Inlägg från: Anonym (Ohlala) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ohlala)

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Humlan88 skrev 2023-06-27 15:53:10 följande:
    Nej, jag skulle inte köpt present till min sambos systers mans mamma som jag aldrig träffat
    Men man går inte på någons kalas tomhänt, äter av dens mat och fika utan att ge något i gengäld oavsett om du träffat personen eller inte.

Jag tycker inte att det är ett dugg fel att ha kalas med kuvertavgift. Bara man anger tydligt att man då inte förväntar sig någon present. Att kuvertavgiften är isället för present. 

Men gillar man inte upplägget eller inte har råd så tackar man så klart nej precis som med allt annat här i livet. Bara för att en enskild inte har råd betyder inte det att upplägget i sig är dåligt. 

Men innan man tackar nej får man ju så klart ta hänsyn till vad ni skulle ha lagt för peng på presenter samt vad ni skulle ha ätit för på kvällen. För mat skulle ni ju ätit hemma av ändå.

Så lägg ihop summa för present, middag och gör en avvägning om det kan vara ok med 300 kronor per person att få gå iväg och ha roligt, äta gott, dricka gott, träffa folk, fira sambon mamma och gläjda henne. Är det fortfarande inte värt det så tackar man nej. 
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (S) skrev 2023-06-26 21:27:02 följande:
    Som jag sa, man kanske är intresserad av att fira just sin mamma och inte en massa annat folk? Nu var de ju ändå tre om det här kalaset. Jag reagerade på folk som ansåg att 300/600 var "lite" pengar och att det är "märkligt" att vara så fattig att man inte ens har råd med det. Kan ju helt enkelt vara en prioriteringsfråga, vilket är ännu viktigare om man faktiskt har det rätt tunnt. 300 kanske är en lätt summa att köpa present och fira sin mamma över en kaffe men inte sponsra kalas för svärson och dennes mamma eller vad det nu var. Jag tror ärligt talat inte att min man ens vet vem hans syrras killes mamma är så jag tvivlar på att han skulle vilja betala för deras kalas..... 
    Man betalar inte för någon annans kalas. Man betalar för sin kuvertavgift. Och slipper köpa present samt vad man ändå skulle ha ätit till middag den kvällen. Men självklart kan ju 300 kronor fortfarande vara dyrare än vad man tänkt köpa present för och tänkt äta för den kvällen.

Jag tror det är nåt annat som klämmer här för ts faktiskt. Om de skulle ha köpt en present för 200 och käkat middag för nån hundring den kvällen så pratat vi om att den här kvällen blir ca 300 kronor dyrare än vad de hade tänkt. Kanske sambons mamma kan vara värd det?
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-27 17:19:30 följande:
    Vill man ha fest/kalas/bröllop får man ha det utefter vad man har råd med. Att ta betalt av gäster är så sjukt snålt och skabbigt.
    Det är en helt normal och en ganska gammal tradition att ta kuvertavgift. Inget som helst konstigt med det. Förstår inte hur folk kan reagera på det. Helt ok ur vett o etikett synpunkt under förutsättning att man påpekar att present ska utebli samt att de som har festen inte går med vinst.

Sen kan man så klart tacka nej för att man ej har råd att gå. Men det gör ju inte företeelsen konstig för det. 

300 är dessutom inte så mycket. På bröllop får man räkna med kuvertavgift på mellan 500-1000. 
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 21:42:11 följande:
    Det är ingen gammal tradition. Det förekommer i vissa kretsar där man vill ha pråliga fester fastän man inte har råd. Det är riktigt snålt att ta betalt av gäster. Hade aldrig någonsin gått på ett bröllop och betalat de summorna. Hade inte lagt sådana pengar på en present heller.
    Nej det är bara att googla. Kallades för subskriberad fest. Helt ok ur vett och etikett synpunkt. Konstigt att så många i den här tråden inte verkar ha hört talas om det. Ni kanske är unga? Googla vett och etikett och kuvertavgift så ser ni.

Vad man tycker om det är olika. Vissa tycker det är skönt att betala kuvertavgift och slippa tänka på present. 
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (x) skrev 2023-06-29 10:19:20 följande:

Tycker det blir fel också från det perspektivet att det är de som bestämmer vad ni annars skulle ha lagt pengamässigt på en present och istället tar det som en avgift. Även om det inte är fel från vett och etikett så blir det ändå fel för man bjuder ju då bara in de som lätt hade kunnat hosta upp 600 kr, även om man kanske vet med sig att man har nära familjemedlemmar som inte har de pengarna.

Jag hade själv aldrig kunnat göra så då jag har familjemedlemmar som jag vet inte har det alls bra ställt. Det finns mycket skam kring det med, för många, att säga att man inte har råd. Det här är en mor- och son relation . Nej, jag hade inte kunnat ta betalt där om jag varit i hennes ställe. 

Tycker inte man ska bestämma vad andra ska lägga pengamässigt vare sig i present eller för att vara med på festen. Man tar också då bara in, bara de som har råd lätt, kommer och de andra kanske kommer men får det mycket kämpigt sedan eller så kommer de inte alls. Familj är familj, man gör inte så. 

Nu var det 300 kronor per person och inte 600.

Med all respekt för att det fortfarande kan vara för mycket pengar för vissa, är själv ensamstående med 3 barn och jobbar inom lågavlönad bransch, så kan man ändå inte påstå att det är hutlöst att lägga 300 för mat och dryck samt slippa present.

Räknar man bort vad man skulle ha köpt för present och vad man ändå skulle ha ätit för själv hemma så kan det inte bli rysligt mycket kvar till 300.

Kanske den summan som skiljer kan vara värd att gå på fest och fira sambons mamma? Eller så är det inte värt det. Vi har inte fått så mycket info om relationerna. Är de nära sambons mamma? Vad tycker sambon om det hela? 

Har man inte de där pengarna mellan 300 kronor och vad man skulle ha betalat annars så har man inte. Då kan man så klart inte gå på festen. Men är det en prioriteringsfråga. Ja då vill man ju som sagt ha svar på frågorna ovan vad de har för relationer för att kunna svara på om det är värt det.

Jag förstår det som på ts som om att pengarna  finns men de vill spara det på semester. Och då tänker jag att de inte är så nära varanda. Om vi ponerar att hon ändå skulle köpt present samt ätit hemma för 150 kronor.sammanlagt. Ja då är det 150 kronor hon skulle behöva ta från sin semesterbudget. Hade det varit min mamma eller svärmor hade jag tyckt att det var värt det. 
  • Anonym (Ohlala)

Är humlan 88 och ofint samma person?

• Anonym (Ohlala)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 21:58:02 följande:
    Moget. Hade inte köpt present nej eftersom vi inte ger presenter till vuxna i familjen. 
    Ohyfsat att komma tomhänt till kalas, vuxen eller ej som firas. (Om det inte är kuvertavgit då.)
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 21:55:53 följande:
    TS skriver ju att de har det tight ekonomiskt. Då lägger man inte 300 per person på mat. All köper inte presenter för hundratal kronor, vår familj köper ingapresekter alls vuxna emellan så nej - hade inte köpt någon present för 300
    På ett vanligt kalas hade man inte kommit tomhänt (ej om det är kuvertavgift dock). Samt om det är kalas med bara fika så måste ts äta middag hemma. Present och middag kanske inte blir 300. Men skillnaden där emellan kanske ändå är värd att fira sambons mamma om de står nära. 
  • Anonym (Ohlala)

Hur blev det? Gick ni på festen eller inte?

Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?