• Anonym (K)

Parkslide

Har någon kunskap om parkslide? Hur illa är det? Skulle ni köpa ett hus med parkslide på tomten?

• Svar på tråden Parkslide
  • Anonym (My)

Aldrig!
    Hört om de som det går bra för men även skräckhistorier där rötterna äter sig in i husgrunden

• Anonym (M)

Om du är beredd att vara på det varje dag och använda alla metoder kombinerat med varandra så kan det funka.

Det finns de som har lyckats!

• Tow2Mater

På tomten ja, men om det är direkt intill huset skulle jag fundera en gång till. Låter man den bara vara ifred kan den vara ok.

• Anonym (Man)

Vi har det på tomten. Det beror helt på hur det spridit sig. Ligget det nära huset och speciellt om det är på båda sidor om huset så kommer det bli svårt att få bort det.

Vi har bara några kvm längst bort från huset. Vi kan ta bort det om vi vill men det ger bra insynsskydd och sprider sig inte. 

• Anonym (tino)

Har aldrig riktigt förstått hysterin kring parkslide. Jag har det på tomten och klippt ner endel då gräsmattan utökades, visst finns det där men klipper man som vanligt hinner det aldrig komma upp.

• Sanna43
    Anonym (tino) skrev 2023-06-23 23:26:49 följande:

Har aldrig riktigt förstått hysterin kring parkslide. Jag har det på tomten och klippt ner endel då gräsmattan utökades, visst finns det där men klipper man som vanligt hinner det aldrig komma upp.

Det farliga är väl rötterna under marken. Och de ser man ju inte och kan därför ej förebygga 
  • Anonym (Man)
    Anonym (tino) skrev 2023-06-23 23:26:49 följande:

Det kan sprida sig så det tar sig in i husgrunden, i avloppsledningar, etc. Och då man sen ska ta bort det så kan det bli en omfattande åtgärd. I värsta fall över flera års tid.
  • Waterproof

Skulle aldrig köpa en fastighet med parkslide på eller ens i närheten.
    Det finns inget effektivt sätt att få bort den förutom att gräva upp den och då gräva så djupt och brett att man verkligen får med hela rotsystemet. Inga utlöpare får lämnas. Jorden och rotdelarna måste sedan destrueras.
    Annars rekomenderas det att man är på den som en hök och drar upp nya skott så fort de visar sig. Det försvagar den så att den dör så småningom. Men då får man vara beredd på att hålla på många år med bekämpningen.
    Annars är det ju så att ju mer man klipper den desto fler skott skjuter den upp. Rotsystemet är starkt och kan växa många meter bort från moderplantan och tränger igenom betong och förstör rejält när den tar sig in i husgrund och avloppsystem.
    Det finns bra artiklar och diksussionstrådar om parkslide på siten Byggahus om du vill lära dig mer.

• Lönnsirap

Ja, jag skulle absolut kunna köpa ett hus med parkslide på tomten, men självklart är det en del i bedömningen om detta är ett hus för mig, eller inte. Och likaså om växten stod på någon annans mark 10 meter bort....

Om beståndet vore gigantiskt så är ju värdet på huset faktiskt påverkat av detta, precis som andra välkända problem.... Men nånstans behöver man bo och parkslide är ett av problemen som kan finnas....

Som det redan skrivits i tråden är parkslide såväl en växt som inte stör... Och också en växt med enorm kraft.

Det finns väl en god anledning till att folk INTE köper ett hus med närhet till parkslide. Men i valet mellan mögligt tak på en fastighet och parkslide på en annan skulle jag personligen heller haft "ett framtida" ev. Problem än akut behov av åtgärder här och nu

Svar på tråden Parkslide