• Anonym (TS)

Vad är snyggt på kvinna 40 plus?

Både tjejer och killar (och övriga) får svara. Ange gärna vilket du är. Jag är en bit över 40 och har tappat mig själv och stilen helt. Vad är snyggt på en 40 plussare? Hur ska man tänka?

• Svar på tråden Vad är snyggt på kvinna 40 plus?
  • Mandel

Beror helt på kroppsform, vad du klär i för färger/mönster, vad du gillar osv.
    Dock är det sällan klädsamt med att köpa hela garderoben där tonårstjejerna köper sitt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (TS)
    Mandel skrev 2023-06-26 12:53:36 följande:

Beror helt på kroppsform, vad du klär i för färger/mönster, vad du gillar osv.
    Dock är det sällan klädsamt med att köpa hela garderoben där tonårstjejerna köper sitt.

Jag är 165/55
  • Anonym (...)

Det går inte att svara på så enkelt. Alla ser olika ut, har olika frisyr, vikt, kroppsbyggnad osv. Går inte att säga att en viss ålder ska klä sig på ett visst sätt. 

Kan du inte gå till en klädbutik du gillar och be en personal om lite tips? 

• Anonym (Hypnoz)

Klänningar
    Blusar
    Linnen

• Anonym (Kvinna)

Jag tänker att det beror väldigt mycket på vilken stil man vill ha. Jag kör mer välklätt på jobbet och mer casual på fritiden.

Jag har ungefär samma vikt och längd som dig. Själv klär jag mig ofta i svarta jeans, välsittande kostymbyxor, chinos och gärna en snygg blus till. Blusar i lite lyxigare material får en ofta att se mer välklädd ut. men vill jag se mer avslappnad ut så kör jag t-shirt eller någon tajt/halvtajt enfärgad tröja. På fest gärna klänning, som går minst ner till knäna. Lite högre kostymbyxor, ett smalt skärp och en enfärgad satinblus återkommer jag gärna till på jobbet. För egen del är jag inte så mycket för mönstrade kläder, men det är ju en smaksak.

Jag har gärna plagg som visar lite former utan att vara avklädd. Om jag har tajtare byxor så har jag ofta en lösare blus etc. Skulle exempelvis inte gå till jobbet i en urringad tröja. Men bara för att man är kring 40 behöver man inte dölja sin kropp i slappa kläder.

Försök klä dig för att framhäva det du är nöjd med! Då känner man sig som finast! Glöm inte skorna! Snygga skor kan verkligen höja en outfit.

Jag undviker helt: magtröjor, jeans med tydliga slitningar, tryck på kläder osv. För min del känns det för ungdomligt.

Det går att hitta fina kläder, till vettigt pris på de vanliga kedjorna..H&M, Lindex, Kappahl etc. Åhlens har också mycket fint till lite varierande priser.

• Mrs Moneybags

Jag är 52 och klär mig som jag vill, dvs mer eller mindre som jag alltid har gjort.  Jag gillar klänningar och snygga skor och sneakers. Raka, lite vida byxor och tajtare toppar passar mig. 

Du kan ju gå på färganalys och stilanalys om du vill få lite mer ingående tips som gäller just dina färger och din kroppstyp. 

• Core

Vem man än är tycker jag enkelt, stilrent med naturnära färger tillsammans med accessoarer, skor eller jackor med personlig prägel funkar perfekt.

Lite som med inredning som är tilltalande (iallafall för mig)
    stilrent och tidlöst där man sätter sin personliga prägel med detaljer. 

jag man, 35 år, klär mig helst i neutrala chinos eller liknande, enfärgad t-shit eller tröja, men skor och jacka är det alltid personligt stuk på. Enklare att shoppa också, handla basgrejer utan massa lull, lägg energin på det andra

• Fröken Allvar

Om du tappat stilen låter det som om du hade en stil innan. Var du feminin? Mer unisex? Hade du Britney Spears eller Courtney Love som stilikon? Hur rör du dig? Feminint-flickigt eller feminint-sexigt? Maskulint-unisex? Höga klackar eller platta skor? Allt svart eller navy, eller blommigt? 

• Anonym (TS)
    Fröken Allvar skrev 2023-06-26 17:50:23 följande:

Om du tappat stilen låter det som om du hade en stil innan. Var du feminin? Mer unisex? Hade du Britney Spears eller Courtney Love som stilikon? Hur rör du dig? Feminint-flickigt eller feminint-sexigt? Maskulint-unisex? Höga klackar eller platta skor? Allt svart eller navy, eller blommigt? 

Klädde mig feminint innan. Ofta klänning. Tighta tröjor som visade byst och smal midja. Nu är midjan plufsigare men jag är inte bekväm med bylsiga blusar som ska dölja. Men inte heller tighta. Så svårt tycker jag. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (TS) skrev 2023-06-26 17:53:17 följande:
    Klädde mig feminint innan. Ofta klänning. Tighta tröjor som visade byst och smal midja. Nu är midjan plufsigare men jag är inte bekväm med bylsiga blusar som ska dölja. Men inte heller tighta. Så svårt tycker jag. 
    Okej, jag fattar tror jag. Kanske längre klänningar? Finns en sorts volangklänning nu som jag sett på många kroppstyper. Ska se om jag kan länka. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-26 17:53:17 följande:
    Jag brukar välja klänningar etc. som är lite figursydda/skräddade, men inte tighta. Men inte heller sådana som är helt raka/lösa i modellen. 
    Jag har ofta två lager, tex linne och uppknäppt skjorta, topp och kofta, etc.
  • Anonym (TS)
    Fröken Allvar skrev 2023-06-26 18:07:47 följande:
    //
    Det var en bra idé. Kan se den passa allt från 15-100 åringar.
  • Anonym (Gröna damen)

Hel, ren och anständig är själva grunden. Sen beror det på hur man ser ut rent kroppsligen och vilka färger man passar i. Väger man 170 kg bör man tex inte ha så korta shorts så skinkorna syns. Har man byst i storlek badboll kan man inte ha så urringat att boobsen trillar ur bara man böjer sig fram.
    Jag är 54 och ska jag kalla min stil nånting blir det väl tidlöst, enkelt, klassiskt. Byxor och en top för det mesta. Gärna i grönt för den färgen klär mig. Blus och kjol när jag ska vara riktigt uppklädd. Aldrig vanliga blåjeans. Dels finns det ingen modell som passar mig och dels avskyr jag blå som färg. 
    Ramla inte i diket med bylsiga oformliga kläder som ska "dölja", men bara gör en allmänt tjockare. Framhäv det som är bra med rätt passform istället. Och en bra bh under allt! 80% av alla kvinnor har enligt undersökningar fel storlek på bh:n.
    Glöm inte fötterna heller. Ser allt för ofta välklädda och sminkade medelålders kvinnor med vanskötta fötter. Svarta kakor under hälen i sandaler är verkligen inte fint!

Svar på tråden Vad är snyggt på kvinna 40 plus?