• Anonym (Hjälp)

Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?

Kort och gott BEHÖVER jag sjukskriva mig från jobbet för psykisk ohälsa. Jag ska snart sluta där och jag vet att det är så jävla körigt alla veckor jag har kvar så känner inte att det är läge att gå hem tidigare MEN jag orkar inte längre.

Alla som jag försöker prata med om hur jag mår säger bara att det inte är långt kvar men jag tror inte jag kommer orkar alla veckor och då är det bara en utväg kvar. Och den tanken finns varje dag. 

• Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?
  • Anonym (k)

Klart att du kan sjukskriva dig, samma som med brutet ben eller influensa.

• Anonym (Do it!)

Gå till läkarn o förklara! Folk e imbeciller om dom inte upplevt saker själva..

• Anonym (?)

Ja det kan man. Men om du behöver vara sjukskriven längre än en vecka så behöver du läkarintyg. Mår du så pass dåligt att du tror att du kommer få ett sådant så är det väl helt rätt att sjukskriva sig. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Do it!) skrev 2023-06-26 14:52:18 följande:

Gå till läkarn o förklara! Folk e imbeciller om dom inte upplevt saker själva..

Jag har varit hos läkaren och sagt klart och tydligt att jag tänker på självmord varje dag och att det är en möjlig utväg för mig. Men blir aldrig tagen på allvar. Idag ringde jag igen och sa att jag mår verkligen inte bra men finns inget dom kan göra åt det. Jag är rädd att om jag sjukskriver mig en vecka vilket man kan, så kommer jag säkert inte få intyg av läkare för en längre sjukskrivning och då står jag där på jobbet inom en vecka igen. 
  • Anonym (?)

Kan tillägga: jag har själv varit i din sits och jag valde den dåliga vägen: att bita ihop och inte lyssna på varken hjärna, hjärta eller kropp utan istället gå på vad andra sa: (bit ihop, det är inte långt kvar, tänk på dina kollegor). Det fick jag betala dyrt för i form av en utmattningsdepression med långa efterverkningar som KANSKE kommer gå över. 

Kort sagt: det är ett jobb. Inget jobb är värt att må så pass dåligt över. 

• Anonym (Hjälp)

Svar till K: 
    Ja, men känns inte som det går för att det är svinmycket att göra och folk är på semester redan och känns som jag förstör allt då. 

Och sen har jag ett nytt jobb som väntar om några veckor men ska gå på introduktion en dag i veckan framöver. Så det känns ju inte heller helt rätt. 

• Anonym (Byt läkare?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 14:56:38 följande:
    Jag har varit hos läkaren och sagt klart och tydligt att jag tänker på självmord varje dag och att det är en möjlig utväg för mig. Men blir aldrig tagen på allvar. Idag ringde jag igen och sa att jag mår verkligen inte bra men finns inget dom kan göra åt det. Jag är rädd att om jag sjukskriver mig en vecka vilket man kan, så kommer jag säkert inte få intyg av läkare för en längre sjukskrivning och då står jag där på jobbet inom en vecka igen. 
    Tycker du ska söka vård någon annanstans, kan du byta vårdcentral? Det låter inte som att du får träffa läkare med rätt kompetens.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 14:59:25 följande:

Svar till K: 
    Ja, men känns inte som det går för att det är svinmycket att göra och folk är på semester redan och känns som jag förstör allt då. 

Och sen har jag ett nytt jobb som väntar om några veckor men ska gå på introduktion en dag i veckan framöver. Så det känns ju inte heller helt rätt. 

Nej du förstör inte för någon. Om verksamheten inte klarar av en sjukfrånvaro är det chefens fel. Inte ditt.
    Sjukskriv dig. Och be att få träffa en annan läkare! Inget jobb är någonsin värt ett självmord. 
  • Anonym (Hjälp)
    Svar till ?: 
    Jag skulle gissa på att jag är där nu. För dels har jag mått dåligt psykiskt länge och sen har det blivit värre med jobbet och därför sa jag upp mig istället för att sjukskriva mig eftersom jag inte ville förstöra något för jobbet. Och där efter var eller är tanken att avsluta allt tyvärr. Ser inget ljus längre. 
  • Anonym (Lina)

Kontakta psykakuten eller vuxenpsykiatrin istället för vårdcentralen. 

Det är mycket upprörande att vårdcentralen inte gör mer för en person i din situation. 

Jag tycker också att du ska ringa Självmordslinjen: 90101

https://mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/ 

Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?