Inlägg från: Anonym (patient) |Visa alla inlägg
  • Anonym (patient)

Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk

Man måste boka av ett läkarbesök minst 24 timmar innan besöket, annars får man en avgift.

Men vad ska man göra då om man vaknar med feber eller insjuknar kvällen innan

Eller är det meningen att man ska avboka alla besök IFALL man blir sjuk för sent? För att gardera sig mot att göra fel och bli straffad liksom.

• Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk
  • Anonym (patient)
    Anonym (33) skrev 2023-06-28 21:38:10 följande:

Om du är sjuk ska du inte betala för uteblivet besök.

Om jag inte betalar då går det väl till fogden till slut?
  • Anonym (patient)
    Anonym (Hej) skrev 2023-06-28 23:28:36 följande:

Ring och prata med dem, förklara situationen så kan de säkert makulera räkningen. Det gjorde de för oss. 
    Men avgiften är ju för att många avbokar nära inpå (utan riktigt anledning)  och då kunde ju tiden gått till en annan. 

Tack, men jag sa ju att jag var sjuk när jag avbokade så det vet de ju redan?
  • Anonym (patient)
    Anonym (555) skrev 2023-06-29 05:58:24 följande:
    Ring igen då. Du har energi till att starta en tråd här och fråga (där ingen egentligen kan göra något åt saken), men du kontaktar inte dem som faktiskt kan göra något. Ring och försöka igen eller betala. 

(eller HAR du en räkning? Framgår inte helt klart av din TS egentligen, mer att du lyfte problemet?)
    Jag förstår inte hur ni menar att det skulle hjälpa att ringa och tala om någonting som de redan vet. Jag undrar vad man har för rättigheter och vad som gäller. Vad jag sedan gör är upp till mig.
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 10:01:08 följande:

Det finns inget rätt eller fel här. Det här är inte en moralisk fråga utan en regel. För deras del spelar det ingen roll varför du avbokar tiden. Sedan finns det så klart de som ändå kringgår regler, men man ska inte räkna med det och sedan bli besviken om man ändå måste betala.

Så man ska avboka alla besök, mer än 24 timmar innan för att gardera sig emot att göra fel, för den händelse att man blir plötsligt sjuk på morgonen? Eller hur ska man göra för att göra rätt, och slippa en straffavgift?
  • Anonym (patient)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 15:15:00 följande:

Bestrid fakturan, om du får en räkning. Så länge du bestrider kan inte fakturan gå till Kronofogden förrän det finns domstolsbeslut, och så långt orkar nog inte vården dra det. 

Kan de lägga på avgifter för fakturan då eftersom det drar ut på tiden?
  • Anonym (patient)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-29 15:13:15 följande:
    Vad sa de när du sa att du inte ville betala? 
    Jag har inte sagt något den här gången.
  • Anonym (patient)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 15:26:08 följande:
    Ja, tyvärr. Men jag skulle nog säga att risken är värd att ta, tror inte en sekund att de skulle dra detta till domstol och även om de gör det kommer de aldrig att vinna om du har åberopat plötsligt tillkommen sjukdom, och du inte har för vana att avboka sent. 
    Så en person som ?har för vana? att avboka sent kan inte bli plötsligt sjuk?
  • Anonym (patient)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 15:38:54 följande:
    Såklart, men då kanske vården blir mer processlystna. Kanske beror på hur de bedömer det hela. Har du avbokat sent två gånger på ett år pga feber kanske de rycker på axlarna, gör du det en gång i månaden pga magsjuka kanske de rycker det är orimligt. Ingen aning. Men jag hade bestridit om jag fick faktura. 
    Undra om vården räknas som ?staten ? 

Hittade precis ett stycke om att skulder till ?staten? behöver inget domstolsbeslut
  • Anonym (patient)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-29 15:47:59 följande:
    Vad är.då syftet med tråden?
    Jag undrar vad som gäller. 
Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk