• Anonym (patient)

Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk

Man måste boka av ett läkarbesök minst 24 timmar innan besöket, annars får man en avgift.

Men vad ska man göra då om man vaknar med feber eller insjuknar kvällen innan

Eller är det meningen att man ska avboka alla besök IFALL man blir sjuk för sent? För att gardera sig mot att göra fel och bli straffad liksom.

• Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk
  • BaraLillaJag84

Jag ifrågasatte det där, jag hotade att gå dit med kräksjuka då min ekonomi var dålig 🙂 Till mig sa de att det "inte var så noga", huvudsaken är ATT man avbokar "så fort som möjligt". Lite för att man inte ska kunna sätta i system att avboka jättesent för att man inte orkar gå dit, typ.

• Anonym (33)

Om du är sjuk ska du inte betala för uteblivet besök.

• Anonym (patient)
    Anonym (33) skrev 2023-06-28 21:38:10 följande:

Om du är sjuk ska du inte betala för uteblivet besök.

Om jag inte betalar då går det väl till fogden till slut?
  • Anonym (Hej)

Ring och prata med dem, förklara situationen så kan de säkert makulera räkningen. Det gjorde de för oss. 
    Men avgiften är ju för att många avbokar nära inpå (utan riktigt anledning)  och då kunde ju tiden gått till en annan. 

• Anonym (patient)
    Anonym (Hej) skrev 2023-06-28 23:28:36 följande:

Ring och prata med dem, förklara situationen så kan de säkert makulera räkningen. Det gjorde de för oss. 
    Men avgiften är ju för att många avbokar nära inpå (utan riktigt anledning)  och då kunde ju tiden gått till en annan. 

Tack, men jag sa ju att jag var sjuk när jag avbokade så det vet de ju redan?
  • Anonym (555)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 00:08:37 följande:
    Tack, men jag sa ju att jag var sjuk när jag avbokade så det vet de ju redan?
    Ring igen då. Du har energi till att starta en tråd här och fråga (där ingen egentligen kan göra något åt saken), men du kontaktar inte dem som faktiskt kan göra något. Ring och försöka igen eller betala. 

(eller HAR du en räkning? Framgår inte helt klart av din TS egentligen, mer att du lyfte problemet?)
  • Anonym (E)

Det finns inget rätt eller fel här. Det här är inte en moralisk fråga utan en regel. För deras del spelar det ingen roll varför du avbokar tiden. Sedan finns det så klart de som ändå kringgår regler, men man ska inte räkna med det och sedan bli besviken om man ändå måste betala.

• Anonym (Hos oss)

I den region jag jobbar och bor i, är vårdgivare instruerade att inte ta ut en avgift om patienten är sjuk. Avgiften är till för att folk inte bara ska skita i att komma, eller göra det till en vana att boka tider som de sen inte dyker upp på. Det är långt vanligare än man kan tro. 

Om patienten ringer och upplyser om att denne blivit sjuk, skickar man helt enkelt inte ut någon faktura. 

• Anonym (patient)
    Anonym (555) skrev 2023-06-29 05:58:24 följande:
    Ring igen då. Du har energi till att starta en tråd här och fråga (där ingen egentligen kan göra något åt saken), men du kontaktar inte dem som faktiskt kan göra något. Ring och försöka igen eller betala. 

(eller HAR du en räkning? Framgår inte helt klart av din TS egentligen, mer att du lyfte problemet?)
    Jag förstår inte hur ni menar att det skulle hjälpa att ringa och tala om någonting som de redan vet. Jag undrar vad man har för rättigheter och vad som gäller. Vad jag sedan gör är upp till mig.
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 10:01:08 följande:

Det finns inget rätt eller fel här. Det här är inte en moralisk fråga utan en regel. För deras del spelar det ingen roll varför du avbokar tiden. Sedan finns det så klart de som ändå kringgår regler, men man ska inte räkna med det och sedan bli besviken om man ändå måste betala.

Så man ska avboka alla besök, mer än 24 timmar innan för att gardera sig emot att göra fel, för den händelse att man blir plötsligt sjuk på morgonen? Eller hur ska man göra för att göra rätt, och slippa en straffavgift?
Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk