• Lindax1988

    Hjälp mig att hitta rätt pojknamn!!!

    Snälla hjälp mig med att hitta rätt pojknamn till min son..
    Tiden tar snart slut för att välja namn och jag tycker att jag letat och letat överallt men inte hittat något som känns som det rätta.
    Ni kanske sitter på några bra namn 🙂

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp mig att hitta rätt pojknamn!!!
  • Anonym (Hm)

    Finns det några syskon? Ibland är det lättare att tänka ut bra namn när man kan matcha det med syskonens. Fina pojknamn enligt mig är bland annat Oliver, Samuel, Benjamin,  Matteo, Noah och Leo. 

  • Anonym (Anni)

    Baserat på syskonens namn så låter det som en solklar liten Kevin 

  • Anonym (så här?)

    Det där med namn är så svårt. När mitt barn föddes, hade jag arbetat 10 år i förskolan. Vartenda namn som jag läste, såg och kom på, kunde jag associera med ett barn jag mött. Alla namn utöver dessa, kunde jag associera med äldrevården och psykiatrin jag hade arbetat på innan jag fick barn. Min man arbetade på hotell. Han hade exakt samma problem. Varje gång ett namn kom upp, så hade han givetvis haft en gäst med det namnet under de senaste två veckorna.


    Jag och min man var helt slut, till slut. Alla namn associerades med någon som vi känt att vi hade en relation till. Om inte det, så hade vi självklart sett en film eller läst en bok där någon av karaktärerna bar samma namn. 


    Så här i efterhand, vet jag inte varför det var så himla svårt att hitta ett namn. Vi var dock båda bestämda med att vi inte skulle ha ett "hittepånamn."


    Nåväl, efter alla listor här på familjeliv och på nätet och överallt, så provade vi en annan sak. Vi gick igenom kunganamnen och deras gemål, kusiner och fan och hans moster, från vår nuvarande kungafamilj tills vi kom bakåt till den kung som kristnade Sverige (ja, egentligen långt innan dess, eftersom vi kom till sägnerkungarna innan vi bestämde oss). Jag är inte ens kristen, men det var det enda namn som inte kunde associeras med någon alls ... för vi glömde liksom bort ...


    Olof blev det. Jag tänkte inte ens. Det fick bli Olof och ungen hette så. HELA jävla släkten och smärre delen av bekantskapskretsen slog bakut. "Höhöhö, Olof Palme?" sade de och en del var till och med riktigt upprörda och förbannade över vårt namnval och sade det rakt ut. Men Olof var Olof, för det fanns liksom inget namn kvar.


    Olof gick under många smeknamn först, under tiden som jag försökte vänja mig vid namnet, men han blev till slut Olof, bara Olof. Möjligen hade jag inte haft så stora problem om inte alla associerade namnet med Olof Palme (som jag inte ens tänkt på)


    När vi, då han var bebis gick runt med barnvagn med hans namn på, kom ibland gubbar fram och ville diskutera politik eftersom de trodde att vi var sossar. Det skar i mig (eftersom jag inte är sosse) men till slut lade sig allt. Sedan gick vi till öppna förskolan. Alla småtjejer smälte, eftersom de associerade Olof till Frost, vilket vi knappt visste vad det var för något.


    Ett år senare blev jag gravid. Den ungen fick ett helt "omöjligt" namn ur Snorres Edda. Bara för att det var så jävla svårt att hitta någonting nytt.


    Så här i efterhand tänker jag: hörru, varför tänkte du så mycket? Barnet blir till sitt namn i alla fall. Olof är Olof och kommer alltid att vara Olof. Han är 9 år nu.


    En gång hittills har Olof själv, från en vuxen, fått frågan om han är uppkallad efter Olof Palme - ja, den personen tyckte att det var väldigt fint att han var uppkallad efter Olof Palme, och pratade extremt mycket om honom. Vår son visste förstås inte vem Olof Palme var, men han sade att nej, jag är uppkallad efter den kung som kristnade Sverige, trots att min mamma är ateist. Vad personen svarade på det, vet jag inte, mer än att Olof själv sade att människan fortsatte snacka. Jag svarade genom att berätta vem Olof Palme var, vem Olof Skötkonung var och förklarade att en del människor associerar namn utefter historiska personer och ditt namn associeras med de de här två personerna, samt med en fiktiv snögubbe. Efter det berättade jag givetvis vad namnet som sådant betyder.


    Så, kontentan är: jaga inte efter namn. Det löser sig. Bestäm dig bara. Alla vänjer sig till slut och så även du. (Själv kallade jag min unge ett smeknamn hela första halvåret, kanske för att folk hade en åsikt kring vad han hette.)

  • Lindax1988

    Men vilken härlig berättelse 😃

    Känns väldigt lik min så sätt för känns som om man letat överallt!

    Pojkens pappa heter faktiskt Kevin 😁

  • Xenia
    Lindax1988 skrev 2023-06-21 23:24:31 följande:

    Ja så kan man ju göra..
    Syskonen heter oliver, Thilda, Joline och Novalie 


    Vincent poppade upp i mitt huvud
  • trollhona
    Lindax1988 skrev 2023-06-21 23:24:31 följande:

    Ja så kan man ju göra..
    Syskonen heter oliver, Thilda, Joline och Novalie 


    Alla syskonen har ett L i sitt namn och "L & i" i någon kombination, så jag skulle hitta något namn som också har det.

