger kortare utbildningar riktade mot ett yrke, man kommer in genom ett urvalstest som är lite olika men inte som ett högskoleprov.
    Det ställs inte riktigt lika högra krav på studenterna men vill man ha bra betyg och klara kurserna så är det heltidsstudier som gäller och vi skriver också tentor. Ofta är man garanterad jobb efter yh eftersom utbildningarna finns pga brist på folk att anställa. Dvs jobben efter kräver utbildningen.

• Embla twopointoh
    Aliona skrev 2023-06-20 20:17:01 följande:

Båda är eftergymnasiala utbildningar men är det inte samma sak. För det första är yrkeshögskola ofta inte driven av universitet, utan kan anordnas av privata företag. De är också mer praktiska. Och ofta kortare - man kan få en examen efter ett år och kvalificerad examen efter två, medan på högskolan krävs det i regel 3-5 år för att få examen. Kanska någon anban känner till fler skillnader? 

Yrkeshögskoleexamen ger inte forskarbehörighet. Det är bara universitet/högskola som bedriver forskning.

På högskolenivå finns det en tvåårig utbildning, högskoleexamen. Kandidatexamen är tre år.
  • EpicF

Nej, det är inte samma sak. Men man har även tentor på yrkeshögskolan. Tentor är näringen synonymt med prov, vilket man även har på gymnasiet, komvux etc. 

• Embla twopointoh
    EpicF skrev 2023-06-20 20:33:58 följande:

Nej, det är inte samma sak. Men man har även tentor på yrkeshögskolan. Tentor är näringen synonymt med prov, vilket man även har på gymnasiet, komvux etc. 

Nej, tenta (tentamen) och prov är inte riktigt samma sak. Alla tentor är prov, men alla prov är inte tentor. Om någon säger att de har tenta, så läser de på högskola/universitet/yrkeshögskola. På lägre nivåer har man inte tentor, där har man prov.

• Veronica911

Yrkeshögskola är varken högskola eller universitet, ergo heter det inte tentamen utan snarare prövning eller prov.

• Anonym (...)

Inte för att jag vill vara taskig TS men hade det inte varit enklare att du bara googlade på de två begreppen istället för att ställa frågan här? Du hade hittat svaren direkt. 

• EpicF

Embla: Sjöv hade jag tentor även på gymnasiet. Det är synonymt med prov. En tentamen. 

Svar på tråden Är yrkeshögskola och högskola samma sak?