Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk

Det finns inget rätt eller fel här. Det här är inte en moralisk fråga utan en regel. För deras del spelar det ingen roll varför du avbokar tiden. Sedan finns det så klart de som ändå kringgår regler, men man ska inte räkna med det och sedan bli besviken om man ändå måste betala.

• Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 13:11:41 följande:
    Så man ska avboka alla besök, mer än 24 timmar innan för att gardera sig emot att göra fel, för den händelse att man blir plötsligt sjuk på morgonen? Eller hur ska man göra för att göra rätt, och slippa en straffavgift?
    Det skrev jag väl inte? Det man gör rätt är att avboka minst 24 timmar före om man vet att man behöver avboka. Ibland vet man inte det och då riskerar man att få straffavgift. Du kan inte helgardera dig mot detta.
  • Anonym (E)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 15:26:08 följande:
    Ja, tyvärr. Men jag skulle nog säga att risken är värd att ta, tror inte en sekund att de skulle dra detta till domstol och även om de gör det kommer de aldrig att vinna om du har åberopat plötsligt tillkommen sjukdom, och du inte har för vana att avboka sent. 
    Om ts hamnar i domstol för detta förlorar hen så klart. Det finns en tydlig policy om avbokning senast 24 timmar före besöket. Plötslig sjukdom eller inte så är det regeln som gäller. Varför skulle en domstol döma till ts fördel i det fallet när det är 100 % tydligt att hen inte avbokat i tid? Ts saknar grund här och riskerar otrevliga efterföljder. Varför inte bara betala när det är en själv som gjort fel? Jag skulle inte räkna med att vården inte tar det vidare, de har all tid och energi i världen att ta sånt här vidare.
  • Anonym (E)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 16:04:55 följande:

E - inte så säker på det. Vet en som bestred en sen avbokning och vann i tingsrätten. Det gällde dock inte vården utan nåt annat, minns inte exakt vad. Men det gällde hastigt påkommen sjukdom som var anledningen till sen avbokning, 

Ok, men då är det ju information som inte hjälper ts tyvärr.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 15:59:46 följande:
    Jag undrar vad som gäller. 
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:04:31 följande:
    Jag räknar inte med att få svar på vad som gäller lagligt ifrån dem. Det är inte givet att vårdgivare följer lagen eller ens vet att de gör något som inte är lagenligt. Har hänt förr.
    Vad menar du då med "vad som gäller"? Exakt vad vill du veta?
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:09:32 följande:
    Hittade nu ett stycke i Hälso- och sjukvårdslagen att vården har rätt att ta ut avgifter enligt grunder som kommunen eller regionen bestämmer.

Men så står vidare att det gäller inte om annat står skrivet? Vart ska det stå skriver i så fall?
    Kan tänka mig att det skulle kunna stå i kallelser mm, vill minnas att det ibland står information om sådant om man får hem brev. Men nu är det ju så att du HAR information om att det tas ut avgift om man avbokar för sent, så det går liksom inte att vända den skutan.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:12:26 följande:
    Om de har stöd i lagen och kommer få rätt i domstol.
    De har stöd i lagen och skulle få rätt i domstol.
  • Anonym (E)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 16:15:26 följande:

E - hur menar du att informationen inte hjälper Ts? Det innebär ju att Ts skulle kunna vinna en sådan strid, i och med att andra gjort det. 

Det gör det ju inte alls eftersom det är en helt annan situation. Du skrev själv att det inte gällde vården.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:16:30 följande:
    Ja, du har rätt, men då undrar jag följaktligen vad det är tänkt att man ska ha för nytta av den infon om man ändå inte själv kan påverka sin frånvaro.
    Nyttan är att man så klart ska veta vilka regler som gäller så att man är förvarnad. De har skyldighet att informera om det kan bli straffavgift om man avbokar för sent, annars kan de inte ta ut avgiften.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:21:01 följande:
    Så om jag är varnad så har jag fått en chans att se till att inte bli oväntat sjuk? Eller för all del inte påkörd av em buss på vägen dit?
    Nej, du har fått en chans att bli informerad om vilka regler som gäller.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:21:01 följande:
    Så om jag är varnad så har jag fått en chans att se till att inte bli oväntat sjuk? Eller för all del inte påkörd av em buss på vägen dit?
    Kan också tänka mig att du skulle kunna bestrida fakturan i efterhand om du blivit påkörd av en buss, inlagd på sjukhus och inte kunnat förmedla dig via andra personer att du behövde avboka tiden.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:23:37 följande:
    Det informationen hjälper ju inte mig om jag blir hindrad av något utanför min kontroll.
    Information är till för att informera om vad som gäller. Om det är hjälp att slippa betala som du är ute efter så finns inte den tyvärr, så länge de inte gör ett undantag för dig pga mänsklig faktor, dvs förbiser reglerna. Om de inte är villiga att göra ett undantag kan du tyvärr inte bli sur på dem för att du hade otur. Betala räkningen och slipp anmärkning skulle jag säga.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:26:28 följande:
    Om de är snälla visst kanske det fungerar. Men nu diskuterar vi vad de har rätt till enligt lag om man ställer det på sin spets, och ska man gå efter dina principer i tråden så kommer de få rätt till pengarna i domstol oavsett vad jag hade för skäl till att utebli från besöket, de har ju informerat att det kommer att hända om jag inte avbokar minst 24 timmar före.
    Det är inte "mina" principer, jag talar om för dig att de har all rätt att göra detta enligt deras principer. Och du har till och med själv sett källor kring att de har rätt att ta ut avgifter. Vad mer behöver diskuteras?
  • Anonym (E)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 16:25:04 följande:

