Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Källkritik för småbarn?

Trast skrev 2023-06-20 23:23:24 följande:

Det låter väl bra, antar att det sker på deras nivå. Kan inte se något kontroversiellt med det.

Kan du ge ett exempel på vad som kan vara en nivå for en 2-åring?
  • Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 02:12:44 följande:
    Nej, jag är ingen förskolepedagog. Tycker du det är kontroversiellt?
    Tycker det inte går. Hur sker det på deras nivå? Om du inte kan ge ett exempel, hur kan du säga det låter bra?
  • Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 02:20:13 följande:
    Varför skulle det vara dåligt?
    Eftersom en 2-åring knappast ens kan forstå vad källkritik är, låter det dåligt att ägna sig åt det temat.
  • Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 02:26:44 följande:
    Skulle det vara dåligt för att en tvååring kanske inte förstår? Varför? Vad kan hända?
    Skulle det vara bra att jobba med ett tema barnen inte forstår? Vad är vitsen med det?
  • Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 02:42:26 följande:

Hittade mer information 
    https://forskolebanken.se/lektioner/kallkritik-i-forskolan/

dramalek, viskleken, trickfilm och reflektion.

Det står ju for äldre. Jag har svårt att se samtal med 2-åringar om huruvida man ska tro på internetsidorna de läser på eller om man ska tro på sagohäxorna. Viskningar från öra till öra, och välja bakgrundsmusik etc likaså.
  • Tow2Mater
    Trast skrev 2023-06-21 02:37:46 följande:
    Fast varken du eller jag vet hur förskolepedagogerna arbetar med det. Jag förutsätter att det sker på barnens villkor. Du förutsätter att det är en föreläsning.
    Nej det gor jag inte. Jag forstår bara inte vad som kan vara en nivå for en 2-åring.
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2023-06-21 08:44:48 följande:
    Man kan ju lita på att de som arbetar i ett område kan göra det utan att man själv förstår exakt hur eller vad de gör. 
    Jo visst kan man ju det. Som att låta politikerna hållas utan att ens forstå vad de håller på med. Bara betala och se glad ut, och lev med konsekvenserna.
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2023-06-21 11:00:08 följande:
    Eller snarare, låta en hjärnkirurg sköta sitt arbete utan att du har en aning om hur det faktiskt går till att operera i hjärnan.
    Det kan man. Eller så kan man be dem förkara utförligt hur det planeras gå till och varför innan. (Jag skulle iallafall göra det sista, som är ganska standard där jag bor vid operationer av alla slag.)
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2023-06-21 12:49:39 följande:
    För någon person som frågar på nätet? Eller tom avkräver av någon annan, som inte heller är kirurg, att förklara vad kirurgen gör?
    Om en tråd skulle startas med frågeställningen Är det här vanligt på dagens sjukhus att man ska undervisas i hur en operation går till innan den utfors? så är det väl rimligt att man kan diskutera det, och be om exempel ifall man inte forstår hur det går till.
  • Tow2Mater
    elsi skrev 2023-06-21 13:59:32 följande:
    Det är rimligt att kirurgen berättar för den som ska opereras hur operationen ska gå till och varför den ska utföras, ja. Men troligen går det inte för ens en skicklig kirurg, att helt ut förklara operationen för en lekman.

Men om någon i tråden ifrågasätter att hjärnkirurgi ens går att utföra för att hen inte förstår hur det går till. Och sen avkräver av någon som inte heller är kirurg att förklara hur hjärnkirurgi går till, då blir det lite märkligt. 
    Nej, man kan bara hänvisa till de klara bevis som finns att hjärnkirurgi fungerar. Kan du gora det med 2-åringar som blir utsatta for temat källkritik?
Svar på tråden Källkritik för småbarn?