Barnets kompis får ångest
Var det så här krångligt när vi var barn? Har en 9-åring som har många kompisar, men framför allt en som hon ser som sin bästis. Bästisen är en väldigt gullig och härlig tjej. De verkar ha roligt tillsammans, utifrån det jag hör och ser när de leker här hemma, aldrig nåt tjafs, ingen som bestämmer över den andra. Sen en tid tillbaka har vi märkt att kompisen inte vill leka lika ofta/mycket, nån gång ibland och då kanske bara 1-2 timmar en lördag eller liknande. Min dotter har blivit ledsen och undrat vad som är fel. Nu har jag fått veta av kompisens mamma att kompisen "får ångest av att vara med vår dotter". Vi blev såklart förtvivlade, och undrade vad som hänt, det kändes inte riktigt som det barn vi känner att ge en jämnårig ångest! Nej, men då förklarade mamman att det egentligen inte är något vår dotter gör, men eftersom hon är "längre fram" än deras barn så känner sig kompisen underlägsen och får ångest då vår dotter exempelvis läser snabbare, kan göra volt på studsmattan, pratar mer engelska och liknande grejer. Och visst, vår dotter kanske kan vissa saker bättre än andra, men kompisen är ju till exempel en hejare på fotboll ("men det gills inte då vår dotter inte ens spelar fotboll") och typ mattegeni ("men det är ju inget som märks när de leker"). Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska göra med den här informationen, är det nån som har tips på att hantera situationen? Eller bara låta det vara? Det är så synd att tjejernas vänskap bara ska gå förlorad.