Inlägg från: Anonym (ok summa för present) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ok summa för present)

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Hade din sambo inte köpt present till sin mamma för 300 kr?
    Jobbar ni inte, är ni studenter.?
    summan 300 kr per person är en ok summa, däremot är jag inte jättemycket för betalpartyn. 
    Vad tycker din sambo? 
    Har ni verkligen inte råd, får din sambo berätta det för sin mamma.
    Men som sagt 300 kr är väl ingen konstig summa att betala för en present till sin mamma, nu vill hon inte ha present utan istället en fest.

Anonym (S) skrev 2023-06-26 19:04:02 följande:

Behöver ju inte heller handla om att man absolut inte har råd med summan i sig, utan hur man prioriterar. Om det är värt det. Har man det dessutom lite knapert blir det ju ännu viktigare! De 600 kronorna kanske man har men vad får man avstå om man lägger dem på något annat än vad man tänkt/vill?? De flesta skulle väl KUNNA betala typ 25.000 utan att blinka men frågan är snarare om man VILL??
    Personligen skulle jag ALDRIG betala för att gå på kalas! Jag har svåra allergier och skulle få ha med mig egen mat. Jag har men efter en stroke så jag orkar bara vara med en liten stund, klarar inte av mycket folk, oljud/ljud, orkar inte vara social en längre tid. Min man hade absolut gärna fått gå, men tvivlar på att han heller tycker det är värt att betala för andras kalas! "Jag bjuder - Ni betalar!" liksom. Hade absolut lagt 600 på något mera givande och tagit en kaffe med svärmor och "firat" vid ett annat tillfälle!

Fast inte värt att betala, ja om man inte har råd men ts sambo kanske tycker att sin egen mamma är värd 300 kr, nu kanske man hade tänkt betala för present och inte middag men säga att man inte vill betala för andras kalas precis som om det vore en bekant, det gäller ts  sambo mamma, lite konstigt om man inte vill fira sin mamma.
    Så du menar att inte din man hade tvivlat att betala 300 kr om hans mamma fyllde år men kunna betala 25 000 kr om han ville på något annat? 
    Har man inte råd så har man inte, man kan tycka att betalkalas är fel men bara säga att man tvivlar på om man vill betala 300 kr när ens mamma fyller men lägger upp 25 000 lätt låter ju inte då som om man är särskilt nära sin mamma.

Men man får inse att folk tycker olika och har olika förutsättningar.
    För vissa är 300 kr mycket men det är fortfarande ts sambos mamma.

Även om man inte gillar betalkalas  så kanske man vill fira sin mamma och om det nu är ts  mammas önskemål att inte få presenter utan istället kunna ha en fest så är det ju hennes önskemål.

Man behöver ju inte tacka ja men även om man inte gillar ens mammas idé så kanske man känner att man vill ställa upp på sin mammas önskemål om att ha fest och inte få presenter så det är ju mycket möjligt att ts sambo känner för att gå på festen just för att det är mamma.
    Man behöver ju inte gilla idén men gör det för sin mammas skull.
    Många ställer väl upp på vad ens mamma gillar när hon fyller jämnt för att glädja henne.
    Jag skulle alltid ställa upp för min mamma även om jag inte tyckte att idén var bra just för hennes skull, för att glädja henne.

Därför undrar jag vad ts sambo tycker om det hela, vill sambon gå på sin mammas fest eller har ni samma åsikt om att 300 kr är för mycket?
    Har ni inte råd så har ni inte eller vill inte sambon heller gå just för att det är betalkalas och är det då just pga att ni inte har råd eller är det principen?

Tror säker att mamman förstår om ni inte har råd, däremot blir hon säkert lite ledsen om det enbart handlar om principen. 

Hur ställer sig din sambo till det hela ts?