E - fast poängen är ju att trots att någon har en laglig rätt att ta ut avgifter behöver det inte innebära att de får rätt i domstol. Även när det gäller tjänster eller liknande så gäller allmänna avtalsrättsliga regler, vilket innebär att tjänstegivaren har laglig rätt att ta ut avgifter vid sen avbokning. Trots det så KAN alltså domstol ge rätt till personen som avbokade sent. 

Det beror ju på omständigheterna, som du inte har redogjort för alls. Du kan istället berätta för ts hur hen ska få rätt i domstolen mot vården.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:36:46 följande:
    Ja, och om man ska gå efter det så har de också rätt att ta ut avgift ifrån den bussöverkörde patienten. Finns inget undantag i lagen för det.
    Exakt. Jag kan dock tänka mig att de i ett sådant fall skulle vara mer humana och se att du faktiskt inte hade någon möjlighet att avboka i tid. En bussolycka som gör en inkapabel att höra av sig går ju trots allt att bevisa också. Men som du säger, de måste inte.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:42:55 följande:
    Precis vad jag skrev, om de är snälla. Patienten hade likväl ingen möjlighet att avboka i tid om han blev akut sjuk. Alltså har man inget för att bestrida i något av fallen, för vården kan ändå dra det till domstol och få rätt, enligt dina inlägg här i tråden. Om de är välvilliga är en annan fråga, det jag undrar handlar om vad de har rätt att begära enligt lag.
    Skillnaden är att det ena går att bevisa, det du sa till dem kan lika gärna vara hittepå. Förstår du hur jag menar?

Du hade påpekat redan att du var sjuk, eller hur? Påminn mig gärna, men frågade du om du kunde slippa avgiften, erbjöd de att du skulle slippa, diskuterades avgiften öht? För det var rätt tillfälle då att fråga "behöver jag fortfarande betala avgiften?".

Återigen - de har rätt att begära avgiften enligt lag.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-07-04 14:50:47 följande:
    Var i lagen står det att patienten måste bevisa varför frånvaron?
    Ingenstans. Det var inte heller poängen, utan iom att du kan bevisa sjukhusvistelse t ex så KAN man få mer förståelse från deras sida om man avbokar för sent. Fortfarande inte deras skyldighet även om du hade legat i koma.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-07-04 15:35:34 följande:
    Så de har ingen förståelse för att folk insjuknar hastigt för att det är möjligt att vissa skulle kunna ljuga om det. Med det tänket legitimerat  så borde alla arbetsgivare också kunna neka sjuklön första vecka utan läkarintyg.
    Det sa jag inte. Snarare tvärtom. Men första steget är ju att man pratar med dem (det har du gjort) och frågar om man ändå måste betala (det har du inte gjort verkar det som). Det finns skrivet lite varstans på internet om att regionerna kan låta en slippa avgift om man blir akut sjuk t ex. Just nu verkar det stora problemet vara att du sitter och eldar upp dig för något som du själv inte har försökt ta tag i ordentligt, dvs du skulle ha frågat om du ändå måste betala fast du blev sjuk. Har du gjort det än?
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-07-04 15:48:07 följande:

Men min fråga är inte vad de skulle göra om man försöker få dem att förstå, min fråga är vad de har rätt till utifall de trots allt vill avgiftsbelägga mig.

Jag berättade när jag avbokade att anledningen var att jag var sjuk. Inget mer än det.

Jag har redan sagt flera gånger till dig att de har rätt att ta ut en avgift om du uteblir från besök och inte avbokar i tid. Vidare har de rätt att ta det till tingsrätten om du vägrar betala.

Ja, det var synd att du inte där och då frågade om du kunde slippa avgiften. Nu lär det bli svårt att komma med det i efterhand. Misstänker att den kanske redan ska ha betalats.
Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk