Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Själva principen att ta betalt för en fest som man bjuder in till är riktigt skämmig! Man bjuder väl in till en fest för att man vill fira tillsammans med dem?? Det är ju folket som gör festen?? I värsta fall får man väl köra ett litet knytis då om man inte har råd att bjuda de man bjudit på lite tårta ens. Men att som sagt ta inträde för att man ska kunna slå på stort känns bara oförskämt!
    Jag hade ju hellre gett en present. Något uttänkt som passar just t.ex. svärmor. Nån blomma eller nåt till de andra. Behöver inte ens komma i närheten av 600:-! Tycker ni ska använda era pengar till er och inte för att någon ska kunna låtsats att de anordnat en storslagen fest, för andras pengar!

• Anonym (S)

Behöver ju inte heller handla om att man absolut inte har råd med summan i sig, utan hur man prioriterar. Om det är värt det. Har man det dessutom lite knapert blir det ju ännu viktigare! De 600 kronorna kanske man har men vad får man avstå om man lägger dem på något annat än vad man tänkt/vill?? De flesta skulle väl KUNNA betala typ 25.000 utan att blinka men frågan är snarare om man VILL??
    Personligen skulle jag ALDRIG betala för att gå på kalas! Jag har svåra allergier och skulle få ha med mig egen mat. Jag har men efter en stroke så jag orkar bara vara med en liten stund, klarar inte av mycket folk, oljud/ljud, orkar inte vara social en längre tid. Min man hade absolut gärna fått gå, men tvivlar på att han heller tycker det är värt att betala för andras kalas! "Jag bjuder - Ni betalar!" liksom. Hade absolut lagt 600 på något mera givande och tagit en kaffe med svärmor och "firat" vid ett annat tillfälle!

• Anonym (S)
    Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-26 20:25:32 följande:
    Fast inte värt att betala, ja om man inte har råd men ts sambo kanske tycker att sin egen mamma är värd 300 kr, nu kanske man hade tänkt betala för present och inte middag men säga att man inte vill betala för andras kalas precis som om det vore en bekant, det gäller ts  sambo mamma, lite konstigt om man inte vill fira sin mamma.
    Så du menar att inte din man hade tvivlat att betala 300 kr om hans mamma fyllde år men kunna betala 25 000 kr om han ville på något annat? 
    Har man inte råd så har man inte, man kan tycka att betalkalas är fel men bara säga att man tvivlar på om man vill betala 300 kr när ens mamma fyller men lägger upp 25 000 lätt låter ju inte då som om man är särskilt nära sin mamma.
    Som jag sa, man kanske är intresserad av att fira just sin mamma och inte en massa annat folk? Nu var de ju ändå tre om det här kalaset. Jag reagerade på folk som ansåg att 300/600 var "lite" pengar och att det är "märkligt" att vara så fattig att man inte ens har råd med det. Kan ju helt enkelt vara en prioriteringsfråga, vilket är ännu viktigare om man faktiskt har det rätt tunnt. 300 kanske är en lätt summa att köpa present och fira sin mamma över en kaffe men inte sponsra kalas för svärson och dennes mamma eller vad det nu var. Jag tror ärligt talat inte att min man ens vet vem hans syrras killes mamma är så jag tvivlar på att han skulle vilja betala för deras kalas..... 
  • Anonym (S)
    Anonym (Verklighetsuppfattning noll) skrev 2023-06-26 21:21:08 följande:
    Vilken värld lever du i? De flesta skulle verkligen inte kunna betala 25 000 utan att blinka jag känner ingen som har så mycket på sitt sparkonto. Folk har knappt råd med mat som inflationen är nu. 
    En annan värld än din, uppenbarligen då. Däremot så tror jag att alla ändå fattar principen. Vad man själv anser är värt att lägga pengar på. Även om man skulle kunna så kanske man har bättre hål att stoppa slantarna i?
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2023-06-26 23:22:22 följande:

Jag ser inget fel alls i det. Vi var på fest nu i juni en helt vanlig sommarfest som var riktigt trevligt som två av våra vänner anordnade. Där betalade vi 500 kr per person och det var inga större konstigheter tyckte vi. Vi fick en sjukt trevlig kväll, förrätter, god mat, efterrätt och vickning samt fri bar på det och livemusik. Helt klart värt det. Förra året betalade vi 600 kr per person men i år drog dom ner. 