Anonym (Ofint) skrev 2023-06-28 17:15:14 följande:
    VI då, det gäller oss båda. 300 kr/person blir 600 kr för oss eftersom de tas gemensamt. Vad spelar det för roll? skulle aldrig köpa presenter till random släkt man inte ens firar normalt.
    Men nu är det ju inte presenter man ska betala för.
    300 kr är för mat och dryck till sig själv.
    Tycker du att 300 kr per person för mat och dryck är mycket?
    Bara en fråga, jag menar ingen värdering i det,  man tycker olika.
    Men det är ju man själv som får något för de 300 kr och ingen annan.
    Däremot har man inte råd så har man inte.
    Men man ger alltså inget av det 300 kr till någon annan utan man själv får 
    ju det i form av mat och dryck.

Ja som sagt alla har olika åsikter men det vore fortfarande intressant att få veta vad ts sambo anser, det är trots allt sambons mamma och svåger det gäller, dvs systerns man. Vi har ingen aning om ts sambo står sin syster och hennes man nära, vi vet inte om ts och sambon umgås mycket med sambons syster och man, det vore ju inte konstigt ifall dom gjorde det, många umgås ju med syskon och respektive men alla gör ju inte det.
    Men för ts sambo är festen för mamman och svågern dvs sambons syster man .
    Kanske ts sambo vill vara med på festen för sin mamma och systers skull och kanske umgås mycket med sin syster och man. 
    Så det är inte okända släktingar för ts sambo. Svågerns mamma är ju inte nära för ts men sambon kanske har träffat svågerns mamma.

jag och min man umgås med våra syskon och deras partners ofta vilket även det flesta av våra vänner gör. Men eftersom jag har syskonbarn och vi firar barnen träffar jag ju då ofta min svågers och min svägerskas mammor, som då är farmor eller mormor till barnen och min mamma då samma sak.
    Jag utgår ifrån att sambons mamma och svågerns mamma är vänner om dom har fest tillsammans och eftersom det är systerns svärmor så har säker ts sambo träffat henne kanske flera gånger.

Jag förstår att många tycker att betalfester är fel men däremot skriver flera det som att festen skulle bli tråkig, dvs man vet inte vad det är för mat, man har inte valt tidpunkt, man känner inte alla släktingar osv.
    Men så är det väl alltid? skulle festen ha varit roligare om man blev bjuden?
    Jag förstår att man inte vill betala men festen blir väl varken roligare eller tråkigare för att man betalar 300 för mat eller 300 hundra för en present?
    Man vet ju aldrig vad det blir för mat på fest men man äter väl vad man får om man inte är allergisk förstås, tidpunkt är ju också när inbjudaren valt datum antingen kan man eller inte, känner alla som är på en fest gör man väl sällan, går man inte på fest om man inte känner alla?
    Man behöver inte gilla fester, man kan tom ogilla när det är mycket folk men det beror väl inte på om det kostar eller inte.

Man kan väl ändå skilja på att man inte tycker att det är rätt att ta betalt och att festen därför kommer att vara tråkig, har man den inställningen ska man nog inte gå, det blir ju inte roligt för dom som går om några redan innan är negativt inställda. 

Som sagt ts sambo kanske vill gå och fira sin mamma och svåger om dom umgås mycket med systern och hennes man. Många utgår ifrån att det är nästan är okända släktingar det är det ju inte för ts sambo.

Man får respektera att många tycker att 300 kr per person är mycket speciellt om man inte har det så bra ekonomiskt men man får också respektera att för väldigt många är inte 300 kr per person när det gäller mamma och svåger, sen tillkommer svågerns mamma som vi inte vet hur mycket ts sambo känner.
    Men för ts är kanske bara svärmor nära men kanske svågern om dom umgås med sambons syster och man.

Ts kan du inte berätta vad din sambo anser om det hela, vill sambon gå eller inte, vill inte sambon gå är det ju bara att tacka nej, vill sambon gå på sin mammas fest blir det förstås annorlunda och ni får ta ställning till om ni går båda, bara sambon eller bägge två.

Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-28 22:25:07 följande:

Ja som sagt alla har olika åsikter men det vore fortfarande intressant att få veta vad ts sambo anser, det är trots allt sambons mamma och svåger det gäller, dvs systerns man. Vi har ingen aning om ts sambo står sin syster och hennes man nära, vi vet inte om ts och sambon umgås mycket med sambons syster och man, det vore ju inte konstigt ifall dom gjorde det, många umgås ju med syskon och respektive men alla gör ju inte det.
    Men för ts sambo är festen för mamman och svågern dvs sambons syster man .
    Kanske ts sambo vill vara med på festen för sin mamma och systers skull och kanske umgås mycket med sin syster och man. 
    Så det är inte okända släktingar för ts sambo. Svågerns mamma är ju inte nära för ts men sambon kanske har träffat svågerns mamma.

jag och min man umgås med våra syskon och deras partners ofta vilket även det flesta av våra vänner gör. Men eftersom jag har syskonbarn och vi firar barnen träffar jag ju då ofta min svågers och min svägerskas mammor, som då är farmor eller mormor till barnen och min mamma då samma sak.
    Jag utgår ifrån att sambons mamma och svågerns mamma är vänner om dom har fest tillsammans och eftersom det är systerns svärmor så har säker ts sambo träffat henne kanske flera gånger.

Jag förstår att många tycker att betalfester är fel men däremot skriver flera det som att festen skulle bli tråkig, dvs man vet inte vad det är för mat, man har inte valt tidpunkt, man känner inte alla släktingar osv.
    Men så är det väl alltid? skulle festen ha varit roligare om man blev bjuden?
    Jag förstår att man inte vill betala men festen blir väl varken roligare eller tråkigare för att man betalar 300 för mat eller 300 hundra för en present?
    Man vet ju aldrig vad det blir för mat på fest men man äter väl vad man får om man inte är allergisk förstås, tidpunkt är ju också när inbjudaren valt datum antingen kan man eller inte, känner alla som är på en fest gör man väl sällan, går man inte på fest om man inte känner alla?
    Man behöver inte gilla fester, man kan tom ogilla när det är mycket folk men det beror väl inte på om det kostar eller inte.

Man kan väl ändå skilja på att man inte tycker att det är rätt att ta betalt och att festen därför kommer att vara tråkig, har man den inställningen ska man nog inte gå, det blir ju inte roligt för dom som går om några redan innan är negativt inställda. 

Som sagt ts sambo kanske vill gå och fira sin mamma och svåger om dom umgås mycket med systern och hennes man. Många utgår ifrån att det är nästan är okända släktingar det är det ju inte för ts sambo.

Man får respektera att många tycker att 300 kr per person är mycket speciellt om man inte har det så bra ekonomiskt men man får också respektera att för väldigt många är inte 300 kr per person när det gäller mamma och svåger, sen tillkommer svågerns mamma som vi inte vet hur mycket ts sambo känner.
    Men för ts är kanske bara svärmor nära men kanske svågern om dom umgås med sambons syster och man.

Ts kan du inte berätta vad din sambo anser om det hela, vill sambon gå eller inte, vill inte sambon gå är det ju bara att tacka nej, vill sambon gå på sin mammas fest blir det förstås annorlunda och ni får ta ställning till om ni går båda, bara sambon eller bägge två.

eller ingen skulle det förstås stå på sista raden.
    Anonym (S) skrev 2023-06-28 23:28:04 följande:
    Jag är också intresserad av av sambon tycker.

Men det jag svarade på angående mat, dryck, tidpunkt, umgänge etc var ju att någon skrev att "Man skulle se det som en trevlig fest med all-inclusive!". Och riktigt så är jag tämligen säker på att det inte blir, även om man går dit med ett öppet sinne. Jämfört med om ts och sambon fått välja själva hur de skulle spendera 600:- en dag/kväll. Det är väl därför de hellre vill ha det till semestern?

Sen blir man väl mer kräsen när man betalar. Som jag skrev, jag har många allergier och skulle ändå behöva ta med egen mat, så så blev det med den "all-inclusive"'n.... Så varför ska jag sponsra en fest jag är "bjuden" på utan att ens få ta del av stora delar av den? Är det en bjudning så tar man vad man får, även om man inte kan äta det! Betalar man rätt dyra pengar räknar man ju ändå med att kunna äta maten!

