Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-28 22:25:07 följande:
Ja som sagt alla har olika åsikter men det vore fortfarande intressant att få veta vad ts sambo anser, det är trots allt sambons mamma och svåger det gäller, dvs systerns man. Vi har ingen aning om ts sambo står sin syster och hennes man nära, vi vet inte om ts och sambon umgås mycket med sambons syster och man, det vore ju inte konstigt ifall dom gjorde det, många umgås ju med syskon och respektive men alla gör ju inte det.
Men för ts sambo är festen för mamman och svågern dvs sambons syster man .
Kanske ts sambo vill vara med på festen för sin mamma och systers skull och kanske umgås mycket med sin syster och man.
Så det är inte okända släktingar för ts sambo. Svågerns mamma är ju inte nära för ts men sambon kanske har träffat svågerns mamma.
jag och min man umgås med våra syskon och deras partners ofta vilket även det flesta av våra vänner gör. Men eftersom jag har syskonbarn och vi firar barnen träffar jag ju då ofta min svågers och min svägerskas mammor, som då är farmor eller mormor till barnen och min mamma då samma sak.
Jag utgår ifrån att sambons mamma och svågerns mamma är vänner om dom har fest tillsammans och eftersom det är systerns svärmor så har säker ts sambo träffat henne kanske flera gånger.
Jag förstår att många tycker att betalfester är fel men däremot skriver flera det som att festen skulle bli tråkig, dvs man vet inte vad det är för mat, man har inte valt tidpunkt, man känner inte alla släktingar osv.
Men så är det väl alltid? skulle festen ha varit roligare om man blev bjuden?
Jag förstår att man inte vill betala men festen blir väl varken roligare eller tråkigare för att man betalar 300 för mat eller 300 hundra för en present?
Man vet ju aldrig vad det blir för mat på fest men man äter väl vad man får om man inte är allergisk förstås, tidpunkt är ju också när inbjudaren valt datum antingen kan man eller inte, känner alla som är på en fest gör man väl sällan, går man inte på fest om man inte känner alla?
Man behöver inte gilla fester, man kan tom ogilla när det är mycket folk men det beror väl inte på om det kostar eller inte.
Man kan väl ändå skilja på att man inte tycker att det är rätt att ta betalt och att festen därför kommer att vara tråkig, har man den inställningen ska man nog inte gå, det blir ju inte roligt för dom som går om några redan innan är negativt inställda.
Som sagt ts sambo kanske vill gå och fira sin mamma och svåger om dom umgås mycket med systern och hennes man. Många utgår ifrån att det är nästan är okända släktingar det är det ju inte för ts sambo.
Man får respektera att många tycker att 300 kr per person är mycket speciellt om man inte har det så bra ekonomiskt men man får också respektera att för väldigt många är inte 300 kr per person när det gäller mamma och svåger, sen tillkommer svågerns mamma som vi inte vet hur mycket ts sambo känner.
Men för ts är kanske bara svärmor nära men kanske svågern om dom umgås med sambons syster och man.
Ts kan du inte berätta vad din sambo anser om det hela, vill sambon gå eller inte, vill inte sambon gå är det ju bara att tacka nej, vill sambon gå på sin mammas fest blir det förstås annorlunda och ni får ta ställning till om ni går båda, bara sambon eller bägge två.
Jag är också intresserad av av sambon tycker.
Men det jag svarade på angående mat, dryck, tidpunkt, umgänge etc var ju att någon skrev att "Man skulle se det som en trevlig fest med all-inclusive!". Och riktigt så är jag tämligen säker på att det inte blir, även om man går dit med ett öppet sinne. Jämfört med om ts och sambon fått välja själva hur de skulle spendera 600:- en dag/kväll. Det är väl därför de hellre vill ha det till semestern?
Sen blir man väl mer kräsen när man betalar. Som jag skrev, jag har många allergier och skulle ändå behöva ta med egen mat, så så blev det med den "all-inclusive"'n.... Så varför ska jag sponsra en fest jag är "bjuden" på utan att ens få ta del av stora delar av den? Är det en bjudning så tar man vad man får, även om man inte kan äta det! Betalar man rätt dyra pengar räknar man ju ändå med att kunna äta maten!
Sen vet jag inte hur social och öppen ts är. Jag för min del hade hellre skurat toaletterna än hamnat bredvid nån kompis till sambons systers killes morsa och tvingats sitta där och svara på artighetsfrågor! Men det är jag det!! Gillar man inte fester eller upptäcker att livet är för kort för att vistas där så kan man gå dit en stund, kolla läget, ge de man vill en kram och sen bege sig därifrån, men har man betalat för festen så stannar man väl av ren snålhet 😀
Det känns som man bara upprepar sig men folk kommer ju in och skriver sånt man redan svarat på!
Folk tycker 600:- är "billigt" istället för tre presenter. Skulle de verkligen köpt presenter till alla dessa tre, om det inte var fest?? Det låter inte så på ts. Sambon vill säkert fira sin mamma, men han kan ha en trevlig stund och komma betydligt billigare undan än 300:- för det! Som nån skrev, erbjud sig att klippa gräs en dag? Min man lagade sin pappas bil som födelsedagspresent, så slapp han lämna in den för många tusen kronor! Man kan ge bort något hemmagjort. Något stickat, sytt, snickrat, bakat, som inte behöver kosta mer än det man redan har hemma.
Allt i presentväg behöver ju inte handla om pengar. Värdarna nu säger sig tacka nej till presenter men har satt ett pris vad det ens kostar att komma dit. Tycker det är skamligt och exkluderande faktiskt! Som sagt, ska folk inte få vara med och fira om de inte pyntar upp?? Eller helt enkelt inte har råd?? Ska de dessutom behöva upplysa alla om att de inte har råd?? I min värld finns det inte att kräva betalt av folk som vill fira mig! Man är bara genuint ödmjuk och lycklig över att det finns folk som bryr sig om 'en och vill uppmärksamma dagen med mig!