Inlägg från: Anonym (Anonym 666) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym 666)

Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?

Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 14:59:25 följande:

Svar till K: 
    Ja, men känns inte som det går för att det är svinmycket att göra och folk är på semester redan och känns som jag förstör allt då. 

Och sen har jag ett nytt jobb som väntar om några veckor men ska gå på introduktion en dag i veckan framöver. Så det känns ju inte heller helt rätt. 

Ursäkta men vem fan bryr sig om de sitter i skiten?! Det är ditt mående som är viktigast nu - INGEN tackar dig om du blir utbränd som kan ta flera år att ta sig tillbaka ifrån!

Sjukskriv dig själv en vecka till att börja med (utom den dag du ska på intro). Kontakta chefen och kräv kontakt med företagshälsovården, förklara läget för dem. Prata med facket också! Be dem försöka få dig att bli arbetsbefriad i förväg.

Hur lång tid har du kvar på nuvarande jobb? Om jag vore du skulle jag antagligen köra en fuling och sjukskriva mig varannan vecka tills det tog slut. Vad ska de göra, säga upp dig....?
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Do it!) skrev 2023-06-26 17:01:17 följande:
    Skulle vara citerat till dig! Men ja har tydligen hjärnsläpp 😅
    Äh det är värmen ;)

Jo men jag tror det kan bli bättre på ett annat jobb även om ts mår dåligt nu. Det kan göra stor skillnad. Men helt klart att ts ska överdriva så gott det går, känns inte som hen behöver lägga till särskilt mycket. Om man funderar på självmord varje dag pga sitt jobb så tror jag inte man kommer längre än så...
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 18:19:00 följande:

Trådstartaren: 

Tack för er omtanke och alla svar.
    Det värmer i en trasig själHjärta 

Som om det inte kunde bli värre så ringde det nya jobbet förut ca 1h efter att jag skev den här tråden och sa att han tyvärr är tvungen att ge bort ?min? tjänst till någon annan för att jag inte kan börja direkt vilket vi hade pratat om. Vi hade pratat om så det var inget okänt. Fyfan, känner mig totalt misslyckad 

Vadå, hade ni inte skrivit kontrakt? Det måste man ha innan man säger upp sig. Beklagar din enorma otur nu när du precis skulle byta!

Börja direkt att söka alla jobb du kan! Imorgon.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 22:48:39 följande:
    Nej, jag var på intervju och sen skulle de höra av sig. De ringde förra veckan och sa att jag fått jobbet och att jag skulle maila över vilka tider jag är ledig från mitt nuvarande jobb så jag kunde börja på intro. Fick till svar att han skulle maila över mitt schema och att han lagt in tider för mig. 
    Och då sa du upp dig på stående fot misstänker jag?

Ts, det enda du kan göra nu är att fortsätta söka jobb. Du har inget annat alternativ. Det positiva är att du kommer att ha allt kortare uppsägningstid kvar, om nu det var ett problem förut.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-27 00:25:36 följande:
    Men nej, jag sa upp mig för länge sen för jag mådde och mår S K I T. Sen började jag söka jobb eftersom jag har TRE månaders uppsägningstid. Och nu när jag har 3 veckor kvar är fortfarande min uppsägningstid ett problem. Så om jag försökt söka jobb INNAN jag ens hade sagt upp mig så hade jag ju aldrig fått ett jobb om jag inte ens får något nu när jag bara har TRE veckor kvar. 
    Ok. Ja hur som helst så måste du blicka framåt, och det innebär att fortsätta söka jobb nu. Om det så blir ett städjobb så är det bättre än att ha karens från a-kassan.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (JB) skrev 2023-06-27 13:22:36 följande:

Du kan såklart fortsätta vara sjukskriven istället för arbetslös sen när uppsägningstiden går ut. 

Kan och kan? Det beror på om läkare och FK kommer fram till att ts får vara fortsatt sjukskriven.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (....) skrev 2023-06-27 13:56:17 följande:
    Om hon ska ha ersättning ja. 
    Tänkte du att ts skulle leva på luft eller?? I och med egen uppsägning så har hen karens från facket bra lång tid framöver.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-27 13:56:20 följande:
    ?Mår man "skit" på arbetsplatsen så ser man till att sjukskriva sig och sedan bli sjukskriven längre om det är behov. Säga upp sig är det sista man gör.?

Jag väljer att inte ta åt mig av detta. Hur fan är det möjligt att hitta jobb innan jag sagt upp mig och ha tre månaders uppsägningstid när ALLA jobb jag sökt nu under tiden haft problem med min uppsägningstid även om jag bara haft 2 månaders kvar, 6 veckor kvar och nu 3 veckor kvar. Och då har jag erbjudit mig att börja jobba de dagar jag är ledig från mitt nuvarande jobb och halvera min semester. 
    Ts, om du är den jag tror så jobbar du inom handel eller liknande där de förväntar sig max en månad, eller? Mitt starkaste råd är att söka andra jobb. Du passar säkert för annat också. Och försök vidareutbilda dig. Det verkar inte som någon stabil tillvaro där du är nu i livet.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (....) skrev 2023-06-27 17:12:32 följande:

Anonym 666: Nej, det ska h*n inte men h*n är vuxen och bör han en buffert. Och jsg skrev att man kan  vara sjukskriven även om inte fk godkänner och då får man ingen ersättning. Då får man lösa sin ekonomi själv. 

I den bästa av världar, ja! Men det är inte alla som har de möjligheterna, så det är inte bara att sjukskriva sig hur som helst bara för att man känner för det. Om ts inte kan lösa ekonomin på annat sätt så har hen inget val.
Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?