• Anonym (?)

Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?

Ja det kan man. Men om du behöver vara sjukskriven längre än en vecka så behöver du läkarintyg. Mår du så pass dåligt att du tror att du kommer få ett sådant så är det väl helt rätt att sjukskriva sig. 

• Anonym (?)

Kan tillägga: jag har själv varit i din sits och jag valde den dåliga vägen: att bita ihop och inte lyssna på varken hjärna, hjärta eller kropp utan istället gå på vad andra sa: (bit ihop, det är inte långt kvar, tänk på dina kollegor). Det fick jag betala dyrt för i form av en utmattningsdepression med långa efterverkningar som KANSKE kommer gå över. 

Kort sagt: det är ett jobb. Inget jobb är värt att må så pass dåligt över. 

• Anonym (?)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 14:59:25 följande:

Svar till K: 
    Ja, men känns inte som det går för att det är svinmycket att göra och folk är på semester redan och känns som jag förstör allt då. 

Och sen har jag ett nytt jobb som väntar om några veckor men ska gå på introduktion en dag i veckan framöver. Så det känns ju inte heller helt rätt. 

Nej du förstör inte för någon. Om verksamheten inte klarar av en sjukfrånvaro är det chefens fel. Inte ditt.
    Sjukskriv dig. Och be att få träffa en annan läkare! Inget jobb är någonsin värt ett självmord. 
Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?