-
Min tidigare tråd togs bort, förstår inte varför så nu håller jag det kortare.Jag mår psykiskt dåligt pga flera anledningar, och min läkare har satt in antidepressiva till mig. Dom första dagarna sov jag knappt, och pendlade mellan att må euforiskt och känna total likgiltighet. Betedde mig inte helt rationellt under dessa dagar.Det slutade med ett handskrivet brev till läkaren, med en sexuell invit, från en impuls i ett inte helt stabilt läge. Högst olämpligt och jag skäms självklart som en hund. Hade inte skrivit det brevet idag.I brevet skrev jag en (ny) mail så även om han kanske förstår vem det kan vara, så är det inte säkert att han gör det.Jag mår verkligen dåligt över detta.Ska jag på något sätt ta kontakt och förklara och be om ursäkt, eller gör man bäst i att låta det vara? Jag vill inte göra honom obekväm, eller ännu mer för den delen då jag inte vet hur han uppfattat detta.
-
Svar på tråden Läkare - bör jag be om ursäkt?
-
Visst var det dumt gjort utav TS, men jag håller inte alls med här. Varför skulle hans partner ha något emot vad en ensam galning gör?Anonym (M) skrev 2023-06-29 16:02:49 följande:
Jag skulle faktiskt skriva ett brev med en fullständig ursäkt om jag var du. Det du skickade först räknas som sexuella trakasserier, både han och hans familj kan ha tagit väldigt illa upp (om han är upptagen) och ditt brev kan faktiskt ha haft en väldigt stark negativ inverkan på hans relation isf. Det är fullständigt idiotiskt att resonera som så att han borde vara van vid sånt bara för att han är läkare, han är faktiskt också människa! Det är sjukt obehagligt att få sådana där brev, bara så du vet, så en ursäkt är det minsta man kan begära!
-
Var det en mani som utlöste detta?Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-06-29 16:31:54 följande:Ja, jag är egentligen med dig. Just där och då hade jag inte det omdömet.
Det jag är rädd för, om man skickar ett till, är att det kan väl bli minst lika obehagligt. Lite som "när kommer det igen?" Om det redan kommit ett..
Men jag vet inte om jag övertänker det nu.
Jag har däremot svårt att se att det skulle påverka något ev förhållande, dels för att han hade kunnat vara min pappa.
I så fall förstår säkert en psykläkare varför.
Förklara för honom och säg att det var omdömeslöst men att det där och då kändes logiskt och rätt. -
Tänk om läkaren tackar ja till inviten? Har du tänkt över det scenariet TS?
-
Jag hade inte gjort någon sak av det. Tror inte heller det är en stor grej för läkaren så länge du inte skrev att du kommer ta kontakt igen eller något annat som antyder att du kommer fortsätta. Jag arbetar med patienter och hade inte lagt så stor vikt vid det så länge det inte utvecklas till trakasserier.
-
(Xdtjyn) - Tänker samma. Jag hade personligen inte brytt mig om jag varit henne.
(Mani?) - jag hade mina misstankar efter att ha läst hur bipolära kan reagera på ssri. Men jag är inte bipolär vad jag vet, och har aldrig pratat med en psykläkare utan detta är en "vanlig" utan att gå in för mycket på det. Om det kvarstår så ska jag däremot ta upp mina misstankar ang bipolär med honom.
(Mmm) - Det märks att du själv är i ett förhållande, alternativt har varit med om någon som varit otrogen/är rädd för det, med tanke på vart ditt fokus är.
(Eva) - Tack för ditt svar! Nej, det fanns inget med i texten som visar på att det skulle hända igen. -
Nej, jag har inget förhållande? Mitt fokus var ju på dig, om att det kan vara bra att ha i åtanke att kanske kanske han nappar på inviten. Sannolikheten är liten, men risken finns ändå. Hur hanterar du det då?Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-06-29 17:54:38 följande:
(Xdtjyn) - Tänker samma. Jag hade personligen inte brytt mig om jag varit henne.
