Inlägg från: Anonym (Do it!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Do it!)

Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?

Gå till läkarn o förklara! Folk e imbeciller om dom inte upplevt saker själva..

• Anonym (Do it!)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 14:56:38 följande:
    Jag har varit hos läkaren och sagt klart och tydligt att jag tänker på självmord varje dag och att det är en möjlig utväg för mig. Men blir aldrig tagen på allvar. Idag ringde jag igen och sa att jag mår verkligen inte bra men finns inget dom kan göra åt det. Jag är rädd att om jag sjukskriver mig en vecka vilket man kan, så kommer jag säkert inte få intyg av läkare för en längre sjukskrivning och då står jag där på jobbet inom en vecka igen. 
    I vilken jävla kommun bor du i? 😱 nä, ring psyk akuten då..i värsta fall 112 om du känner att de e för övermäktigt. Lider me dig.. har gjort samma resa som du 🥺❤️
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 15:49:56 följande:
    Ringde psykakuten senast imorse och dom sa att dom inte kan göra något
    Vadå kan inte göra något? E du ärlig me va du känner o tänker? Fattar dom inte så tycker ja att du ska överdriva lite oxå..sjukt!
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Var hemma) skrev 2023-06-26 16:39:40 följande:

Ingenting händer om du är hemma i tre veckor utan intyg. Uppger du att du är för sjuk för att jobba blir det inte olovlig frånvaro - med eller utan intyg. Men, de kan som sagt neka dig ersättning efter första veckan.

Skulle de mot förmodan tycka att det är olovlig frånvaro så kan du bli uppsagd, men det spelar väl ingen roll i din situation där du har ett nytt arbete på gång.

Var hemma! Säg att du är för sjuk för att jobba och inte kommer bli frisk innan du slutar jobbet.

Vafan hjälper de? Hen lär ju inte vara frisk nog för de nya jobbet heller?
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 14:56:38 följande:
    Jag har varit hos läkaren och sagt klart och tydligt att jag tänker på självmord varje dag och att det är en möjlig utväg för mig. Men blir aldrig tagen på allvar. Idag ringde jag igen och sa att jag mår verkligen inte bra men finns inget dom kan göra åt det. Jag är rädd att om jag sjukskriver mig en vecka vilket man kan, så kommer jag säkert inte få intyg av läkare för en längre sjukskrivning och då står jag där på jobbet inom en vecka igen. 
    Se till att få deras uppmärksamhet! Har du haft nån kontakt tidigare?
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-06-26 16:51:37 följande:
    Ursäkta men vem fan bryr sig om de sitter i skiten?! Det är ditt mående som är viktigast nu - INGEN tackar dig om du blir utbränd som kan ta flera år att ta sig tillbaka ifrån!

Sjukskriv dig själv en vecka till att börja med (utom den dag du ska på intro). Kontakta chefen och kräv kontakt med företagshälsovården, förklara läget för dem. Prata med facket också! Be dem försöka få dig att bli arbetsbefriad i förväg.

Hur lång tid har du kvar på nuvarande jobb? Om jag vore du skulle jag antagligen köra en fuling och sjukskriva mig varannan vecka tills det tog slut. Vad ska de göra, säga upp dig....?
    +1 👍
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Do it!) skrev 2023-06-26 16:55:04 följande:
    +1 👍
    Nä, hon får överdriva helt enkelt för dom ska lyssna..de kommer ju inte bli bättre me de nya jobbet! Hon behöver en jävligt välbehövd vila
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-06-26 16:51:37 följande:
    Ursäkta men vem fan bryr sig om de sitter i skiten?! Det är ditt mående som är viktigast nu - INGEN tackar dig om du blir utbränd som kan ta flera år att ta sig tillbaka ifrån!

Sjukskriv dig själv en vecka till att börja med (utom den dag du ska på intro). Kontakta chefen och kräv kontakt med företagshälsovården, förklara läget för dem. Prata med facket också! Be dem försöka få dig att bli arbetsbefriad i förväg.

Hur lång tid har du kvar på nuvarande jobb? Om jag vore du skulle jag antagligen köra en fuling och sjukskriva mig varannan vecka tills det tog slut. Vad ska de göra, säga upp dig....?
    Skulle vara citerat till dig! Men ja har tydligen hjärnsläpp 😅
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-06-26 17:04:18 följande:
    Äh det är värmen ;)

Jo men jag tror det kan bli bättre på ett annat jobb även om ts mår dåligt nu. Det kan göra stor skillnad. Men helt klart att ts ska överdriva så gott det går, känns inte som hen behöver lägga till särskilt mycket. Om man funderar på självmord varje dag pga sitt jobb så tror jag inte man kommer längre än så...
    Haha, ja så måste de vara 😅 nä, precis.. ja tycker de e helsjukt om dom ignorerat så pass mycket🥺 
    Jo, förvisso kan de ju de, men de beror ju lite på om måendet bara handlar om nuvarande arbetsplats, ja har gjort exakt samma sak..men de var mycket mer inblandat...man känner sig redan värdelös o tror att man e kass på sitt jobb osv..en ond cirkel bara
Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?