• Anonym (Kom med tips)

Hur klarar man sig på en lön?

Hur klarar man sig på en lön? 

Vi är ett par som tyvärr bara har en inkomst just nu.

22 000 kr efter skatt i månaden. 

Har husdjur. 

Hyran ligger på 8 000 kr i månaden. 

Båda behöver mediciner. 

Hur klarar man sig? Vilka är era bästa tips? 

• Svar på tråden Hur klarar man sig på en lön?
  • Anonym (Kom med tips)
    Jemp skrev 2023-06-25 16:08:46 följande:

Hyra 8000
    Mat 5000
    El 500
    Bredband 500
    Telefoner 500
    HemFörsäkring 500 (om ej gratis)
    Akassa+fackavg 500
    Ev transport 1000
    Djur 1000
    Kläder, nöjen etc 1500
    Mediciner x???
    sparande resten (3000-mediciner)

Lite på en höft naturligtvis eftersom jag inte vet era faktiska utgifter. Men borde inte vara några direkta problem. Vad har ni för djur/kostnad, vad går medicinerna på, har ni några skulder? 

Med din budget blir det också knappt. 

Se vår budget några inlägg upp. 
  • Anonym (Tips från coachen)

Säg upp Spotify och TV-kanalerna. Leta billigare sjukförsäkring och hemförsäkring. Gå ur Hyresgästföreningen. Leta billigare internet och mobilabonnemang. Se över era matutgifter, dra ner på skräpmat, restaurang osv. Elen låter väldigt dyr! Se om ni kan hitta annan leverantör.

Har man så tight om pengar så köper man inte snabbmat eller går på restaurang med kompisar. Man slutar handla kläder som inte är absolut nödvändiga. Presenter till födelsedagar kan knappast vara så många men dra ner även på den summan.

• Jemp

Se om ni kan få försäkringarna via facket billigare. 

Behöver ni verkligen extra, dyrt tv-abonnemang plus 2 streamingtjänster? 

Det är 3000 ni har kvar (innan kläder och nöjen), så ett visst sparutrymme bör finnas. 

• Anonym (Råttan)

Hu, jag hade glömt hur dyrt sl-kortet är. Det är dyrt att bo i Sthlm. :( 
    Det jag ser som sticker ut är elen. Är det ett hus ni hyr? Annars är det nog värt att se över elleverantör och elanvändning. (Men ibland är det urgamma vitvaror och det styr man ju inte över som hyresgäst.)
    Som du skrev kan ni ju skippa tv:n. SVT ingår i skatten. 
    Och som du skrev, mobilen. 

• Anonym (Kom med tips)
    Anonym (Djurvakten) skrev 2023-06-25 16:19:15 följande:

Var annonsera personen någonstans? Jag tar 150 kronor/dag och får säga nej till folk så fullbokad är jag men nu är det lite sent att sätta ut annonser. 4000-4500 i månaden är ändå rätt mycket. 

Pga arbetsträning kan hen inte passa djur fem vardagar i veckan. Men arbetsträningen är ett fåtal timmar i veckan och det är inte stor chans att det kan ökas upp mycket, så frågan är man bör fortsätta... Två eller max tre dagar i veckan funkar. 

Facebook-grupper, Woof, care.com. Tror att 200 kr per dag är för mycket och det är därför andra tackar nej. 
  • Anonym (Djurvakten)
    Anonym (Kom med tips) skrev 2023-06-25 16:28:02 följande:
    Pga arbetsträning kan hen inte passa djur fem vardagar i veckan. Men arbetsträningen är ett fåtal timmar i veckan och det är inte stor chans att det kan ökas upp mycket, så frågan är man bör fortsätta... Två eller max tre dagar i veckan funkar. 

Facebook-grupper, Woof, care.com. Tror att 200 kr per dag är för mycket och det är därför andra tackar nej. 

Jag passar sju dagar i veckan. Man kan ha djuret hemma hos sig. Att ha en extra kanin eller marsvin några veckor tar inte så mycket energi. Hund förstår jag att det inte funkar men samtliga smådjur borde gå bra eventuellt katt också. 

Jag annonserar mest på Blocket, Facebook är fullt av människor som vill ha gratis och de andra två har jag inte hört talas om. 

• Anastasia
    Tow2Mater skrev 2023-06-25 16:44:08 följande:

Försäkring och vaccin for kaniner kan ni väl vara utan.

Allt som betyder mycket för en människa ska han eller hon försäkra.  Kaninerna är deras familjemedlemmar, självklart ska kaninerna både försäkras och vaccineras. ❤️ 
  • Anonym (Liza)
    Den sjuka
    Telefon 109
    SL 200
    Mediciner 2000/12=167
    Vård 1300/12=108
    Bank 20 kr 
    Hyresgästföreningen 80 kr 
    Totalt 684
    Den arbetande 
    SL-kort 970
    Avbetalning 600
    Mobil 369, sänk till billigare, ta som den sjuka.
    Spotify 109
    Facket 250
    A-kassa 140
    TV med sportkanaler 1080+ Netflix 129
    Vård 50
    Mediciner 120
    Bank 39 
    Sjukförsäkring Bliva 228
    Hyresgästföreningen 80
    Totalt 4164
    Bägge två
    Hyra 8071 kr
    Mat 3900
    Hemförsäkring 200 kr bor ni i hus?
    Bredband 599, finns det billigare? Vi betalar 420.
    El varje månad 700 kr
    Totalt 13 470
    Tre kaniner
    Hö 150
    Försäkring 200
    Vaccin 1800/12=150
    Pellets och strö 150
    Totalt 650
    TOTALT 18 968 kr 
    Lön 22 000

1 738 kr kan ni spara varje månad om ni tar bort det ni inte behöver... skulle det hjälpa eran ekonomi?
  • Anonym (Kom med tips)

Tack för all hjälp!
    Vi har fått ner utgifterna så att vi har 4 300 kr över till kläder, sparande och nöjen nu. Fortsätt gärna med att komma med tips!

Ska även se om vi kan byta elleverantör, hemförsäkring och om vi kan hitta ett billigare boende. 

Svar på tråden Hur klarar man sig på en lön?