Sen vet jag inte hur social och öppen ts är. Jag för min del hade hellre skurat toaletterna än hamnat bredvid nån kompis till sambons systers killes morsa och tvingats sitta där och svara på artighetsfrågor! Men det är jag det!! Gillar man inte fester eller upptäcker att livet är för kort för att vistas där så kan man gå dit en stund, kolla läget, ge de man vill en kram och sen bege sig därifrån, men har man betalat för festen så stannar man väl av ren snålhet 😀

Det känns som man bara upprepar sig men folk kommer ju in och skriver sånt man redan svarat på!
    Folk tycker 600:- är "billigt" istället för tre presenter. Skulle de verkligen köpt presenter till alla dessa tre, om det inte var fest?? Det låter inte så på ts. Sambon vill säkert fira sin mamma, men han kan ha en trevlig stund och komma betydligt billigare undan än 300:- för det! Som nån skrev, erbjud sig att klippa gräs en dag? Min man lagade sin pappas bil som födelsedagspresent, så slapp han lämna in den för många tusen kronor! Man kan ge bort något hemmagjort. Något stickat, sytt, snickrat, bakat, som inte behöver kosta mer än det man redan har hemma.
    Allt i presentväg behöver ju inte handla om pengar. Värdarna nu säger sig tacka nej till presenter men har satt ett pris vad det ens kostar att komma dit. Tycker det är skamligt och exkluderande faktiskt! Som sagt, ska folk inte få vara med och fira om de inte pyntar upp?? Eller helt enkelt inte har råd?? Ska de dessutom behöva upplysa alla om att de inte har råd?? I min värld finns det inte att kräva betalt av folk som vill fira mig! Man är bara genuint ödmjuk och lycklig över att det finns folk som bryr sig om 'en och vill uppmärksamma dagen med mig!
    Vi får hoppas att ts berättar vad sambon vill göra helt enkelt.
    Mycket hänger ju på det, som sagt om sambon inte vill gå är det enkelt dom tackar nej, vill sambon gå får dom komma överens om bara sambon går eller bägge. 
    Vad alla vi andra här anser med alla olika åsikter betyder egentligen inte så mycket utan det är ju vad ts sambo vill göra som spelar roll för vad dom ska göra.
    Vi får se om vi får veta vad sambon vill.
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-29 21:58:02 följande:
    Moget. Hade inte köpt present nej eftersom vi inte ger presenter till vuxna i familjen. 
    Alltså jag har all förståelse för att folk har ont om pengar och att ni inte ger varandra presenter till vuxna.
    Men det vanligaste är ju ändå att folk ger presenter till folk som fyller jämnt, så att ts sambo skulle vilja ge en present till sin mamma är ju inte helt otroligt.

Det är ju som tråden har två olika diskussioner, den ena är om det är ok eller inte att ha betalfester, det tycker många inte är så bra.
    Den andra diskussionen är om man tycker att 300 kr är mycket eller ej för en present till sin mamma som fyller år, det verkar inte alls lika många tycka är konstigt för en present till en mamma som fyller jämnt. De flesta verkar ha råd men inte alla att ge en present för den summan och tycker att en mamma är värd det och att det inte är en extrem summa.
    Men det är som sagt 2 diskussioner som pågår.

Fortfarande vet vi inte om ts sambo vill gå eller inte på sin mammas fest och om sambon tycker att 300 kr är ok istället för att ta dom 300 kr till semestern som ts skriver vill spara till.
    Vi vet inte ts sambo tänkt köpa en present till sin mamma som nu istället blir en middag eller vill lägga dom 300 på semester.
    Mamma eller semester för 300 kr det är ju frågan.
    Vi vet ju inte om ts och sambon har samma åsikt.
    Anonym (S) skrev 2023-06-30 16:35:40 följande:
    Jag tycker det är jättemånga diskussioner i diskussionen! 😊
    Enligt ts handlar det om 300 per person, alltså 600:-. Ser det inte lite konstigt ut om bara sonen går, om de annars har en bra relation till mamma/svärmor? "Näe, vi hade bara råd med att han gick!". Känns ju rätt skämmigt, både för svärmor och för ts-paret som antingen får sprida ut att de inte har taskig ekonomi eller att det är en fnurra på tråden. På folk låter det inte det minsta märkligt att sambon plötsligt kommer själv!

