Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Komiskt med otrohet?

Att fnissa, eller skratta är ett utmärkt sätt att släppa ut lite blandade känslor kring något som är känsligt och också tabubelagt. 

Det är lite komiskt att något som faktiskt ofta är spiken i kistan på en relation, och ett uppvaknande för den drabbade faktiskt kommer upp som en liten mindre händelse i omgivningens liv.

Man har naturligtvis sympati för grannen vara liv slås i spillror, men det finns något lite komiskt i vissa situationer, som just bygger på att tragedin inte är ens egen. Otrogna människor som inbillar sig att folk runtomkring är blinda och att just de kommer slippa konsekvenser, eller t.o.m lyckas 

I min värld är det ganska normalt att det förekommer lite prat och skratt om andra och det finns faktiskt en poäng med att saker kommer upp till ytan. Folk tittar ju på mängder av elände långt mycket värre än otrohet just för att få distans till sitt eget.

Sen tänker jag att man absolut inte ska tolka in glädje i att någon fnissar till. Man kan dra parallellen till att bli kittlad. Inte tusan är det glädje, utan tvärtom faktiskt lite obehagligt.

• Lönnsirap
    Anonym (Trött) skrev 2023-06-29 10:50:16 följande:
    Haha, inte då. Jag kan väl se med mina egna ögon. Kvinnorna på mitt jobb när dom tisslar tasslar om otrogna så är det glädje som lyser i deras ögon.

Skadeglädje.

Det är nästan som dom verkar bli kåta av att att prata om det. Skulle inte förvåna mig om dom själva drömmer om att vara otrogna.
    Då har du "bättre ögon" än många andra. De flesta ser nämligen bara att folk tisslar och tasslar. Inte vilken känsla som ligger bakom och vad personer drömmer om. 

Kanske dags att skaffa ett annat jobb där din superkraft kommer till användning!
  • Lönnsirap
    Anonym (Trött) skrev 2023-06-29 14:16:49 följande:
    Det krävs inte någon superkraft för att se att när kvinnor tasslar om otrogna så lyser deras ögon på ett alldeles speciellt sätt.

Har du inte sett det så måste du leva i din alldeles egna värld.  Eller leva i förnekelse

Sedan vad det beror på det kan jag inte svara på, men är öppen för input.
    Du lider uppenbarligen inte, men det är en vanföreställning att tro att man kan se vad andra tycker. Den där världen jag lever i är verkligheten och inte alls "min egna lilla värld".

Det är min input i frågan.
  • Lönnsirap
    Anonym (sådär) skrev 2023-06-30 11:25:32 följande:
    Är inte att offret får upprättelse och förövaren får ta konsekvenserna av sina handlingar samma sak? Vad skulle upprättelse annars vara? Om personen kommer undan med det lindrigt så är det ju ingen upprättelse.
    Fast är det att någon är en förövare, att den är otrogen? Och är det att vara ett offer att den man litade på svek det man ha?

Alla ser inte på otrohet på precis samma sätt och ett skratt, eller fniss är inte ett kvitto på hur folk faktiskt tänker och tycker om det hela 
  • Lönnsirap
    Xenia skrev 2023-06-30 15:47:36 följande:
    Jaha, är det de som tycker att otrohet, svek och lögner är något bra? Eller inget att bry sig om?

Det handlar inte om något öppet äktenskap i detta fall. Inte heller om någon engångsföreteeelse.

Även om det inte handlar om något lagbrott, tycker jag ändå man kan tala om offer i detta fall. Någon som litat på sin man medan han har varit regelmässigt otrogen. Får väl kalla manne för "den svekfulle" då om "förövare" är för hårt.
    Jag tycker precis att det är bättre att kalla otrogna för just otrogna, svekfulla, skitstövlar, svin och andra benämningar som bättre beskriver att man tycker deras beteende är förkastligt. Däremot så tycker jag att förövare faktiskt är att gå för långt och att också klumpa ihop saker som faktiskt inte är samma.

Det ena UTESLUTER inte det andra, man KAN vara utsatt för någon typ av relationsvåld där otrohet förekommit, men otrohet händer också i relationer där den drabbade faktiskt inte är ett offer, utan just en person som blivit sviken.

Jag motsätter mig att man gör folk till offer och förövare i situationer där det finns bättre begrepp.

Så fort en människa blir ett offer går ju tankarna just till vad som faktiskt är lagligt och kriminellt och inte "bara" omoraliskt.

Det finns mängder av saker som kan vara spiken i kistan på en relation och just otrohet är något väldigt många har som en fast gräns. Precis som lögner, att inte längre älska varandra, att ekonomin går åt skogen etc. Människor gör idiotsaker ibland och ibland vet man faktiskt inte om man ska skratta eller gråta. Vilket ju är själva frågeställningen. Att folk faktiskt skrattar i vissa situationer!
Svar på tråden Komiskt med otrohet?