• EpicF

Sekundär barnlöshet. Hjälp!

Anonym (Mia) skrev 2023-07-01 14:09:05 följande:

Har dessutom sett dig i en diverse andra trådar använda exakt det uttrycket när någon ber dig backa upp dina påståenden och du blir trängd. Det är inget jag tänker outa för dig då det är privat och känslig information. Förstår du inte det? 

Smidigt. Bara så länge du medveten om att alla genomskådar det. 

Jag har aldrig sagt så tidigare så det inte har varit behov. Men till dig är det behov då du vill ha information om varför andra blir beviljade. Information som är strikt privat. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-01 14:15:06 följande:

Jag har aldrig bett dig om info om dina bekanta! Det är du som gömmer dig bakom det för att maskera din okunskap! 

Det är precis det du har gjort när du efterfrågar bla landsting. Varför kan inte du förstå att det är väldigt individuellt vilka som får bekostnad IVF? 

Är du bitter för att du själv inte fått det? 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-01 14:33:48 följande:

Att nämna ett landsting är en personlig uppgift? Ser du vad du själv skriver? 

Ja, otroligt bitter, därför vill jag ha mer info. Men jag inser ju nu att du far med osanning, så du behöver inte tillägga nåt mer. 

Ja, det kan vara en orivat uppgift vilket landsting man tillhör. Sedan hjälper inte det dig ett skit eftersom allt bedöms individuellt. 

Nej, det inte osanning. Jag flera både bekanta och nära som fått bekostnad ivf av olika anledningar (bla samma anledning som ts) och olika landsting. Några av dem med barn sedan innan. 

Beklagar att du inte fick bekostnad ivf. Men förmodligen hade du inte dem kritieriena som behövdes. 
  • EpicF

Mia: Det bedöms alltid individuellt om man uppnår till kriterierna. 

• EpicF

Mia: Jo, självklart existerar det olika kriterier. Bla stabil relation (min 2 år).
    Minst 1 års ofrivillig barnlöshet, såvida inte tidigare känd faktor föreligger. Plus massa annat. 

• EpicF

Mia: Och hur tror du själva processen går till, utan olika kriterier? 

• EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-01 14:47:05 följande:
    Men snälla, detta är kriterierna inför assisterad befruktning när man inte har barn sedan innan. Det är dessutom ett av kriterierna - inte ha gemensamt barn sedan innan. 
    Ja, Stockholm har set kriteriet bla annart. Men mam kan tydligen komma undan det. 

Så du går med på att det finns olika kriterier? Kritierier som du sade inte fanns... 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-01 14:51:50 följande:
    Nej, jag skrev att jag inte tror på att det finns kriterier för att få finansiering av ivf vid andra barnet. Inte att det inte finns kriterier för någonting?
    Jag har aldrig sagt att det finns ett kriterie för att få IVF bekostnad när man har barn sedan innan. Så var fick du det ifrån. 

Jag sa att allt bedöms individuellt och beroende på medicinsk grund så kan man få bekostnad IVF även om man hsr barn sedan innan. Och jag skrev också att jag känner folk (bla med samma anledning som ts) som fått bekostnad IVF trots barn sedan tidigare. 

Jag heller aldrig påstått att ts ska få IVF utan att hon kanske kan få men att hon måste vända sig till sitt landsting för att få reda på vad som gäller just henne. 

Ett tips är att faktiskt läsa vad som står istället för att tolka hej vilt. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-01 14:51:50 följande:
    Nej, jag skrev att jag inte tror på att det finns kriterier för att få finansiering av ivf vid andra barnet. Inte att det inte finns kriterier för någonting?
    Jag har aldrig sagt att det finns ett kriterie för att få IVF bekostnad när man har barn sedan innan. Så var fick du det ifrån. 

Jag sa att allt bedöms individuellt och beroende på medicinsk grund så kan man få bekostnad IVF även om man hsr barn sedan innan. Och jag skrev också att jag känner folk (bla med samma anledning som ts) som fått bekostnad IVF trots barn sedan tidigare. 

Jag heller aldrig påstått att ts ska få IVF utan att hon kanske kan få men att hon måste vända sig till sitt landsting för att få reda på vad som gäller just henne. 

Ett tips är att faktiskt läsa vad som står istället för att tolka hej vilt. 
  • EpicF

Mia: Du var den som påstod att det inte finns kriterier för IVF. Du kunde då inte svara på frågan hur processen skulle gå till utan kritierern. 

När jag sedan visar dig några av kriterina, då helt plötsligt visste du att set fanns kriterier. 

Sedan verkar du också ha svårt att läsa eftersom du läser in saker som inte står. 

Vanjasöt skrev 2023-07-01 15:08:46 följande:
    Det är känt sen långt tillbaka att epicFail är den största skojaren på familjeliv. Passa dig för vad du skriver bara för hen anmäler alla inlägg som på något sätt synar hennes lögner.

Lögner? Ja, då ljög väl mina vänner då. Även landstinget som godkände ljög tydligen. 
  • EpicF

Ts: Ta kontalt med regionen och gör dig för. Får du bekosta själv så ska Livio vara en bra klinik, vad jag hört och läst.

Funderade på de själva för några år sedan men vi lyckades på egen hand.

• Meddelande borttaget
  • EpicF
    sandrabeerg skrev 2023-07-01 19:26:56 följande:

Så kallad syskonbehandling (ytterligare barn till ett par med gemensamt barn) erbjuds inte inom regionerna utan endast vid privata IVF-kliniker. 

Hittade detta när jag googlade. Kan det inte vara så att par har sparat ägg sen första IVF om någon i tråden upplevde att detta kunde bekostas av regionerna?

En fördel med att bekosta det privat brukar ju dock vara att man inte behöver vänta särskilt länge. Förstår att det år jättetufft ts och tror absolut det kan vara bra med en samtalskontakt. Det kan även erbjudas på IVF-kliniker men finns ju också på kvinnoklinikerna. Lycka till!

Och ändå kan man få det bekostat. Vad ts får eller inte får är något hon måste kolla upp själv. Hennes situation är inte vanlig. 
  • EpicF
    sandrabeerg skrev 2023-07-01 19:37:36 följande:

Men det står på många sidor att ingen Region/landsting bekostar syskonförsök. 

Ja, det gör det. Men allt är individuellt. 
  • EpicF
    sandrabeerg skrev 2023-07-01 19:48:08 följande:
    Nej, det är inte inte. Detta är inte individuellt. Har du någon källa på att det skulle finnas undantag? 
    Ehh ...Jo, det bedöms individuellt. Vad som gäller i just ts fall vet varken du eller jag. 
Svar på tråden Sekundär barnlöshet. Hjälp!