Fast det är ju inte alls samma sak! "En helt vanlig sommarfest!". Där alla samarbetar, är medvetna och förberedda och hjälps åt för att få det trevligt, man vet villkoren från början och passar det inte så stannar man hemma, inget mer med det! Nu är det ett gäng som bjuder in till sina egna födelsedagskalas, och kräver att andra ska betala om de ska komma dit! Och dyker de inte upp så lär det bli liv. Inte uppgifter från ts men enligt en annan i trådens antagande.
    Anonym skrev 2023-06-26 22:55:59 följande:

Din man måste gå i alla fall om ni inte vill paja relationen helt

• Anonym (S)
    Anonym (olika) skrev 2023-06-27 13:03:49 följande:

det finns inget facit för sånt här så det blir lite meningslöst att väga in hur andra främmande människor gör med olika vanor, kultur, ekonomi och relationer.

Enligt någon slags teoretisk etikett är upplägget ett alternativ, dvs. att bjuda in till middag med kuvertavgift och undanbe sig gåvor i övrigt. Sen är det subjektivt om man tycker om ett sånt upplägg eller inte.

Jag är neutral men kan förstå att man som jubilar vill träffa sin stora familj och vänner samt äta ihop men inte har råd att bjuda så många. Då kan det vara ett tänkbart alternativ. Knytkalas kan vara ett annat men det är nog inte heller problemfritt om många reser långt och har olika förutsättningar att bidra. Planeringen kan bli svår också.

I TS fall är det inte mycket annat att göra än att ta ställning till möjligheten att delta. Om ekonomin sätter gränser så har man ju inget val, då får man avstå festen.
    Som någon är inne på så brukar man rimligen ta med present till en bjudning så det skulle teoretiskt sett gå jämnt upp.

Visserligen kan man ta med något billigt men det anses enligt etikett vara snålt. Riktlinjen är att man handlar present/blommor till ett ungefärligt värde av vad man tror tillställningen kommer att kosta per person.

Så som du beskriver det TS så tycker jag ni ska tacka nej till festen (man behöver inte ge en orsak). Sedan kan ni kanske bjuda hem henne på fika och gratulera vid ett senare tillfälle.

Det är ju just allas olika tankar omkring det hela som är intressant att se! 🙂 Sen är det väl klart att det inte finns något "rätt" eller "fel" enligt lagboken kring det hela!

Jag reagerar på att det är flera som gått ihop. Inget konstigt i sig men det är ju inte ens nära släkt. En sak om ett par slår ihop sina födelsedagar, syskon, i alla fall inom familjen. Nu var det ju svärmor, dennes svärson och svärsonens mamma. Jag vet inte, den släkten kanske är tajt men min familj och släkt skulle inte ha jättemycket av att fira min mans mamma. Jag skulle inte fira min syrras killes mamma, jag vet inte ens vad hon heter! Firar inte ens hennes kille. Stora delar av min mans släkt har inte en aning om vem jag och min mamma är och är nog sådär intresserade av våra kalas.
    Jag skulle ju hellre bjuda svärmor på fika och köpa en liten present, som nån sa så behöver det inte alls vara dyrt, än att plocka 600 spänn från hushållskassan för att sponsra folk vi inte ens känner. Nu vet jag inte alls hur det är i ts' fall!
    Men oavsett så tycker jag det ser rätt illa ut med betal-kalas. Betala för att fira någon. Är väl den som blir firad som bara ska vara gräsligt ödmjuk och tacksam?? Låter bökigt också. Måste man inte bra långt i förväg veta vilka som verkligen kommer, hur mycket pengar man har att röra sig med?? Känns som en jätte-chansning!
  • Anonym (S)
    Anonym (Avstå då) skrev 2023-06-27 14:21:57 följande:

Alltså... Det är tre personer som uppvaktas och 100 kronor per gäst och per jubilar kan knappast anses vara mycket. Såvida man inte brukar ge bort en trisslott eller en nyckelring eller en påse polly i present till nån hade man sannolikt lagt ner mer pengar än så på present. Så rent ekonomiskt kan jag inte tänka mig att särskilt många gäster tycker att det är en "förlust" att de valt att ha det så här istället.

