Jemp skrev 2023-06-24 18:01:52 följande:
Fast det är ju barn som älskar kunskap och det är som ett behov att fylla. Har man det jobbigare socialt blir det jobbigare och man kan behöva dra sig tillbaka och ladda batterierna.
Så även om jag förstår vad du menar, så tycker jag det är feltänkt. De kräver ingen direkt uppmuntran i det akademiska, men man kan inte ta bort ett intresse för att utmana i det som är jobbigt. Det ena behöver inte ersätta det andra.
Jag håller med dig, så länge det är helt upp till deras egen inre drivkraft och intresse. Jag skrev heller aldrig att det ena skulle utesluta det andra utan tvärt om att man skulle jobba för att inkludera båda. Men i min erfarenhet så blir det ofta så att de vuxna runt dessa barn förstärker och uppmuntrar och kanske till och med pushar dessa barn att fokusera på det som de visade en fallenhet för. Kanske för att de inte är så framgångsrika på andra områden. De blir liksom ett intresse eller ämne där de kan vara framgångsrika och inte behöver konkurrera med jämnåriga.
Det är en fin balansgång att ge utrymme för ett intresse utan att låta detta ske på bekostnad av andra viktiga upplevelser och erfarenheter. De flesta föräldrar har erfarenhet att göra det när det kommer till leksaker, skärmar, kompisar, fritidsintressen, godis så att de kan skapa utrymme för läxor, skolarbete, sömn, hygien och andra viktiga men tråkigare saker. Problemet i just det här fallet är att barnets intresse sammanfaller med det akademiska och för mycket av även en god sak är inte bra. Vissa erfarenheter är specifika för barndomen och de har bara den här tiden på sig att få uppleva dem. Ett mer vuxet specialintresse kommer å andra sidan att finnas kvar även ett år eller decennium senare.
Sist men inte minst så anser jag, lite kontroversiellt nuförtiden, att vår sociala förmåga är en färdighet bland många andra, som går att träna upp och förstärka. Och omvänt som kan bli svagare med bristande träning. Läs nu inte detta som att jag uppmanar att man slänger in dessa barn till ett gäng mobbare och låter dem bli slitna i stycken eller nedtryckta tills de passar in i normen. Däremot har de mycket att vinna på att bli inkluderade i gruppaktiviteter med socialt intelligenta jämnåriga, självklart begränsat så att de har en chans till vila och återhämtning. Fixar de verkligen inte det sociala samspelet med barn så får umgänge med vuxna förstås fungera som en ersättning, men kanske med ett långsiktigt mål att klara av även andra relationer.