• Anonym (Brådmogen)

Vad tycker ni om "lillgamla", brådmogna barn och unga?

Det finns ju barn och unga som försöker vara mer som de vuxna/ äldre, kanske för att de är mer utvecklade mentalt än sina jämnåriga och upplever att de har mer gemensamt med vuxna än de i sin egen ålder.

Många föräldrar anser ju att barn ska vara barn och ungdomar ska vara som ungdomar förväntas vara, dvs naiva, okunniga om livet men ändå energiska och motiverade att satsa på sin framtid.

Stör ni er på detta eller är ni positivt inställda till de som är mer före och mogna i sin framtoning?

• Svar på tråden Vad tycker ni om "lillgamla", brådmogna barn och unga?
  • Anonym (Brådmogen)
    Freddie K skrev 2023-06-24 13:08:18 följande:
    Nej, det är sant, men ett barn måste förstå att om man till exempel är sju år så kan man inte allt och man vet inte allt.
    Nej, men det är roligt att ge dem information om något de tror sig veta så att de vet ännu mer. Det är ju ändå meningen att intellektet ska utvecklas med tiden.

• Anonym (Biobonus)

Ofta tycks ett barn som är lillgammal ha umgåtts mest med vuxna. De brukar ha problem med att umgås med jämnåriga på ett naturligt sätt, och deras föräldrar tycker ofta att det är charmigt att de är så brådmogna och tar deras intresse för att hellre umgås med äldre som ett tecken på intelligens och mognad. Det är dock lättare att umgås med äldre då de har bättre kontroll över sociala situationer och de tar ofta mer hänsyn och visar mer överseende till yngre barn.

• Anonym (L)

Jag har extremt svårt för det uttrycket eftersom det nästan alltid används negativt. Min son blev ibland kallad det som barn vilket är ironiskt med tanke på allt prat om normkritik och inkludering och att alla barn ska få vara som de vill. 

Vi gjorde många aktiviteter som riktade sig till barn när sonen var liten. Samtidigt ville jag inte begränsa honom när han intresserade sig för vissa ämnen. Han var till exempel mycket intresserad av rymden och när barnböckerna inte räckte till tittade vi på dokumentärer och läste böcker tillsammans om rymden som riktade sig till vuxna tittare/läsare. 

Självklart skyddade jag honom från allt som är olämpligt och skrämmande för barn men i övrigt så tänkte jag att han förstår så mycket han vill/kan nu och resten lär han sig när han blir äldre. 

Eftersom jag var ensamstående så pratade vi mycket om allt möjligt som intresserade honom vilket gjorde att han fick analysera och teoretisera på ett sätt som kanske inte hinns med i en familj med två vuxna och flera barn. 

När han började skolan låg han rätt långt före och läste massor av böcker. Jag hade också lärt sonen att visa hänsyn och vara artig. I stället för att tänka att alla barn är olika och att det är positivt att ett barn är artigt och vill lära sig fick jag kommentarer om att han är ?lillgammal?. 

Jag har vänner som bor utomlands och där hade min son varit som de flesta andra barn men i Sverige uppfattas det ibland som suspekt att ett barn lär sig saker tidigt och är artiga. 

Jag kan förstå det om ett barn verkar hämmat och kontrollerat men så har det inte alls varit hos oss. Sonen var lika busig och vild som andra barn i övrigt och jag tror inte på disciplin som självändamål utan på att lära barn hänsyn. 

Det skulle aldrig falla mig in att kommentera andras barn på det sätt som vissa tar sig friheten att kommentera mitt barn som ?lillgammal?. Jag kan ha synpunkter på hur andra barn beter sig men jag vet hur ont det gör när någon annan kritiserar ens barn och att de allra flesta föräldrar gör sitt bästa. Jag inser dessutom att barn är individer med olika behov, intressen och personligheter. 

Det är märkligt att många vuxna och lärare inte tänker på det. Vi ska som sagt tänka normkritiskt och inkluderande men när ett barn uppfattas som ?lillgammal? är det fritt fram att döma trots att barnet mår bra och inte har några problem. 

• Freddie K
    Anonym (Brådmogen) skrev 2023-06-24 13:28:48 följande:
    Nej, men det är roligt att ge dem information om något de tror sig veta så att de vet ännu mer. Det är ju ändå meningen att intellektet ska utvecklas med tiden.
    Jo, det är klart, men dem kan faktiskt vara felinformerade med. Alltså tro sig veta något som inte stämmer. Jag menar inte att nedvärdera barn, men de är underlägsna oss vuxna när det kommer till livserfarenhet. Det är vår plikt att guida dem och lära dem om livet och allt som hör till.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (L)
    Aniiee skrev 2023-06-24 12:53:30 följande:

Flera som uttrycker sig som om lillgammal är något man gör sig till när sanningen är att det bara är sån man är. Det är inget ungar försöker vara, de som är lillgamla är lillgammla på samma sätt som de har den hårfärg eller ögonfärg de har. 

