Inlägg från: Humlan88 |Visa alla inlägg
  • Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Humlan88
    Anonym (C) skrev 2023-06-26 17:15:45 följande:

Fyller svärmor jämnt? Hur mycket pengar hade ni lagt på present ifall det hade varit en fest utan kuvertavgift? 

Jag tänker att 600 kr generellt är en rimlig summa att lägga på present om ens mamma fyller 50/60/70. Många lägger mer än så. Men har man det tajt så kan man ju behöva anpassa sig efter det.

Nej så mycket skulle vi inte köpa för 
  • Humlan88
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-27 10:15:09 följande:

600 kr är inte mycket för tre presenter. Det är ju tre personer ni förmodligen skulle köpt något till? Åtminstone en blomma? En bukett kostar nästan inte mindre än 200 kr. 

Nej, jag skulle inte köpt present till min sambos systers mans mamma som jag aldrig träffat
  • Humlan88
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-27 18:02:25 följande:

Jag tror att det är något annat som skaver här än 300 spänn. Se kalaset som en trevlig festkväll med all inclusive. Skulle du och sambon käka middag ute så är 600kr inte något. Typ en bättre pizza och ett glas vin och du är uppe i 300 pp. Snålt och sniket? Js får nog nästan säga det. Med tanke på vad utkomsten av kalaset blir. Bekanta sig med släkten. Få nya vänner. En trevlig kväll med säkert god mat och dryck. 

Fast du vet ju inte hur vår ekonomi ser ut
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?