• Anonym (Brådmogen)

Vad tycker ni om "lillgamla", brådmogna barn och unga?

Det finns ju barn och unga som försöker vara mer som de vuxna/ äldre, kanske för att de är mer utvecklade mentalt än sina jämnåriga och upplever att de har mer gemensamt med vuxna än de i sin egen ålder.

Många föräldrar anser ju att barn ska vara barn och ungdomar ska vara som ungdomar förväntas vara, dvs naiva, okunniga om livet men ändå energiska och motiverade att satsa på sin framtid.

Stör ni er på detta eller är ni positivt inställda till de som är mer före och mogna i sin framtoning?

• Svar på tråden Vad tycker ni om "lillgamla", brådmogna barn och unga?
  • Xenia
    Anonym (Brådmogen) skrev 2023-06-23 16:58:51 följande:
    Vad tycker ni om "lillgamla", brådmogna barn och unga?

Det finns ju barn och unga som försöker vara mer som de vuxna/ äldre, kanske för att de är mer utvecklade mentalt än sina jämnåriga och upplever att de har mer gemensamt med vuxna än de i sin egen ålder.

Många föräldrar anser ju att barn ska vara barn och ungdomar ska vara som ungdomar förväntas vara, dvs naiva, okunniga om livet men ändå energiska och motiverade att satsa på sin framtid.

Stör ni er på detta eller är ni positivt inställda till de som är mer före och mogna i sin framtoning?

Varför skulle jag störa mig? Då stör jag mig mer på att svenska barn börjar så sent i skolan som sju år.

Barn ska inte hållas tillbaka. Om "brådmogenheten" yttrar sig i att de är långt före sina klasskamrater i skolan, så ska skolan ge dem specialundervisning. Annars blir de uttråkade och kan rentav strunta i skolan.

Om "brådmogenheten" visar sig i att de beter sig som tonåringar innan de är det, att de börjar med pojkvänner/flickvänner för tidigt, vill vara ute på kvällarna med äldre ungdomar etc, då är det värre.

Det viktiga är ju hur barnen själva upplever det. Känner de sig utanför, rentav mobbade med jämnåriga?

Beror det på att barnen är autister så finns det inget att göra, de har helt enkelt inte lika mycket gemensamt med andra barn. Det skulle inte hjälpa att säga åt dem att vara mer sociala och leka med andra barn (som inte vill leka med dem).

Det är f ö konstigt att det inte anses vara "bristande social förmåga" att ägna sig åt mobbning utan det är mobboffret som brister.
  • Freddie K

Barn ska vara barn tycker jag. Så störande med såna som är som Lisa Simpson! Barn som tror sig veta bättre, fast de inte vet någonting.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Biobonus)

Ofta tycks ett barn som är lillgammal ha umgåtts mest med vuxna. De brukar ha problem med att umgås med jämnåriga på ett naturligt sätt, och deras föräldrar tycker ofta att det är charmigt att de är så brådmogna och tar deras intresse för att hellre umgås med äldre som ett tecken på intelligens och mognad. Det är dock lättare att umgås med äldre då de har bättre kontroll över sociala situationer och de tar ofta mer hänsyn och visar mer överseende till yngre barn.

• Anonym (Brådmogen)

Helt enig med dig. Man ska uppmuntra de som har tankeförmågan och som är duktiga, snarare än som idag, dalta med elever som egentligen inte vill plugga och som väljer att inte hänga med på lektionerna.

Xenia skrev 2023-06-24 11:13:58 följande:
    Varför skulle jag störa mig? Då stör jag mig mer på att svenska barn börjar så sent i skolan som sju år.

Barn ska inte hållas tillbaka. Om "brådmogenheten" yttrar sig i att de är långt före sina klasskamrater i skolan, så ska skolan ge dem specialundervisning. Annars blir de uttråkade och kan rentav strunta i skolan.