Exakt! Tack för kloka ord!

Bilden av det ideala barnet förändras över tid och varierar i olika sociala och kulturella sammanhang. Verklig normkritik handlar ju om att bli medveten om det och inse att barn är individer med egna personligheter i stället för att döma dem utifrån sina egna referensramar. 

Jag hade kunnat styra min son så att han skulle passa in bättre i samtidens barnideal men jag lät honom vara sig själv.

Det var en svårare väg att gå men idag när han snart är vuxen så ser jag att det var rätt beslut. Han tror på sig själv och har bevarat sin kreativitet och nyfikenhet. 

Om jag hade pressat honom att vara mer som vissa andra ansåg att han skulle vara så hade han vuxit upp med en känsla av att hans riktiga jag är fel. Det skulle sannolikt ha knäckt honom och han hade lagt en massa onödig energi på att passa in. 

Jag jobbade med barn när jag var yngre och det är bland det roligaste jag har gjort. Om man ser och lyssnar på barnen så inser man att de är små personer med egna tankar, oavsett om de är stillsamma och reflekterande eller livliga och extroverta. 

Vuxna ska inte styra barn utan vägleda dem utifrån de personer de är. 

• Anonym (+)

Jag var lillgammal som barn med ett stort ordförråd och lite mer allmänbildad än de flesta. Jag var inte impulsiv och vild som övriga barn. Jag blev ofta irriterad på barn som skrek, härjade och inte kunde sitta stilla och lyssna. Helt ärligt så hatad jag såna ungar. Jag tyckte att de var osmarta och även obehagliga som inte kunde kontrollera sina impulser. Jag tycker samma än idag. Jag har otroligt svårt för barn. 

Jag stack ut som ungdom kan man säga. Jag ville ha ordning och reda. Jag lärde mig tidigt att laga mat, baka och sköta ett hem och tyckte att det var roligt. Jag läste massor och utforskade skogarna i byn. Jag var nyfiken på många olika områden. Jag inte heller osocial och sågs verkligen inte som en av töntarna heller. Jag kunde passa in i många olika grupperingar. Jag var rätt våghalsig och hittade på en del jävulskap med samtidigt som jag var duktig i skolan och ordningsam. 

Jag ser inte detta som någon nackdel. Som vuxen har jag väldigt lätt att skapa relationer då mina intressen och erfarenheter är breda så jag har något gemensamt att prata om med de flesta. 

• Jemp
    Anonym (Mia) skrev 2023-06-23 18:48:01 följande:

Jag tycker att det är så tveeggat. Dels är det charmerande och trevligt att lära känna dessa intressanta och utmanande brådmogna barn som ofta verkligen sticker ut från normen, och dels kommer det ofta med en bristande social förmåga när det kommer till att umgås med jämnåriga (och i ärlighetens namn så kanske de även brister i samspelet med vuxna, men dessa kan kompensera och styra upp).

Jag tror att dessa barn ofta skulle vinna mer på att få hjälp att öva upp sin sociala smidighet och att bygga upp relationer med jämnåriga, än att uppmuntras att fördjupa sig mer i det akademiska. Alltså, inte att de inte ska få ägna sig åt att läsa avancerade böcker eller räkna före i matten eller vad det nu kan vara, men att man som förälder inte låter detta ske på bekostnad av det sociala. De är bara barn en gång och får bara en chans att ha en barndom - böckerna ger lika mycket om man läser dem över lite längre tid och dessutom kommer de att finnas kvar även om några år.

Fast det är ju barn som älskar kunskap och det är som ett behov att fylla. Har man det jobbigare socialt blir det jobbigare och man kan behöva dra sig tillbaka och ladda batterierna. 
    Så även om jag förstår vad du menar, så tycker jag det är feltänkt. De kräver ingen direkt uppmuntran i det akademiska, men man kan inte ta bort ett intresse för att utmana i det som är jobbigt. Det ena behöver inte ersätta det andra. 
  • Anonym (Wilma)
    Aliona skrev 2023-06-23 18:24:17 följande:

Jag tycker mest synd om barn som är brådmogna, att de hoppar över delar av livet som borde få vara där. Kanske för att jag relaterar till min egen erfarenhet. Livets svårigheter, som jag inte skyddades ifrån i ett missriktat försök från mina föräldrar att inkludera mig, gjorde att jag var mycket mognare än mina jämnåriga. Det gav mig rätt stora sociala problem, främst i mellan- och högstadiet men även tidigare. Passade aldrig in, klasskompisar kunde aldrig förstå mig, och jag var bara udda. När jag var 6-7-8 år och försökte prata med kompisar om saker jag visste trodde de mig aldrig, och deras föräldrar försökte prata bort det. När jag var 12-13 var jag mentalt som 18-åringar och umgicks mycket med dem, men deras miljö var ju inte helt bra för en så ung person. Jag hade lätt att lära och kunde mycket men skolan var ett helvete ändå pga min brådmogenhet så jag skolkade mest och hade bara halvbra betyg ändå. Jag önskar verkligen inte brådmogenhet på mitt eller någon annans barn!

