Anonym (x) skrev 2023-06-29 10:19:20 följande:
Tycker det blir fel också från det perspektivet att det är de som bestämmer vad ni annars skulle ha lagt pengamässigt på en present och istället tar det som en avgift. Även om det inte är fel från vett och etikett så blir det ändå fel för man bjuder ju då bara in de som lätt hade kunnat hosta upp 600 kr, även om man kanske vet med sig att man har nära familjemedlemmar som inte har de pengarna.
Jag hade själv aldrig kunnat göra så då jag har familjemedlemmar som jag vet inte har det alls bra ställt. Det finns mycket skam kring det med, för många, att säga att man inte har råd. Det här är en mor- och son relation . Nej, jag hade inte kunnat ta betalt där om jag varit i hennes ställe.
Tycker inte man ska bestämma vad andra ska lägga pengamässigt vare sig i present eller för att vara med på festen. Man tar också då bara in, bara de som har råd lätt, kommer och de andra kanske kommer men får det mycket kämpigt sedan eller så kommer de inte alls. Familj är familj, man gör inte så.
Nu var det 300 kronor per person och inte 600.
Med all respekt för att det fortfarande kan vara för mycket pengar för vissa, är själv ensamstående med 3 barn och jobbar inom lågavlönad bransch, så kan man ändå inte påstå att det är hutlöst att lägga 300 för mat och dryck samt slippa present.
Räknar man bort vad man skulle ha köpt för present och vad man ändå skulle ha ätit för själv hemma så kan det inte bli rysligt mycket kvar till 300.
Kanske den summan som skiljer kan vara värd att gå på fest och fira sambons mamma? Eller så är det inte värt det. Vi har inte fått så mycket info om relationerna. Är de nära sambons mamma? Vad tycker sambon om det hela?
Har man inte de där pengarna mellan 300 kronor och vad man skulle ha betalat annars så har man inte. Då kan man så klart inte gå på festen. Men är det en prioriteringsfråga. Ja då vill man ju som sagt ha svar på frågorna ovan vad de har för relationer för att kunna svara på om det är värt det.
Jag förstår det som på ts som om att pengarna finns men de vill spara det på semester. Och då tänker jag att de inte är så nära varanda. Om vi ponerar att hon ändå skulle köpt present samt ätit hemma för 150 kronor.sammanlagt. Ja då är det 150 kronor hon skulle behöva ta från sin semesterbudget. Hade det varit min mamma eller svärmor hade jag tyckt att det var värt det.