• Humlan88

    Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

    Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

  • Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym (Svar på tal)

    Det är de som är oförskämda! Säg till att tyvärr, ni har inte råd med kuvertavgift så ni blir hemma, ha så trevligt. Av principskäl hade jag själv hellre stannat hemma oavsett summan.

  • Jemp

    Har ni möjlighet så åk. 

    Ni ska såklart inte offra er ekonomi för detta men jag ser ingen anledning att avstå principiellt sett.

  • Anonym (Frida)

    300:- är inte så mycket, tycker jag, med tanke på att ni inte behöver köpa presenter till dem. Annars hade ni väl köpt något åtminstone till sambons mamma och svåger? 
    Och ja, det är lite oartigt att inte komma. Om ni väljer att inte komma ska ni inte säga att det är för avgiftens skull, som någon föreslog - det är väldigt oartigt. 

  • Anonym (C)

    Fyller svärmor jämnt? Hur mycket pengar hade ni lagt på present ifall det hade varit en fest utan kuvertavgift? 

    Jag tänker att 600 kr generellt är en rimlig summa att lägga på present om ens mamma fyller 50/60/70. Många lägger mer än så. Men har man det tajt så kan man ju behöva anpassa sig efter det.

  • Humlan88
    Anonym (C) skrev 2023-06-26 17:15:45 följande:

    Fyller svärmor jämnt? Hur mycket pengar hade ni lagt på present ifall det hade varit en fest utan kuvertavgift? 

    Jag tänker att 600 kr generellt är en rimlig summa att lägga på present om ens mamma fyller 50/60/70. Många lägger mer än så. Men har man det tajt så kan man ju behöva anpassa sig efter det.


    Nej så mycket skulle vi inte köpa för 
  • Pope Joan II
    Humlan88 skrev 2023-06-26 17:28:48 följande:
    Nej så mycket skulle vi inte köpa för 
    Vad hade ni tänkt er då? Något hemknåpat? Eller kanske en penna som också är en visselpipa?

    Vad tycker din sambo? Tycker inte sambon att ni ska lägga 600 kr på hens mamma och svåger heller?
  • Anonym (Jojjo)

    Fy vad skämmiga dem är som ska ha gästerna att betala "inträde" till deras fest och dessutom en fast förutbestämd hög summa. Hade på riktigt skämts ihjäl.

    Inget "Vi önskar oss inga materiella ting, men gärna ett litet bidrag till resa/restaurangbesök/hotellövernattning"... till och med det tycker jag är på gränsen till tiggeri. 
    Bjuder man någon på fest så ska man ju BJUDA, det som är själva poängen med att bjuda. Sen vad man får som present är ju upp till gästen, inget man ska begära eller förvänta sig. 

  • Anonym (Dahlia)

    Att de firar ihop gör det ofta billigare även för gästerna, och summorna i sig är knappast orimliga om man avstår presenter.

    Fast har man inte pengar så har man ju inte, hur gärna man än vill.

    Om ni ser en ljusning i ekonomin framöver, ni kan inte ge en present då istället?
    Eller ge av er tid- "vi kommer och rensar ogräs en dag i sommar"?

    Men om jag nu hade det så fattigt för ögonblicket så vete sjutton om jag inte hade berättat det för min egen mamma, i alla fall. Vad har man närmaste familjen till om man inte kan vara ärlig?

  • Jemp
    Anonym (Jojjo) skrev 2023-06-26 17:41:12 följande:

    Fy vad skämmiga dem är som ska ha gästerna att betala "inträde" till deras fest och dessutom en fast förutbestämd hög summa. Hade på riktigt skämts ihjäl.

    Inget "Vi önskar oss inga materiella ting, men gärna ett litet bidrag till resa/restaurangbesök/hotellövernattning"... till och med det tycker jag är på gränsen till tiggeri. 
    Bjuder man någon på fest så ska man ju BJUDA, det som är själva poängen med att bjuda. Sen vad man får som present är ju upp till gästen, inget man ska begära eller förvänta sig. 


    Och har man inte råd att slå på stort ska man aldrig fira eller?
  • Anonym (Svar på tal)
    Jemp skrev 2023-06-26 17:56:56 följande:
    Och har man inte råd att slå på stort ska man aldrig fira eller?
    Men hur påkostat kalas om det kostar 600 kr per person??
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?