Jag håller med och har samma erfarenhet. Idag är jag 35 år och det har fortfarande inte jämnats ut. 
  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-06-24 12:23:00 följande:

Nja, klart man ska uppmuntra barn att utvecklas och se till att de får utmaningar och inte hålls tillbaka i skolan etc. Men tycker också att det ofta glöms bort att oavsett hur mogna dessa barn är, har de ju inte den faktiska livserfarenheten av ett äldre barn/vuxen.

Som någon skrev tidigare i tråden var ju hon som 13-åring faktiskt inte på samma nivå som 18-åringar, även om hon kanske kände sig väldigt mogen för sin ålder. Känns som det är lätt att barn som ses som lillgamla och brådmogna kan hamna i situationer som dom faktiskt inte kan hantera.

För mig var det just det som var grejen. Jag hade erfarenhet som normalt bara vuxna har och det fick mig att mogna väldigt snabbt. 
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Brådmogen) skrev 2023-06-24 12:17:37 följande:
    Samtidigt kan det ligga dem i fatet senare i gymnasiet och sen när de ska ut i arbetslivet. De kan väcka mycket avundsjuka om det upplevs som att de ställer sig in hos lärare och senare äldre chefer och handledare på arbetet. Jag har sett detta med egna ögon, så jag vet.
    Jag håller med. Att vara lillgammal är inget positivt för barnet.
  • Anonym
    Xenia skrev 2023-06-24 11:13:58 följande:
    Varför skulle jag störa mig? Då stör jag mig mer på att svenska barn börjar så sent i skolan som sju år.

Barn ska inte hållas tillbaka. Om "brådmogenheten" yttrar sig i att de är långt före sina klasskamrater i skolan, så ska skolan ge dem specialundervisning. Annars blir de uttråkade och kan rentav strunta i skolan.

Om "brådmogenheten" visar sig i att de beter sig som tonåringar innan de är det, att de börjar med pojkvänner/flickvänner för tidigt, vill vara ute på kvällarna med äldre ungdomar etc, då är det värre.

Det viktiga är ju hur barnen själva upplever det. Känner de sig utanför, rentav mobbade med jämnåriga?

Beror det på att barnen är autister så finns det inget att göra, de har helt enkelt inte lika mycket gemensamt med andra barn. Det skulle inte hjälpa att säga åt dem att vara mer sociala och leka med andra barn (som inte vill leka med dem).

Det är f ö konstigt att det inte anses vara "bristande social förmåga" att ägna sig åt mobbning utan det är mobboffret som brister.
    Anmäler naturligtvis detta inlägg.
  • Anonym (Mia)
    Jemp skrev 2023-06-24 18:01:52 följande:
    Fast det är ju barn som älskar kunskap och det är som ett behov att fylla. Har man det jobbigare socialt blir det jobbigare och man kan behöva dra sig tillbaka och ladda batterierna. 
    Så även om jag förstår vad du menar, så tycker jag det är feltänkt. De kräver ingen direkt uppmuntran i det akademiska, men man kan inte ta bort ett intresse för att utmana i det som är jobbigt. Det ena behöver inte ersätta det andra. 
    Jag håller med dig, så länge det är helt upp till deras egen inre drivkraft och intresse. Jag skrev heller aldrig att det ena skulle utesluta det andra utan tvärt om att man skulle jobba för att inkludera båda. Men i min erfarenhet så blir det ofta så att de vuxna runt dessa barn förstärker och uppmuntrar och kanske till och med pushar dessa barn att fokusera på det som de visade en fallenhet för. Kanske för att de inte är så framgångsrika på andra områden. De blir liksom ett intresse eller ämne där de kan vara framgångsrika och inte behöver konkurrera med jämnåriga.

Det är en fin balansgång att ge utrymme för ett intresse utan att låta detta ske på bekostnad av andra viktiga upplevelser och erfarenheter. De flesta föräldrar har erfarenhet att göra det när det kommer till leksaker, skärmar, kompisar, fritidsintressen, godis så att de kan skapa utrymme för läxor, skolarbete, sömn, hygien och andra viktiga men tråkigare saker. Problemet i just det här fallet är att barnets intresse sammanfaller med det akademiska och för mycket av även en god sak är inte bra. Vissa erfarenheter är specifika för barndomen och de har bara den här tiden på sig att få uppleva dem. Ett mer vuxet specialintresse kommer å andra sidan att finnas kvar även ett år eller decennium senare.

