• Anonym (P)

Sambo ifrågasätter semester med nyfödd

Vi fick vårt första barn för 3 veckor sedan. vi har vart ute på lite vagn promenader , nån bilresa på ca 2 mil men inte mer då bebis är väldigt pipig och vill mest amma hela tiden. Jsg märke tidigt att min sambo blev väldigt rastlös. det är dock inget som hindrar honom då det är jag som mest sitter o ammar. 
    jag har sagt till Honom att han får gå ut o gå, träna eller åka iväg med kompisar om han vill men det vill han inte. Jag börjar dock bli irriterad då han dagligen har börjat frpga va vi ska göra på semestern o att det är meningslöst att ha semester när vi inte kommer göra något. Det är inte lätt att åka iväg med nyfödd bebis. Jag känner att vi inte är där ännu att åka iväg flera timmar i bil utan jag nöjer mig med att umgås med bebis o så ska vi iväg nån enstaka Dag till mina föräldrar på kusten. 

jag blir otroligt stressad när han hela tiden frågar vad vi ska göra för jag fattar att han kommer ha det tråkigt. Han har även börjat med en massa tics , han hostar, harklar mig, säger mmm hela tiden. 

hur ska jag göra för att inte känna sån skuld över att hans semester blir tråkig o meningslös som hsn säger?

• Svar på tråden Sambo ifrågasätter semester med nyfödd
  • Anonym (P)
    Anonym (låter) skrev 2023-07-04 15:12:41 följande:
    TS vet att hon inte orkar och vill ge sig ut när bebisen är så liten, att det kommer att fungera dåligt. Då handlar mannens prat om semestern om hans behov, han verkar dessutom inte fatta att det inte är semester, utan föräldraledighet. Och då kan han, om han nu inte tänker vara till hjälp för TS och bebisen, tillgodose de behoven själv, inte kräva att TS ska göra både det och ta hand om bebisen. 

Och om han nu är så angelägen om att komma iväg med TS och bebisen så kan väl han planera något, komma med idéer, boka något. Inte fråga TS vad de ska göra och sen hålla på och harkla och humma när TS behöver sitta och amma.

När mina barn var tre veckor gamla så var amning det enda jag gjorde, i princip. Men redan några veckor senare så kändes det mer rimligt att ta sig iväg nånstans. Så kan det bli även för TS, om nu bara mannen kan ge sig till tåls lite grann och inse att nu är det nya tider. 

Inte så konstigt om TS vill vara ensam med bebisen om mannen går runt och är irriterad och sprider dålig stämning när han är hemma? Om han är så rastlös så kan han väl hotta på nåt att göra, antingen hänga en tvätt eller ge sig ut och springa eller nåt. Inge gå hemma och harkla och försöka ge TS dåligt samvete för att hon gör det man behöver göra med en nyfödd bebis. 

Nu blir jag ännu mer förbannad? idag har vi promenerat, gått på stan, fikat på fik. Vädret är kaos så har knappt gått promenera. Så vi har suttit o kollat tv o jag har ammat. Vi är hos mina föräldrar på kusten. Så säger hsn: idsg har vi inte gjort mycket!! 

för det första går det inte höre allt. Han kan komma med förslag. O när vi väl gått ut vill han hem för det är kallt.. jag får lust på riktigt att åka till mina föräldrar själv nån dag o där bli uppassad o han Få va kvar hemma o kan göra det han vill?

• Anonym (Suck)
    Anonym (P) skrev 2023-07-04 17:21:21 följande:

Nu blir jag ännu mer förbannad? idag har vi promenerat, gått på stan, fikat på fik. Vädret är kaos så har knappt gått promenera. Så vi har suttit o kollat tv o jag har ammat. Vi är hos mina föräldrar på kusten. Så säger hsn: idsg har vi inte gjort mycket!! 

för det första går det inte höre allt. Han kan komma med förslag. O när vi väl gått ut vill han hem för det är kallt.. jag får lust på riktigt att åka till mina föräldrar själv nån dag o där bli uppassad o han Få va kvar hemma o kan göra det han vill?

Ignorera hans hummanden och harklanden, stor risk att han bara söker uppmärksamhet och även om det är ofrivilligt så hjälper det inte att påpeka. Bara ignorera.

Samma när han gnäller om att ni inte gjort mycket idag. Den där kommentaren är verkligen lite "jaha". Alltså han säger den rakt ut i luften till ingen eller alla eller sig själv, finns inget att svara på. Ignorera.
  • Anonym (P)
    Anonym (Suck) skrev 2023-07-04 17:24:40 följande:
    Ignorera hans hummanden och harklanden, stor risk att han bara söker uppmärksamhet och även om det är ofrivilligt så hjälper det inte att påpeka. Bara ignorera.