Men skulle de verkligen ha firat de andra två annars då...? Köper man verkligen present för samma värde till mamma/svärmor som till systerns kille och systerns killes mamma om man firat födelsedagarna separat?
  • Anonym (S)
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-27 15:54:14 följande:
    Nej, men för 100 kr kanske...? En bukett från Coop för 89.90? Inte så kul att komma tomhänt till någons födelsedagsfirande. 

Jag tycker inte att det är någon extrem summa, men jag tror att pudelns kärna ligger i att TS är pank just nu. Det står mellan 300 kr och semester. Då får man avstå. Men på något sätt får man ju fira svärmor ändå, senare? Det kommer säkert gå på mer än 300 kr. 
    Fast det är fortfarande 600:- det handlar om då båda är bjudna. Känns det inte knepigt att inte "ha råd" att få fira någon?? "Vi hade bara råd med ett inträde så xxxx fick stanna hemma!". Jag hade ju skämts ihjäl som födelsedags"barn", dessutom så nära som svärdottern!
    Tror definitivt inte på mer än 300:- för att fira svärmor vid ett annat tillfälle! En flaska (alkoholfritt?) vin/bubbel lite snyggt inpackat kan man få runt 60:- om man vill! Blommor kan man t.o.m plocka så här års!
  • Anonym (S)
    Anonym (Liten) skrev 2023-06-27 16:26:23 följande:

Tycker ändå det känns fel att man inte ska kunna få ha fest med nära och kära om man råkar vara fattig. Som de som skriver att man ska ha den fest man har råd med.
    Men är man tex fattig pensionär så får man alltså inte ha kuvertfest för det känns snålt?

Tänker att med kuvertavgift köper man ju inte present så så farligt är det väl inte att betala sin egen mat och ge sin närvaro och goda humör i present?

Hade jag vetat att någon i min närhet hade det knapert hade jag inte ansett den snål som ordnade fest med kuvertavgift, hade med glädje betalat min mat (till rimligt pris vilket 300 kr är) och säkert köpt en liten present också.

Fast det är som med det mesta här i livet; man får ju rätta matsäcken efter munnen! Det är ingen rättighet att ha stora fester med hyrda lokaler, anställda, trerätters, live-musik och vad det nu må vara! Finns mycket i livet som jag inte har råd med, fast jag skulle vilja!
    Sen uppfattar jag det som vanligare att barnen och de nära överraskar och bjuder ut sina föräldrar när föräldrarna fyller år? Än att föräldern/pensionären ställer till fest med inträde?
  • Anonym (S)
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-27 18:02:25 följande:

Jag tror att det är något annat som skaver här än 300 spänn. Se kalaset som en trevlig festkväll med all inclusive. Skulle du och sambon käka middag ute så är 600kr inte något. Typ en bättre pizza och ett glas vin och du är uppe i 300 pp. Snålt och sniket? Js får nog nästan säga det. Med tanke på vad utkomsten av kalaset blir. Bekanta sig med släkten. Få nya vänner. En trevlig kväll med säkert god mat och dryck. 

Fast vaddå, det går ju inte att jämföra? "All inclusive"? Mat som man inte valt själv (catering är ju sällan bra och värt sitt pris OM det nu är catering), dryck som man inte valt själv, en tidpunkt som man inte valt själv, fira personer som man inte ens känner. Det är inte ens ts' släkt och knappt ens ts' sambos heller! För 600 spänn tror jag ts med sambo skulle kunna ha betydligt trevligare och få ut mera tillsammans än på ett kalas där i alla fall hon inte ens träffat en av de som fyller!
  • Anonym (S)
    Anonym (olika) skrev 2023-06-27 18:54:25 följande:

det blir väl egentligen väldigt enkelt och inte mycket att fundera över eller diskutera då? Eller?

Ni har inte pengarna = nej tack, vi kan inte komma.

Ser du nån annan lösning?

