• Anonym (Gravid)

Gravid trots mens?

Hej, 

Jag har under ett par veckor haft känslan av att vara gravid, trots att jag hade senaste mens för två veckor sedan. Idag tog jag gravtest och fick ett starkt plus. Jag har fem barn sedan tidigare och mitt plus är alltid svagt om jag testar tidigt. Vi hade sex en gång för 5 dagar sedan, och innan dess var det innan min mens. Jag har aldrig varit gravid trots mens men allt tyder på att jag uppenbarligen varit det. Någon som känner igen sig? Kan man få starkt plus efter fem dagar? Jag blödde litegrann efter det sexet vilket jag bara gjort vid graviditet förut därav började jag misstänka +att gravidsymtom börjat smyga sig på. 

Tacksam om jag kan få svar av någon som varit med om liknande. 

• Svar på tråden Gravid trots mens?
  • Emiz
    Anonym (E) skrev 2023-07-06 01:06:17 följande:
    Ja det är klart det är förvirrande, men har man aldrig hört talas om att man kan ha mens under graviditet? Självklart har det hänt andra kvinnor utan att vara missfall. Konstig fråga i trådstarten då hon undrar om man kan få starkt plus efter fem dagar, tänker man till lite (om man har kunskapen) så förstår man att det är omöjligt.
    Alltså just att man kan ha mens under graviditet är första gången jag hör. Man lär sig nytt. Däremot visste jag att man kan ha småblödningar här och där. Jag uppfattade det som att hon upplevde sin blödning exakt som hennes vanliga mens, jag hade också utgått ifrån att det var mens. Att hon sedan plussade 2 veckor efter gjorde henne väldigt förvirrad, och började tänka på senaste samlaget (även om det är omöjligt att plussa 5 dagar efter). När jag läser hennes kommentarer får jag uppfattningen om att hon inte visste man kunde ha en riklig vanlig mens men ändå vara gravid och att hon efterfrågar kvinnor med liknande erfarenheter. Men ja alla uppfattar vi olika 
  • Anonym (E)
    Emiz skrev 2023-07-06 01:27:45 följande:
    Alltså just att man kan ha mens under graviditet är första gången jag hör. Man lär sig nytt. Däremot visste jag att man kan ha småblödningar här och där. Jag uppfattade det som att hon upplevde sin blödning exakt som hennes vanliga mens, jag hade också utgått ifrån att det var mens. Att hon sedan plussade 2 veckor efter gjorde henne väldigt förvirrad, och började tänka på senaste samlaget (även om det är omöjligt att plussa 5 dagar efter). När jag läser hennes kommentarer får jag uppfattningen om att hon inte visste man kunde ha en riklig vanlig mens men ändå vara gravid och att hon efterfrågar kvinnor med liknande erfarenheter. Men ja alla uppfattar vi olika 
    Ja jag kanske utgår från att vissa saker är allmänt känt med tanke på hur ofta jag hör talas om eller läser om vissa saker.
  • Anonym (Nina)

Om man är gravid med tvillingar och en av dom inte överlever, så blöder man inte ut den som ett missfall.
    Istället absorberas det döda fostret av mammans kropp, och försvinner.
    Har själv varit med om det.

• Emiz
    Anonym (E) skrev 2023-07-06 01:40:46 följande:
    Ja jag kanske utgår från att vissa saker är allmänt känt med tanke på hur ofta jag hör talas om eller läser om vissa saker.
    Ja så kan det kanske vara. Jag trodde mig veta typ allt om graviditet😅 Nu vet jag dessutom att man kan ha en full, riklig och vanlig mens under en graviditet. Galet egentligen
  • Anonym (E)
    Emiz skrev 2023-07-06 01:50:28 följande:
    Ja så kan det kanske vara. Jag trodde mig veta typ allt om graviditet😅 Nu vet jag dessutom att man kan ha en full, riklig och vanlig mens under en graviditet. Galet egentligen
    Ja en av de märkligaste graviditeterna jag hört talas om var i nyheterna för kanske ett halvår sedan. En ung tjej som inte hade en susning om att hon var med barn, hon hade mens varje månad precis som vanligt. Inget syntes på kroppen heller. Sedan kom det ett barn o.O Hon var rätt chockad.
  • Anonym (Jaida)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-07-05 22:28:17 följande:

Tack, snälla för utförligt svar med olika scenarion samt dina egna erfarenheter. Vi är på semester nu men jag ska  boka in ett tidigt vul när vi kommer hem. 
    Då vet jag att det är möjligt att blöda som vanlig mens. Den information jag hittat på nätet visar bara att får man mens är man inte gravid, men att man kan blöda mindre rikligt vid tiden för mens (eller ja, på andra tidpunkter också såklart). 

Du är så välkommen ♥️ Uppdatera gärna hur det går, och njut nu av er resa!
  • Anonym (Jaida)
    Anonym (Nina) skrev 2023-07-06 01:42:24 följande:

Om man är gravid med tvillingar och en av dom inte överlever, så blöder man inte ut den som ett missfall.

Eh, va? Ok, jag antar att jag drömde mitt (halva) missfall då, där min ena tvilling blödde ut, medan den andra överlevde... Det var ju skönt att det bara var en dröm, för det var fan ingen rolig upplevelse. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (E) skrev 2023-07-06 01:06:17 följande:
    Ja det är klart det är förvirrande, men har man aldrig hört talas om att man kan ha mens under graviditet? Självklart har det hänt andra kvinnor utan att vara missfall. Konstig fråga i trådstarten då hon undrar om man kan få starkt plus efter fem dagar, tänker man till lite (om man har kunskapen) så förstår man att det är omöjligt.
    Jag förstår inte riktigt varför du reagerar så starkt på min fråga. Precis som andra skriver och ger råd kring så vill jag framförallt veta om andra varit med om att ha en riklig mens trots graviditet. Jag vet mycket väl att man kan ha blödningar vid tidpunkten för mens under graviditet (framförallt i början). Men som jag skrev, jag har fått uppfattningen att dessa blödningar inte är lika rikliga som mens. Jag har förstått att det är kroppen som hormonellt inte förstått att det finns en graviditet. Jag känner min kropp väldigt väl och hade jag tex bara haft mindre blödningar förra mensen så kanske jag misstänkt en graviditet. Min fråga kring om det kan ge utslag 5 dagar efter sex var nog mer för att få bekräftat att det är omöjligt. Det var inte essensen i min fråga utan det var att få svar på om andra haft riklig mens under graviditet.  Har ju tex fått veta att det ev kan vara missfall jag hade. Och någon som hade flera rikliga menstruationer trots graviditet. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Jaida) skrev 2023-07-06 01:58:40 följande:
    Du är så välkommen ♥️ Uppdatera gärna hur det går, och njut nu av er resa!
    Tack snälla! 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Nina) skrev 2023-07-06 01:42:24 följande:

Jag tror att det kan vara båda scenarion. Jag har också varit med om att kroppen absorberade det, alltså vid ultraljud hittades en tom hinnsäck och en liten blödning. Gynekologen frågade då om jag hade haft blödningar. När jag sa nej sa hon att då absorberade kroppen nog upp det. 
Svar på tråden Gravid trots mens?