Fyller svärmor ens jämt, vilket en del tolkar in och att då presentvärdet bör höjas?

Hur är relationen till de andra? Känns det mest märkligt att gå på även deras kalas? Skulle de fått uppvaktning och presenter om de firat separat? Även där kan vi bara spekulera och alla utgår från sig själva.

En present ger man ju främst utifrån sin plånbok, inte vad personen "är värd". Som sagt så kan man ju lika gärna ge bort något hemgjort eller hembakat och det är fortfarande en väldigt fin present! Kanske bättre än något panik-inhandlat?

Är 300 dyrt för mat och dryck?? Tjaa. Alla tycker olika. Jag tycker det. Att betala i blindo, inte ha en aning om vad man får! Vi har ju ingen aning om vad som serveras och kan bara själva fantisera om vad som faktiskt ingår i de här 300. En del pratar restaurang. Andra pratar catering. 

Dock som sagt en skojig tråd, intressant att se vad alla tycker! Tyvärr blir det som vanligt tråkig attityd emellanåt då folk har så svårt att förstå att alla tycker olika!
    Jo det kan se konstigt ut om bara en går, jo ts säger att dom har dålig ekonomi och det är ju förståeligt men samtidigt skriver ts att pengarna skulle gå till semester. Då kan man ju diskuterar om vad ts sambo vill att 300 kr ska till, sin mamma eller till semester. Just 300 kr kan ju inte vara avgörande om det blir semester eller inte. 
    Så jag ont om pengar men ändå tänkt att åka på semester.
    Nej vi vet inte om ts sambo skulle fira sin svåger, jag står mina syskon nära och vi umgås med syskon och svåger och svägerska men det gör ju inte alla.

Ja för en del är 300 kr mycket men de flesta går ju inte tomhänta till en fest man är inbjuden till. 
    Nej man vet inte vad det är för mat men varför skulle det inte var ok mat och dryck? jag är sällan på fester som serverar dålig mat och dryck.

Jag förstår att man inte gillar betalkalas, jag är heller inte förtjust i det men tror för den skull inte att det skulle vara tråkigt eller inte så bra mat.

Man behöver ju inte bara se allt som negativt bara för att man betalar en kuvertavgift, jag skulle aldrig ha en sådan fest men om jag blev bjuden skulle jag inte vara negativ till själva festen, andra gäster mm utan se förmoda att den blir rolig för det precis som andra fester oftast är.
    Någon skriver också att dom aldrig ger presenter till vuxna, så kan det ju vara men de flesta tar nog med en present om man t ex är bjuden på 50 årsfest osv.
    För mig skulle det vara självklart om någon bjuder på fest, skulle tom kännas oartigt att inte ta med present om inte jubilaren avsagt sig presenter.

Jag skulle inte ordna betalkalas men skulle gå om någon ville ha det och istället avsa sig presenter, tror inte att det är jättevanligt men tom Magdalena Ribbing skrev ju om fester med kuvertavgift och hade inte invändningar enligt vett och etikett om man då avstod presenter. 

Men ja alla har olika åsikter så därför är ju inte betalkalas att rekommendera,
    man vill ju att gästerna ska vara nöjda och känna sig bekväma.
    Anonym (Ofint) skrev 2023-07-01 16:29:43 följande:
    Nu är det ju vedertaget i vår familj att inte göra det så knappast ofint då. Oftast ger vi typ en blomma bara.
    Hur gör ni när vänner bjuder till fest som  te x 50 års fest eller liknande?
    Det är helt ok att det är vedertaget i er familj men de flesta familjer ger sina släktingar presenter när någon fyller jämnt och ordnar en fest.

Hur gör ni när vänner bjuder på fest?

Alla gör ju olika!
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?