Tror inte hon vill ha en lösning. Tror hon är nyfiken på andras tankar och åsikter kring det hela.
  • Anonym (S)
    Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-28 22:25:07 följande:

Ja som sagt alla har olika åsikter men det vore fortfarande intressant att få veta vad ts sambo anser, det är trots allt sambons mamma och svåger det gäller, dvs systerns man. Vi har ingen aning om ts sambo står sin syster och hennes man nära, vi vet inte om ts och sambon umgås mycket med sambons syster och man, det vore ju inte konstigt ifall dom gjorde det, många umgås ju med syskon och respektive men alla gör ju inte det.
    Men för ts sambo är festen för mamman och svågern dvs sambons syster man .
    Kanske ts sambo vill vara med på festen för sin mamma och systers skull och kanske umgås mycket med sin syster och man. 
    Så det är inte okända släktingar för ts sambo. Svågerns mamma är ju inte nära för ts men sambon kanske har träffat svågerns mamma.

jag och min man umgås med våra syskon och deras partners ofta vilket även det flesta av våra vänner gör. Men eftersom jag har syskonbarn och vi firar barnen träffar jag ju då ofta min svågers och min svägerskas mammor, som då är farmor eller mormor till barnen och min mamma då samma sak.
    Jag utgår ifrån att sambons mamma och svågerns mamma är vänner om dom har fest tillsammans och eftersom det är systerns svärmor så har säker ts sambo träffat henne kanske flera gånger.

Jag förstår att många tycker att betalfester är fel men däremot skriver flera det som att festen skulle bli tråkig, dvs man vet inte vad det är för mat, man har inte valt tidpunkt, man känner inte alla släktingar osv.
    Men så är det väl alltid? skulle festen ha varit roligare om man blev bjuden?
    Jag förstår att man inte vill betala men festen blir väl varken roligare eller tråkigare för att man betalar 300 för mat eller 300 hundra för en present?
    Man vet ju aldrig vad det blir för mat på fest men man äter väl vad man får om man inte är allergisk förstås, tidpunkt är ju också när inbjudaren valt datum antingen kan man eller inte, känner alla som är på en fest gör man väl sällan, går man inte på fest om man inte känner alla?
    Man behöver inte gilla fester, man kan tom ogilla när det är mycket folk men det beror väl inte på om det kostar eller inte.

Man kan väl ändå skilja på att man inte tycker att det är rätt att ta betalt och att festen därför kommer att vara tråkig, har man den inställningen ska man nog inte gå, det blir ju inte roligt för dom som går om några redan innan är negativt inställda. 

Som sagt ts sambo kanske vill gå och fira sin mamma och svåger om dom umgås mycket med systern och hennes man. Många utgår ifrån att det är nästan är okända släktingar det är det ju inte för ts sambo.

Man får respektera att många tycker att 300 kr per person är mycket speciellt om man inte har det så bra ekonomiskt men man får också respektera att för väldigt många är inte 300 kr per person när det gäller mamma och svåger, sen tillkommer svågerns mamma som vi inte vet hur mycket ts sambo känner.
    Men för ts är kanske bara svärmor nära men kanske svågern om dom umgås med sambons syster och man.

Ts kan du inte berätta vad din sambo anser om det hela, vill sambon gå eller inte, vill inte sambon gå är det ju bara att tacka nej, vill sambon gå på sin mammas fest blir det förstås annorlunda och ni får ta ställning till om ni går båda, bara sambon eller bägge två.

Jag är också intresserad av av sambon tycker.

Men det jag svarade på angående mat, dryck, tidpunkt, umgänge etc var ju att någon skrev att "Man skulle se det som en trevlig fest med all-inclusive!". Och riktigt så är jag tämligen säker på att det inte blir, även om man går dit med ett öppet sinne. Jämfört med om ts och sambon fått välja själva hur de skulle spendera 600:- en dag/kväll. Det är väl därför de hellre vill ha det till semestern?

Sen blir man väl mer kräsen när man betalar. Som jag skrev, jag har många allergier och skulle ändå behöva ta med egen mat, så så blev det med den "all-inclusive"'n.... Så varför ska jag sponsra en fest jag är "bjuden" på utan att ens få ta del av stora delar av den? Är det en bjudning så tar man vad man får, även om man inte kan äta det! Betalar man rätt dyra pengar räknar man ju ändå med att kunna äta maten!

