Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?

Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 18:19:00 följande:

Trådstartaren: 

Tack för er omtanke och alla svar.
    Det värmer i en trasig själHjärta 

Som om det inte kunde bli värre så ringde det nya jobbet förut ca 1h efter att jag skev den här tråden och sa att han tyvärr är tvungen att ge bort ?min? tjänst till någon annan för att jag inte kan börja direkt vilket vi hade pratat om. Vi hade pratat om så det var inget okänt. Fyfan, känner mig totalt misslyckad 

Har ni inte skrivit på kontraktet? 
  • Anonym (....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-27 09:21:07 följande:

Jag har sjukskrivit mig nu. Tagit kontakt med vården och fått telefontid på torsdag. Ska börja med antidepressiva idag så blir nog liggandes hela dagen. 

3 månaders uppsägningstid och inget som påverkar att man säker nya jobb. Man kan även förhandla om sin uppsägningstid. 

Men det verkar som att det är sommarjobb du söker och jobb där dem vill att man ska börja på studs. 

Sedan säger man aldrig upp sig före man har skrivit på kontraktet för nya jobbet. 

Mår man "skit" på arbetsplatsen så ser man till att sjukskriva sig och sedan bli sjukskriven längre om det är behov. Säga upp sig är det sista man gör. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-06-27 13:49:35 följande:
    Kan och kan? Det beror på om läkare och FK kommer fram till att ts får vara fortsatt sjukskriven.
    Om hon ska ha ersättning ja. 
  • Anonym (....)

Anonym 666: Nej, det ska h*n inte men h*n är vuxen och bör han en buffert. Och jsg skrev att man kan  vara sjukskriven även om inte fk godkänner och då får man ingen ersättning. Då får man lösa sin ekonomi själv. 

• Anonym (....)
    Anonym (gg) skrev 2023-06-27 18:00:17 följande:

Det är inte säkert att en uppsägning pga psykisk ohälsa är giltig om den skedde pga psykisk ohälsa. prata med facket om du ev vill behålla tjänsten.

Om ts har sagt upp sig själv så är det h*nnes val och oavsett orsak så är det giltig. Däremot kan inte en arbetsgivare säga upp en person pga sjukdom. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-28 09:13:06 följande:

Tack för att ni är så engagerade. Men det känns knappast bättre när ni fortfarande skriver gång på gång att jag är så korkad eller whatever som sa upp mig för att jag inte mår bra. Bara det är väl ett jävligt tydligt tecken på att jag inte är frisk och inte bör jobba. Men vad vet jag. Man måste ju ha dött några gånger för att få hjälp i det här jävla landet. 

Ni förstår nog inte hur det är att gå dag ut och dag in och känna att man är totalt jävla misslyckad för att man bara tänker att man hellre vill dö än att behöva stå ut ännu en dag.  Det är som det är och jag ångrar mig inte en jävla sekund till att jag sa upp mig. Hade jag ?bara? sjukskrivit mig istället hade jag aldrig blivit frisk om jag visste att jag skulle behöva gå tillbaka dit. 

Du skulle ha sjukskrivit dig och sedan sökt nya jobb under sjukskrivningen. Oftast kan man förhandla bort uppsägningstiden när man ändå är sjukskriven. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-28 10:01:51 följande:
    Nej på min arbetsplats kunde jag INTE förhandla. Det är tre månader som gäller. 
    Hade du varit sjukskriven en längre tid så hade du garanterat fått sluta tidigare. 

Men förövrigt är 3 månader fullt normalt och det vet alla framtida arbetsgivare. 
Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?