(Mani?) - jag hade mina misstankar efter att ha läst hur bipolära kan reagera på ssri. Men jag är inte bipolär vad jag vet, och har aldrig pratat med en psykläkare utan detta är en "vanlig" utan att gå in för mycket på det. Om det kvarstår så ska jag däremot ta upp mina misstankar ang bipolär med honom.
(Mmm) - Det märks att du själv är i ett förhållande, alternativt har varit med om någon som varit otrogen/är rädd för det, med tanke på vart ditt fokus är.
(Eva) - Tack för ditt svar! Nej, det fanns inget med i texten som visar på att det skulle hända igen.
-
Så ts ska ta DIN sanning för att gälla hela läkarkåren...? Knappast. Ts har ingen aning om vad det här kan ha satt igång, "positivt" eller negativt.Anonym (Eva) skrev 2023-06-29 17:43:00 följande:
Jag hade inte gjort någon sak av det. Tror inte heller det är en stor grej för läkaren så länge du inte skrev att du kommer ta kontakt igen eller något annat som antyder att du kommer fortsätta. Jag arbetar med patienter och hade inte lagt så stor vikt vid det så länge det inte utvecklas till trakasserier.
Beter man sig illa kan man också be om ursäkt, oavsett orsak! -
Nja. Det finns absolut en poäng att be om ursäkt, för sin egen skull, men just gällande olämpliga kontaktförsök med någon är det ju precis lika lämpligt att faktiskt aktivt undvika kontakt.
En ursäkt räcker gott, så om dagens mail innehöll en sådan, släpp detta! -
Om han nappar på det eller inte och vad som ev händer då är ju inte relevant, håll dig gärna till frågeställningen (där du redan gett ditt svar) så inte tråden spårar iväg på annat.Anonym (M) skrev 2023-06-29 17:59:48 följande:Så ts ska ta DIN sanning för att gälla hela läkarkåren...? Knappast. Ts har ingen aning om vad det här kan ha satt igång, "positivt" eller negativt.
Beter man sig illa kan man också be om ursäkt, oavsett orsak!
Jag hoppas att fler, gärna läkare själva också, kommer att svara med deras synpunkt. På grundfrågan. -
Jag är ingen läkare men har arbetat med liknande målgrupper. Hade helt klart föredragit att få ett till brev med en förklaring och en ursäkt. Då hade jag kunnat slappna av och bara tänkt att det var lite trevligt att patienten fann mig attraktiv. Att lämna det vid första brevet hade däremot känts olustigt då man inte vet om det kan vara en stalker eller någon som är riktigt paykiskt instabil.
-
Tack för input!Anonym (Signatur) skrev 2023-06-29 19:30:59 följande:
Jag är ingen läkare men har arbetat med liknande målgrupper. Hade helt klart föredragit att få ett till brev med en förklaring och en ursäkt. Då hade jag kunnat slappna av och bara tänkt att det var lite trevligt att patienten fann mig attraktiv. Att lämna det vid första brevet hade däremot känts olustigt då man inte vet om det kan vara en stalker eller någon som är riktigt paykiskt instabil.
Jag skrev längst ner i brevet att "hoppas vi hörs", kan man trots det ändå tro att det kanske fortsätter?
Litar inte på mina egna tankar om detta nu haha.. -
Det kan man nog. Just det här att få det hemskickat till mig hade känts olustigt, när man arbetar med stundtals labila och/eller aggressiva människor så blir gränsdragningen mellan jobb och privatliv ännu viktigare. Dessutom hade min sambo garanterat blivit upprörd om hon sett brevet.Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-06-29 20:08:05 följande:Tack för input!
Jag skrev längst ner i brevet att "hoppas vi hörs", kan man trots det ändå tro att det kanske fortsätter?
Litar inte på mina egna tankar om detta nu haha.. -
Klart du ska be om ursäkt TS. Läkare speciellt inom den genren är nog vana vid än det ena, än det tredje. Tycker det hade varit värre om du hotat honom och, eller hans anhöriga. Sen tror jag ni kan släppa det eller så blir det så att du får en annan läkare istället i fortsättningen, hur som så kommer det lösa sig. Hoppas du mår bättre snart!