Sen vet jag inte hur social och öppen ts är. Jag för min del hade hellre skurat toaletterna än hamnat bredvid nån kompis till sambons systers killes morsa och tvingats sitta där och svara på artighetsfrågor! Men det är jag det!! Gillar man inte fester eller upptäcker att livet är för kort för att vistas där så kan man gå dit en stund, kolla läget, ge de man vill en kram och sen bege sig därifrån, men har man betalat för festen så stannar man väl av ren snålhet 😀

Det känns som man bara upprepar sig men folk kommer ju in och skriver sånt man redan svarat på!
    Folk tycker 600:- är "billigt" istället för tre presenter. Skulle de verkligen köpt presenter till alla dessa tre, om det inte var fest?? Det låter inte så på ts. Sambon vill säkert fira sin mamma, men han kan ha en trevlig stund och komma betydligt billigare undan än 300:- för det! Som nån skrev, erbjud sig att klippa gräs en dag? Min man lagade sin pappas bil som födelsedagspresent, så slapp han lämna in den för många tusen kronor! Man kan ge bort något hemmagjort. Något stickat, sytt, snickrat, bakat, som inte behöver kosta mer än det man redan har hemma.
    Allt i presentväg behöver ju inte handla om pengar. Värdarna nu säger sig tacka nej till presenter men har satt ett pris vad det ens kostar att komma dit. Tycker det är skamligt och exkluderande faktiskt! Som sagt, ska folk inte få vara med och fira om de inte pyntar upp?? Eller helt enkelt inte har råd?? Ska de dessutom behöva upplysa alla om att de inte har råd?? I min värld finns det inte att kräva betalt av folk som vill fira mig! Man är bara genuint ödmjuk och lycklig över att det finns folk som bryr sig om 'en och vill uppmärksamma dagen med mig!
  • Anonym (S)
    Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-29 22:14:49 följande:
    Alltså jag har all förståelse för att folk har ont om pengar och att ni inte ger varandra presenter till vuxna.
    Men det vanligaste är ju ändå att folk ger presenter till folk som fyller jämnt, så att ts sambo skulle vilja ge en present till sin mamma är ju inte helt otroligt.

Det är ju som tråden har två olika diskussioner, den ena är om det är ok eller inte att ha betalfester, det tycker många inte är så bra.
    Den andra diskussionen är om man tycker att 300 kr är mycket eller ej för en present till sin mamma som fyller år, det verkar inte alls lika många tycka är konstigt för en present till en mamma som fyller jämnt. De flesta verkar ha råd men inte alla att ge en present för den summan och tycker att en mamma är värd det och att det inte är en extrem summa.
    Men det är som sagt 2 diskussioner som pågår.

Fortfarande vet vi inte om ts sambo vill gå eller inte på sin mammas fest och om sambon tycker att 300 kr är ok istället för att ta dom 300 kr till semestern som ts skriver vill spara till.
    Vi vet inte ts sambo tänkt köpa en present till sin mamma som nu istället blir en middag eller vill lägga dom 300 på semester.
    Mamma eller semester för 300 kr det är ju frågan.
    Vi vet ju inte om ts och sambon har samma åsikt.
    Jag tycker det är jättemånga diskussioner i diskussionen! 😊
    Enligt ts handlar det om 300 per person, alltså 600:-. Ser det inte lite konstigt ut om bara sonen går, om de annars har en bra relation till mamma/svärmor? "Näe, vi hade bara råd med att han gick!". Känns ju rätt skämmigt, både för svärmor och för ts-paret som antingen får sprida ut att de inte har taskig ekonomi eller att det är en fnurra på tråden. På folk låter det inte det minsta märkligt att sambon plötsligt kommer själv!

Fyller svärmor ens jämt, vilket en del tolkar in och att då presentvärdet bör höjas?

Hur är relationen till de andra? Känns det mest märkligt att gå på även deras kalas? Skulle de fått uppvaktning och presenter om de firat separat? Även där kan vi bara spekulera och alla utgår från sig själva.

En present ger man ju främst utifrån sin plånbok, inte vad personen "är värd". Som sagt så kan man ju lika gärna ge bort något hemgjort eller hembakat och det är fortfarande en väldigt fin present! Kanske bättre än något panik-inhandlat?

Är 300 dyrt för mat och dryck?? Tjaa. Alla tycker olika. Jag tycker det. Att betala i blindo, inte ha en aning om vad man får! Vi har ju ingen aning om vad som serveras och kan bara själva fantisera om vad som faktiskt ingår i de här 300. En del pratar restaurang. Andra pratar catering. 

Dock som sagt en skojig tråd, intressant att se vad alla tycker! Tyvärr blir det som vanligt tråkig attityd emellanåt då folk har så svårt att förstå att alla tycker olika!
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?