Sist men inte minst så anser jag, lite kontroversiellt nuförtiden, att vår sociala förmåga är en färdighet bland många andra, som går att träna upp och förstärka. Och omvänt som kan bli svagare med bristande träning. Läs nu inte detta som att jag uppmanar att man slänger in dessa barn till ett gäng mobbare och låter dem bli slitna i stycken eller nedtryckta tills de passar in i normen. Däremot har de mycket att vinna på att bli inkluderade i gruppaktiviteter med socialt intelligenta jämnåriga, självklart begränsat så att de har en chans till vila och återhämtning. Fixar de verkligen inte det sociala samspelet med barn så får umgänge med vuxna förstås fungera som en ersättning, men kanske med ett långsiktigt mål att klara av även andra relationer.
  • Xenia
    Anonym skrev 2023-06-25 03:02:25 följande:
    Anmäler naturligtvis detta inlägg.
    Varför det? Anmäler du alla inlägg som du inte håller med?
  • Freddie K
    Xenia skrev 2023-06-25 15:22:11 följande:
    Varför det? Anmäler du alla inlägg som du inte håller med?
    Den här personen har en tendens till att anmäla till höger och vänster. Ta det inte personligt. Glad
  • Sk007

Jag betraktades som lillgammal när jag var barn. En rätt dålig uppväxt med en mor som aldrig haft förmågan att se saker ur annat än sitt eget perspektiv.
    Att umgås med vuxna hade jag aldrig problem med men jämnåriga barn som fått vara barn hade jag det svårare med, själv fick jag tidigt lära mig att ta hand om mig själv.

I skolan hade jag lätt för allt. Gick jag på lektionerna så fick jag oftast full pott på kommande prov. Att jag satt tyst på lektionerna, gjorde som man blev tillsagd och hade bäst betyg i klassen gjorde att jag betraktades en plugghäst och smörare.
    Plugga var inget som det gavs utrymme till hemma och jag tyckte desutom att jag fått de förklaringar som behövdes under lektionstid.
    Med tanke på hur min mor såg saker och ting apade jag efter och tänkte att de klasskamrater som misslyckades på proven var dumma i huvudet.
    Hade det inte varit för att jag växte snabbare än alla andra och var mycket starkare så hade jag troligen varit mobbad. Som det var vågade på sin höjd någon som var tre år äldre säga något taskigt, men det var aldrig något som besvärade mig.

Att vara lillgammal gjorde att man blev behandlad på ett visst vis av vuxna. I skolan fick jag alltid ta mer ansvar än andra barn, trots att jag på många plan var lika gröna som mina kamrater.
    Oavsett hur lillgammal man är bör vuxna alltid betrakta barn som barn, särskilt om den vuxna är en lärare.

Jag ramlar ibland tillbaka i gamla tankar och tänker om kollegor att de är dumma i huvudet och undrar vad det är som är så svårt att förstå.
    Men jag vet att alla har något i ryggsäcken som tynger -stort som smått- och som gör att de inte fungerar i sin fulla potential, precis som jag inte fungerar i vissa sammanhang.

Hur mycket min lillgammalhet beror på miljö och hur mycket som beror på arv låter jag var osagt. Jag har i alla fall slutat lasta min mor för mina brister i alla fall.
    Det finns de i min bekantskapskrets som växt upp i kärnfamilj utan mycket till dramatik men som har betydligt svårare att bearbeta sin barndom än vad jag har.

Vilken slutsats jag ska dra av allt det här vet jag inte. Kanske att barn ska få vara barn och att oavsett ålder behöver man försöka se varje enskild individs behov. Samtidigt behöver gränser sättas och man bör se till att barn inte behöver ta mer ansvar än de klarar av.

• Xenia
    Freddie K skrev 2023-06-25 15:28:26 följande:
    Den här personen har en tendens till att anmäla till höger och vänster. Ta det inte personligt. Glad
    Men om det är så att modsen automatiskt raderar allt som blir anmält? Då räcker det att en medlem ogillar mig för att mina inlägg ska försvinna.
  • Freddie K
    Xenia skrev 2023-06-25 16:06:44 följande:
    Men om det är så att modsen automatiskt raderar allt som blir anmält? Då räcker det att en medlem ogillar mig för att mina inlägg ska försvinna.
    Jag tror att modsen väger in olika faktorer om de ska radera ett inlägg. Jag hoppas i alla fall det. Den här personen har anmält, eller sagt att hen har anmält en av mina trådar, men den lever än.
Svar på tråden Vad tycker ni om "lillgamla", brådmogna barn och unga?