• Ruter

Källkritik för småbarn?

Japp min barns förskola gjorde dom också det. Jag blev också nyfiken och frågade helt enkelt pedagogerna vad det innebar. Det handlade om att visa och lära barnen att allt man ser på film funkar inte i verkligheten. De visade olika filmklipp på olika saker folk gjorde. Sen testade det själva att göra samma sak med barna. Några av sakerna funkade och några av sakerna de såg på klippen fungerade inte.

Detta för att lära barnen att allt man ser inte fungerar och att folk kan luras på internet. Jättebra att lära barnen tidigt då internet blir vanligare och vanligare i små åldrar.

• Ruter
    Polyrytm skrev 2023-06-21 09:47:52 följande:
    Skulle också vilja ha ett exempel.

Typ:

"Stämmer det att Bobo tycker om att måla?, var har du sett det?

På alternativ media? USCH FYYYY.   

På SVT? JAAA DUKTIIIG!"
    På mina barns förskola var ett exempel, det var visserligen en 4 åring som hade sett klippet med ett större syskon. Men även mindre barn var med och provade.

Detta barn hade sett ett klipp att man kunde gå på vatten om man satte på sig ett par strumpor som var doppade i matolja. Detta klipp sökte de reda på och tittade på tillsammans alla barnen. Sen provade de tillsammans om det verkligen funkade på det viset som de visade i filmklippet och kom fram till att det inte alls fungerade som i filmen. Och pratade runt omkring det filmklippet de sett och deras egna tester de gjorde. 
Svar på tråden Källkritik för småbarn?