Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Man får väl tänka att detta vad personen önskar sig, vad hade ni spenderat på present annars?

• Anonym (M)
    milkimi skrev 2023-06-27 02:34:13 följande:
    Men hur är det fatt med tankeverksamheten?! För vissa kan 300 kr vara den sista matkassen den månaden! Snacka om naiv och verklighetsfrånvänd
    Då har man kanske inte råd att gå på ett sånt kalas ändå, om man annars hade tagit en present med sig?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-27 06:05:44 följande:
    Det är väl inte säkert? I vår familj ger vi inte presenter vi vuxna emellan. Ger kanske en blomma eller en flaska vin etc. Skulle aldrig lägga 600 kr på födelsedagspresent till någon förutom min sambo 
    300 skulle du lägga i det här fallet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-27 17:16:59 följande:
    600 ihop var det ju, vi har gemensam ekonomi. Det skulle vi som sagt inte lagt. Vi ger inte vuxna emellan. 
    Du skrev att DU inte skulle lägga 600 på någon annan än din sambo. Dessutom gäller detta för 3 personer. Det blir 100 kr för en person att lägga på varje person.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 17:15:14 följande:
    VI då, det gäller oss båda. 300 kr/person blir 600 kr för oss eftersom de tas gemensamt. Vad spelar det för roll? skulle aldrig köpa presenter till random släkt man inte ens firar normalt.

Det spelar roll eftersom du sa att DU inte skulle lägga 600 kr på någon annan än sambon. Men då skulle alltså sambon i det fallet betala sin egen present, eftersom det är gemensamt för er? Det går ju inte ihop.   Antingen lägger du 600 på sambon eller så gör du inte det. 

Det rimliga är att räkna per person, ni får ju två personer gå på festen och inte bara en för de 600 kr.

Dessutom lägger ni två sammanlagt 200 kr på en person då detta gällde 3 stycken. Så att säga att ni lägger 600 på någon är även det fel.

• Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 21:45:23 följande:
    Jag skrev att vi inte ger presenter till vuxna i vår släkt. Om du ska fjanta dig så kan man säga att vi typ betalar våra egna presenter ja - eftersom vi har gemensamma pengar. Det var liksom inte poängen. Jag hade aldrig lagt de pengarna på presenter vare sig man räknar en eller två personer. Hade aldrig köpt presenter till random släkting vi inte ens brukar fira.
    Du skrev att du inte skulle lägga det på någon annan än sambon, men du kan inte lägga 600 på sambon eftersom enligt dig räknas det du lägger från eran gemensamma ekonomi och från er båda eftersom ni har gemensam ekonomi, så då betalar han ju sin egen present. Det funkar alltså inte att påstå att DU lägger 600 kr.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 05:46:11 följande:
    Men seriöst :) Jag menar att jag inte skulle lägga de summorna på någon annan. Vill man missförstå så gör man uppenbarligen 
    Varför fortsätter du att skriva JAG när det enligt dig själv handlar om VI TVÅ när det gäller pengar?
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?