Källkritik för småbarn?
Man larmar nu om att barnen har sämre finmotorik i skolan. Kanske vore det bättre om förskolan fokuserade på barnens finmotoriska utveckling?
Man larmar nu om att barnen har sämre finmotorik i skolan. Kanske vore det bättre om förskolan fokuserade på barnens finmotoriska utveckling?
Ja, jag tycker att man skall bygga grunden på huset först. Traditionell förskolepedagogik hör hemma och är superviktig i förskolan, grovmotorisk tröning, finmotorisk träning, språk och musik. Sen kan man ta källkritiken lite senare, borde räcka med att införa det i förskoleklass.
Visst kan man tänka sig att allt vore bra, men man hinner inte med allt. Dessutom är det inte vettigt med för abstrakta övningar som barnen ännu inte är mogna för.
Så ett tema for 2-åringar i källkritik verkar handlar om att visa/låta dem erfara att vissa saker är på riktigt och andra inte. Fast de kanske ännu inte forstår, men man återknyter senare till samma sak när de blir äldre. Om de inte längre är kvar i fsk gruppen kan man väl anta de kommer på nåt magiskt sätt ändå att forstå det inte var på riktigt, om de som äldre råkar minnas skrämmande saker som hände på sin gamla fsk. Stort tack for era exempel Hyllemor och Haipodai, det gav iallafall en bild om vad det kan handla om.
Vet dock inte riktigt hur jag ska forhålla mig till att man ljuger barnen rätt upp i ansiktet, men det är kanske bra de tidigt får erfara det också, for det kommer ju hända de flesta i livet forr eller senare att man blir blåljugen for i ett eller annat sammanhang.
Om ett barn i dessa teman med frågeställningen Vem litar man på och vem inte? skulle fråga Kan jag lita på mamma? eller Kan jag lita på pappa? Vad/ hur skulle ni svara? Med tanke på att en fsk-pedagog de kanske litat fullt på nu blåljugit for dem, kan det väl vara logiskt de kan borja fundera over andra personer i sina liv och om de verkligen går att lita på?
Gör de? Mina barn testade verkligen inga hypoteser om källkritik när de var två år och de hade inget behov av att lära sig det heller vid den åldern. Vid två år hade de behov av att lära sig springa, klättra, måla , pyssla, sjunga och framför allt leka. Samt utveckla sitt tal. Vid två år var mina barn absolut inte förmögna till någon form av abstraktioner. Det handlade om att upptäcka den konkreta världen och använda och urveckla sin egen kropp och lära sig att kommunicera. Att lära ut källkritik till en tvååring är ju inte möjligt.
Jag tycker att den svenska förskolan utvecklats på ett negativt sätt med denna teoretiserande av förskolepedagogiken, som inte bygger på barnens medicinska, fysiologiska och psykologiska mognad.
Fakta är att barnen inte får de förkunskaper de behöver för sin skolgång av förskolan idag, eftersom den har teoretiserats och gjort så avancerad att Inte de små barnen och kanske inte heller förskolelärarna förstår den. Men det tar väl tio år till av förfall innan man skriver om läroplanen igen, så att förskollärarna kan ägna sig åt det som är viktigt för de små barnens utveckling:
Grovmotorik, springa, hoppa,klättra,
Finmotorik, genom pyssel, rita, måla
Leka
Språkutveckling med rim och ramsor
Sång och musik
Social träning genom gemensamma måltider