Samma när han gnäller om att ni inte gjort mycket idag. Den där kommentaren är verkligen lite "jaha". Alltså han säger den rakt ut i luften till ingen eller alla eller sig själv, finns inget att svara på. Ignorera.
    Känns som jag ska börja gråta här nu?det går bättre o bättre o vi kommer iväg mer o mer? men det går inte göra som vanligt med en bebis. Vi ammar jätte mycket o han tsr inte napp ens..som sagt kan han göra exakt vad han vill så det är lika bra han gör det än att klaga. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (P) skrev 2023-07-04 17:28:38 följande:
    Känns som jag ska börja gråta här nu?det går bättre o bättre o vi kommer iväg mer o mer? men det går inte göra som vanligt med en bebis. Vi ammar jätte mycket o han tsr inte napp ens..som sagt kan han göra exakt vad han vill så det är lika bra han gör det än att klaga. 
    Gör det om det får dig att må bättre. Ibland kan det vara bra att få ut känslorna. Men efter det tycker jag du tar på dig en stark attityd och inser att han antagligen kör mansbebisfasoner, löjligt så det förslår. Vill han vara löjlig så låt honom. Bara ignorera såna där barnsligheter. Fokusera på dig och bebisen, men försök så klart involvera honom också när det går, på ett vänligt sätt. Det hjälper ingen om ni vuxna blir osams. Det visar sig med tiden om han lyckas växa in i papparollen eller inte.
  • Anonym (P)
    Anonym (Suck) skrev 2023-07-04 17:31:23 följande:
    Gör det om det får dig att må bättre. Ibland kan det vara bra att få ut känslorna. Men efter det tycker jag du tar på dig en stark attityd och inser att han antagligen kör mansbebisfasoner, löjligt så det förslår. Vill han vara löjlig så låt honom. Bara ignorera såna där barnsligheter. Fokusera på dig och bebisen, men försök så klart involvera honom också när det går, på ett vänligt sätt. Det hjälper ingen om ni vuxna blir osams. Det visar sig med tiden om han lyckas växa in i papparollen eller inte.
    Men hur mycket är rimligt att göra med bebis på 3 veckor? Hsn nöjer sig inte vid att bli buren utan det är tutten som gäller o ivlans lyckas vi lägga han i vagnen o sova där
  • Anonym (Eva)

Men fy tusan vad jobbigt. Har du sagt till honom hur hans beteende påverkar dig? Fattar att det inte är lätt och han blir säkert oerhört defensiv Men så här kan du inte ha det. 

• Fiona M

Hur var han innan ni fick barn?
    Hittade ni på saker? Kanske kan några av de göras om till mer barnanpassade?

• Anonym (J)
    Anonym (P) skrev 2023-07-04 08:52:09 följande:
    Han tar o badar det, byter blöjor men han får panik när han sen börjar skrika i hans famn o ger tillbaka han till mig. Han hade fått hålla så mycket han velat. En gång somnade bebisen i hans famn. Då satt han o klagade hur obekvämt allt var utan att tänka satt jag sitter så hela tiden..
    Ger du honom svar på tal när han säger sådant? Förklarar du för honom att en famn är vad barnet behöver för att känna sig tryggt och älskat? Han är förälder nu och ska ta hand om sitt barn, för det är vad föräldrar gör.

Är han delaktig i att ta hand om sitt barn och sitt hushåll så kommer han att ha både sysselsättning och rutiner, precis som på jobbet. Det vore kanske inte så dumt?
  • Tow2Mater

Har ni gemensam vårdnad? När planerar ni att han ska ta over foräldraledigheten?

Kanske han bara vill ha lite semester tillsammans innan det är hans tur att ha hand om barnet och du borjar jobba igen.

• Anonym (Suck)
    Anonym (P) skrev 2023-07-04 18:02:38 följande:
    Men hur mycket är rimligt att göra med bebis på 3 veckor? Hsn nöjer sig inte vid att bli buren utan det är tutten som gäller o ivlans lyckas vi lägga han i vagnen o sova där
    En så liten plutt behöver ju inte mycket annat än mänsklig närhet. Man kan bada med stöd under nacken, sjunga för bebisen osv. Kramas mycket. Så om du frågar mig vad som är rimligt - så lite som möjligt. Det här ska vara en lugn period för en nyfödd bebis som inte ska bombarderas med en massa nya intryck från alla håll. Ta det lugnt tillsammans bara :)
Svar på tråden Sambo ifrågasätter semester med nyfödd