    Elias, William, Liam, Silas, Milo, Elliott, Charlie

    Några anda fina pojknamn är Leo, Ossian, Theodor, Valentin, Zakarias, Nathaniel, Noah, Jonah, Thord
  • Anonym (Lis)

    Ja nu hette ju pappan Kevin, annars kändes det som att det passade. 


    vincent och Liam är ju liknande namn.
    Noah, Julian, Milo, Matteo, william, Lucas, Ludwig, Malte, hugo.

    Leon, Leo, Elton, Louie, Otis. Levi, Kian, Dante, Milton, Elis, Loke.

  • Blue Waffle
    Lindax1988 skrev 2023-06-21 23:24:31 följande:

    Ja så kan man ju göra..
    Syskonen heter oliver, Thilda, Joline och Novalie 


    Med de namnen så gissa jag att detta är första gemensamma barnet och de anda är 2 syskonskaror eftersom de inte matchar alls.

    Så jag skulle välja ett namn som inte matchar med någon av de grupperna. som får bli en egen sak
    typ, Constantin, Loke, Uriel, Johnny, Neo, Elton
  • Lindax1988

    Då gissade du fel.. dom är helsyskon. Namnet måste inte matcha men alla namn hittills har i och L i sig men det är inte något jag har tänkt på förrän när senaste barnet kom...

  • Anonym (Qwerty)

    Jag är inte 100% nöjd med ett av mina barns namn och min mamma är inte helt nöjd med mitt. Men vet du, det gör ingenting. Ger man bara sitt barn ett vedertaget namn och stavar det helt normalt så går det fint vad man än väljer. Det är egentligen inte så noga. 

  • Anonym (Qwerty)
    Lindax1988 skrev 2023-07-06 07:32:36 följande:

    Då gissade du fel.. dom är helsyskon. Namnet måste inte matcha men alla namn hittills har i och L i sig men det är inte något jag har tänkt på förrän när senaste barnet kom...


    Då hade jag valt Liam, Levi eller Elias. 
  • Anonym (Qwerty)
    Blue Waffle skrev 2023-07-01 19:07:25 följande:
    Med de namnen så gissa jag att detta är första gemensamma barnet och de anda är 2 syskonskaror eftersom de inte matchar alls.
    Förstår inte alls vad du menar med att de inte matchar. De stämmer precis in på mina fördomar om en svensk arbetarfamilj. Att pappa heter Kevin passar in fint. Mina fördomar säger att pappa är typ vvs:are eller byggnadssnickare och mamma uska eller frisör. (Skratta åt mig, TS, om jag är helt ute och cyklar!) I mina kretsar  heter alla ungar Tage, Svea, Gunnar, Märta osv. Föräldrarna är kommunikatörer, lärare mm. Inga värderingar av dessa grupper alltså, bara kul att namnval varierar. :)
  • Blue Waffle
    Anonym (Qwerty) skrev 2023-07-06 08:15:48 följande:
    Förstår inte alls vad du menar med att de inte matchar. De stämmer precis in på mina fördomar om en svensk arbetarfamilj. Att pappa heter Kevin passar in fint. Mina fördomar säger att pappa är typ vvs:are eller byggnadssnickare och mamma uska eller frisör. (Skratta åt mig, TS, om jag är helt ute och cyklar!) I mina kretsar  heter alla ungar Tage, Svea, Gunnar, Märta osv. Föräldrarna är kommunikatörer, lärare mm. Inga värderingar av dessa grupper alltså, bara kul att namnval varierar. :)
    Jag upplever att Oliver och även Thea skulle kunna härledas till medelklass medan Joline och Novalie indikerar just lågklass och därmed förväntas syskonnamnen vara typ Kevin och Halie. Men det är baramon analys. 
  • Anonym (Y)
    Lindax1988 skrev 2023-06-21 21:46:26 följande:
    Hjälp mig att hitta rätt pojknamn!!!

    Snälla hjälp mig med att hitta rätt pojknamn till min son..
    Tiden tar snart slut för att välja namn och jag tycker att jag letat och letat överallt men inte hittat något som känns som det rätta.
    Ni kanske sitter på några bra namn 🙂

    Tack på förhand!


    Greger Reinhold Sture Ralf Ragnar Björn Ulf Ossian Tor Love
  • Anonym (H)

    Matteo, Harry, Charlie, Todd, Teddy, Arion. Tycker Ture är gulligt, men kanske inte passar in till din andra barns namn

  • Anonym (Syskonnamn)
    Försökte hitta namn med L och I i, där syskonens första bokstav inte finns med plus pappans (vi vet ju inte vilken bokstav du börjar på). Här är en blandad lista. Kanske hittar ni något där? 

    Jag utgick på första listan på att syskonen har 6 bokstäver förutom Novalie som har 7 bokstäver. Här är namn som har 6 eller 7 bokstäver med L och I i sig. 

    Bertil


    Collin


    Daniel


    Elliot


    Erling


    Gabriel


    Hilmer


    Ludvig


    Milian


    Melvin


    Milton


    Vilgot


    Vilhelm


    Wilmer



    Här är bubblarna som åkte ut pga antalet bokstäver. Fast hittar ni DET namnet så är antal bokstäver helt oviktigt. 


    Albin 


    Alvin


    Elis


    Elvis


    Emil


    Filip


    Leif


    Liam

    Linus


    Maximilian


    Milo


    Nils


    Silas


    Vilde


    Ville


     

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anni) skrev 2023-06-21 23:31:35 följande:

    Baserat på syskonens namn så låter det som en solklar liten Kevin 


    Ja, eller Liam, Devon, Diesel, Dexter... de gamla y-namnen kanske också går att damma av..? Danny, Benny, Sonny...
Svar på tråden Hjälp mig att hitta rätt pojknamn!!!