• klyban

Är jag transofobisk?

Anonym (even) skrev 2023-06-26 12:03:15 följande:

I dagens jämställda samhälle borde man ta bort könsindelning i idrott, låt alla tävla mot alla.

Det var den sista dagen som kvinnor kommer vinna, men sure nått undantag kommer kanske ske.

Sen är det värt och påpeka de som byter kön och medicinerar sig, att dessa närmar sig det nya könets prestation.
    Det sker inte omedelbart, men det sker.

Rätt fascinerande annars hur en del är helt besatta av dragqueens och annat liknande och hur dåliga de är.
    Vad är det om, och varför denna besatthet över något som saknar betydelse och som de också hatar?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (even) skrev 2023-06-26 13:52:14 följande:
    Att ligga på elitnivå är väldigt få förunnat.
    Det finns nästan alltid lägre divisioner och lokala tävlingar som inte har så höga krav som man kan tävla i om man inte når upp.
    Sant, de får hålla till i botten av idrotten och den allra lägsta nivån.
    Anonym (jag) skrev 2023-06-26 14:00:48 följande:
    Fast även i lägre divisioner kommer de fysiska skillnaderna bli uppenbara.

Ponera att ett blandat division 5 lag bara råkar ha 90% män i sitt lag men motståndarlaget har 90% kvinnor, vilket lag tror du vinner? Och vad tror du de flesta lagen kommer välja för laguppsättning om de inte vill halka ner till lägsta divisionen?
    Det finns lägre divisioner det kan bli mer jämspelt, och de riktigt dåliga fotbollsspelarna där fysiken inte är nog längre.
    Anonym (even) skrev 2023-06-26 14:15:02 följande:
    Ett damlag i hög division skulle vinna över ett lokalt herrlag utan tvekan.

Med samma resonemang skulle vi lika gärna dela in männens sport i delar, bra gener, sådär gener och dåliga gener. En basketturnering där man max får vara 170cm osv..

Gener är inte rättvisa, skulle tippa på att 99,99999% (siffran är tagen i luften) av alla män idag inte skulle ha en chans även med proffstränare och sponsorer.

Jag anser att elitnivå ska vara dom bästa.

Detta har testats många ggr, och svaret är nej.

Men sen beror det på vad lokalt betyder, lokalt är div. 4 och nedåt, och landslaget i Damer är chanslösa mot Div. 4 lag.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-26 15:01:31 följande:
    Det beror väl helt på vilken sport det gäller och vilken träning 15-åringarna har fått? Du tror väl inte att random pojkar med chipstuttar och noll atletisk träning  spöar elitdamer oavsett? 

Serena Williams är en av de främsta atleterna på jorden och hon tävlar inte mot män utan mot kvinnor eftersom hon är 100% kvinna. Tala gärna om för mig när hon spelade mot män under hennes klass? Hon var en elitidrottare, hon har inte tid att spela skojmatcher mot folk som inte har med hennes jobb att göra. 

Detta med hur mycket idrottare tjänar har mycket med tradition att göra. Serena skrattar dock hela vägen till banken. 

Till TS - nej, du är inte transfobisk. Jag anser det vara helt fel att någon som har vuxit upp som biologisk man med allt vad det innebär ska tävla med kvinnor. Om du är transfobisk är jag ännu mer transfobisk för jag vill inte ha dem i omklädningsrummen heller.

Jag utgår ifrån vad bästa damerna har att erbjuda, och att det bästa pojkar 15år har att erbjuda och då slår damlaget.

Nu tror jag dock att gapet blivit mindre, eller ja, inbillar mig detta i alla fall.

• klyban
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 14:02:41 följande:
    Men hur kan jag vara transfobisk när jag bara konstaterar att det finns två biologiska kön?? Det ÄR så? Det är inget man kan tro på eller ifrågasätta utan det är ren vetenskap? Jag kunde lika gärna sagt att jorden är runt och snurrar runt solen - det är bara ett rent vetenskapligt faktum.

Jag säger gång på gång att jag inte tycker att biologiska kvinnor är bättre än transkvinnor - så HUR gör det mig transfobisk? Bara för att jag inte säger att någon som föddes med pung och snopp har precis samma biologiska uppbyggnad som en som föddes med en livmoder? Det blir lite "kejsarens nya kläder" över det hela - liksom alla VET men alla ska låtsas som att det är på något annat sätt i rädsla för att någon som du ska sucka och säga "ja, du är transfobisk!".

Kan vi inte bara komma överrens om att alla är bra som de är - man som transman, kvinna som transkvinna - och samtidigt hålla med om de vetenskapliga lagarna? Varför är det så fel?

Detta har fascinerat mig länge, och att en del inbillar sig det finns mer än två biologiska kön.
    Och vad in i helvete de grundar sig detta på, mer än en tanke att de inte riktigt vill vara man, inte riktigt vill vara kvinna.
    Och en tanke är inte nog för mer kön, sen kan de identifiera sig som vad faan de vill, men grundförutsättningarna för de två biologiska könen är bara två ändå.

• klyban
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-06-27 17:22:21 följande:
    Alldeles, alldeles självklart.
    Det är sällan jag håller med om saker du skriver, men det här gånger håller jag med till 100%.
    Det är liksom självklart, utom all rimlig gräns.

Det är dit sakligheten leder oss, det är därför jag säger det.

Sen sure, det finns ett fåtal fall där kön är svårbestämt efter födsel, och pga att de kan ha bägge.
    Men bägge betyder även det två.

Polyrytm skrev 2023-06-27 17:32:06 följande:
    Äntligen något vi kan enas om. : )

Saklighet har den saken att konsensus är enkelt att nå.
    Du ska se om du använder saklighet mer och inte cherrypickar, så kommer du inse jag har rätt än mer ofta än du ger mig kred för.

sen när det kommer till identifiera sig själv,ja, där kan man faktiskt identifiera sig själv som vad som helst.
    Och jag säger inte de har fel alls i hur de identifierar sig själva, dock rent biologiskt så står vid vid exakt samma punkt och endast två kön.

Tror en del ger sig ett problem att blanda ihop dessa två saker, och de skulle ha nytta av att detta är två skilda saker.
    Då enda är biologiskt och det andra är upplevt, och det upplevda kan aldrig trumfa det biologiska.

Svar på tråden Är jag transofobisk?