Om "brådmogenheten" visar sig i att de beter sig som tonåringar innan de är det, att de börjar med pojkvänner/flickvänner för tidigt, vill vara ute på kvällarna med äldre ungdomar etc, då är det värre.

Det viktiga är ju hur barnen själva upplever det. Känner de sig utanför, rentav mobbade med jämnåriga?

Beror det på att barnen är autister så finns det inget att göra, de har helt enkelt inte lika mycket gemensamt med andra barn. Det skulle inte hjälpa att säga åt dem att vara mer sociala och leka med andra barn (som inte vill leka med dem).

Det är f ö konstigt att det inte anses vara "bristande social förmåga" att ägna sig åt mobbning utan det är mobboffret som brister.H
  • Anonym (Brådmogen)
    Anonym (Biobonus) skrev 2023-06-24 12:12:08 följande:

Ofta tycks ett barn som är lillgammal ha umgåtts mest med vuxna. De brukar ha problem med att umgås med jämnåriga på ett naturligt sätt, och deras föräldrar tycker ofta att det är charmigt att de är så brådmogna och tar deras intresse för att hellre umgås med äldre som ett tecken på intelligens och mognad. Det är dock lättare att umgås med äldre då de har bättre kontroll över sociala situationer och de tar ofta mer hänsyn och visar mer överseende till yngre barn.

Samtidigt kan det ligga dem i fatet senare i gymnasiet och sen när de ska ut i arbetslivet. De kan väcka mycket avundsjuka om det upplevs som att de ställer sig in hos lärare och senare äldre chefer och handledare på arbetet. Jag har sett detta med egna ögon, så jag vet.

• Anonym (Brådmogen)
    Freddie K skrev 2023-06-24 11:18:20 följande:

Barn ska vara barn tycker jag. Så störande med såna som är som Lisa Simpson! Barn som tror sig veta bättre, fast de inte vet någonting.

Ja, man kan ju tycka det, men ett barn som är före de andra i tankeförmåga och insikter ska ju å andra sidan inte behöva förneka sig och låtsas vara "dummare" än de är, då blir det också fel.

• Anonym (Alexandra)

Nja, klart man ska uppmuntra barn att utvecklas och se till att de får utmaningar och inte hålls tillbaka i skolan etc. Men tycker också att det ofta glöms bort att oavsett hur mogna dessa barn är, har de ju inte den faktiska livserfarenheten av ett äldre barn/vuxen.

Som någon skrev tidigare i tråden var ju hon som 13-åring faktiskt inte på samma nivå som 18-åringar, även om hon kanske kände sig väldigt mogen för sin ålder. Känns som det är lätt att barn som ses som lillgamla och brådmogna kan hamna i situationer som dom faktiskt inte kan hantera.

• Aniiee

Flera som uttrycker sig som om lillgammal är något man gör sig till när sanningen är att det bara är sån man är. Det är inget ungar försöker vara, de som är lillgamla är lillgammla på samma sätt som de har den hårfärg eller ögonfärg de har. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Freddie K
    Anonym (Brådmogen) skrev 2023-06-24 12:18:55 följande:
    Ja, man kan ju tycka det, men ett barn som är före de andra i tankeförmåga och insikter ska ju å andra sidan inte behöva förneka sig och låtsas vara "dummare" än de är, då blir det också fel.
    Nej, det är sant, men ett barn måste förstå att om man till exempel är sju år så kan man inte allt och man vet inte allt.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Brådmogen)
    Aniiee skrev 2023-06-24 12:53:30 följande:

Flera som uttrycker sig som om lillgammal är något man gör sig till när sanningen är att det bara är sån man är. Det är inget ungar försöker vara, de som är lillgamla är lillgammla på samma sätt som de har den hårfärg eller ögonfärg de har. 

Exakt. Det är deras sätt, deras personlighet och det blir fel när man dömer dem och anser att de borde vara mindre vetande och mindre medvetna bara för att de är barn/ ungdomar.

Svar på tråden Vad tycker ni om "lillgamla", brådmogna barn och unga?