• Anonym (Gravid)

Gravid trots mens?

Hej, 

Jag har under ett par veckor haft känslan av att vara gravid, trots att jag hade senaste mens för två veckor sedan. Idag tog jag gravtest och fick ett starkt plus. Jag har fem barn sedan tidigare och mitt plus är alltid svagt om jag testar tidigt. Vi hade sex en gång för 5 dagar sedan, och innan dess var det innan min mens. Jag har aldrig varit gravid trots mens men allt tyder på att jag uppenbarligen varit det. Någon som känner igen sig? Kan man få starkt plus efter fem dagar? Jag blödde litegrann efter det sexet vilket jag bara gjort vid graviditet förut därav började jag misstänka +att gravidsymtom börjat smyga sig på. 

Tacksam om jag kan få svar av någon som varit med om liknande. 

• Svar på tråden Gravid trots mens?
  • Anonym (E)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-07-06 06:01:13 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför du reagerar så starkt på min fråga. Precis som andra skriver och ger råd kring så vill jag framförallt veta om andra varit med om att ha en riklig mens trots graviditet. Jag vet mycket väl att man kan ha blödningar vid tidpunkten för mens under graviditet (framförallt i början). Men som jag skrev, jag har fått uppfattningen att dessa blödningar inte är lika rikliga som mens. Jag har förstått att det är kroppen som hormonellt inte förstått att det finns en graviditet. Jag känner min kropp väldigt väl och hade jag tex bara haft mindre blödningar förra mensen så kanske jag misstänkt en graviditet. Min fråga kring om det kan ge utslag 5 dagar efter sex var nog mer för att få bekräftat att det är omöjligt. Det var inte essensen i min fråga utan det var att få svar på om andra haft riklig mens under graviditet.  Har ju tex fått veta att det ev kan vara missfall jag hade. Och någon som hade flera rikliga menstruationer trots graviditet. 
    Jag reagerar inte ett dugg, sluta slänga känslor på mig som inte existerar. Jag säger bara att det är konstigt att inte veta hur det funkar med äggfästning, hormonutveckling mm om man redan har flera barn. Tro mig när jag säger att det finns många som på fullt allvar frågar sådant och tror att det funkar så. Och som redan konstaterats flera gånger så JA, man kan ha mensliknande blödningar utan att det är missfall, även om det är ovanligt att blöda mer än bara lite. Du borde så klart ändå kolla upp så allt är ok.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (E) skrev 2023-07-06 10:21:10 följande:
    Jag reagerar inte ett dugg, sluta slänga känslor på mig som inte existerar. Jag säger bara att det är konstigt att inte veta hur det funkar med äggfästning, hormonutveckling mm om man redan har flera barn. Tro mig när jag säger att det finns många som på fullt allvar frågar sådant och tror att det funkar så. Och som redan konstaterats flera gånger så JA, man kan ha mensliknande blödningar utan att det är missfall, även om det är ovanligt att blöda mer än bara lite. Du borde så klart ändå kolla upp så allt är ok.

Om jag säger såhär, dina svar upplever jag som lite otrevliga. Nu vet jag hur det funkar och jag hänvisar till tidigare inlägg. Men även om jag nu inte skulle veta det anser jag dina inlägga vara onödigt hårda i kommunikationen. Men det är inget ovanligt att kommunikationen kan låta så här på familjeliv och det tycker jag är tråkigt. Om du nu tyckte att jag ställde en konstig fråga är det bättre att inte svara alls. 

• Anonym (E)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-07-06 10:44:40 följande:

Om jag säger såhär, dina svar upplever jag som lite otrevliga. Nu vet jag hur det funkar och jag hänvisar till tidigare inlägg. Men även om jag nu inte skulle veta det anser jag dina inlägga vara onödigt hårda i kommunikationen. Men det är inget ovanligt att kommunikationen kan låta så här på familjeliv och det tycker jag är tråkigt. Om du nu tyckte att jag ställde en konstig fråga är det bättre att inte svara alls. 

Ja du får uppleva det som du känner för. Det stör inte mig. På det här forumet upplever folk allting som otrevligt och snarstucket, väldigt otacksamt att försöka komma med inlägg alls faktiskt. Adjöss.
  • Anonym (Liknande)

Som gravid kan man blöda ganska rejält vid tiden för när mensen skulle kommit. Mens i dess rätta betydelse är det ju däremot inte. Antingen får man mens efter att ha haft äl och inte blivit gravid eller också får man mens till slut även om man inte haft äl och då är det helt enkelt bara den gamla slemhinnan som blöder ut. Som gravid med en mensliknande ofarlig blödning blöder man självfallet inte ut hela slemhinnan.  Blöder man så innebär det missfall. Varför vissa blöder som gravid vet man inte alltid. Jag blödde massor v.7. Ingen förklaring. Andra har känsliga slemhinnor, blöder ut en tvilling eller har hematom.

Boka ett VUL v.8 räknat utifrån förra mensen- inte den här blödningen.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Liknande) skrev 2023-07-06 18:49:55 följande:

Som gravid kan man blöda ganska rejält vid tiden för när mensen skulle kommit. Mens i dess rätta betydelse är det ju däremot inte. Antingen får man mens efter att ha haft äl och inte blivit gravid eller också får man mens till slut även om man inte haft äl och då är det helt enkelt bara den gamla slemhinnan som blöder ut. Som gravid med en mensliknande ofarlig blödning blöder man självfallet inte ut hela slemhinnan.  Blöder man så innebär det missfall. Varför vissa blöder som gravid vet man inte alltid. Jag blödde massor v.7. Ingen förklaring. Andra har känsliga slemhinnor, blöder ut en tvilling eller har hematom.

Boka ett VUL v.8 räknat utifrån förra mensen- inte den här blödningen.

Tack, för svar. Jag har bokat in VUL efter vi kommit hem från semestern. Bokade utifrån mensen innan denna blödning och kommer nog vara i v10 då. Ska ha mens om 6 dagar ca så får se om den kommer även denna månad. 
  • Anonym (B)
    Anonym (E) skrev 2023-07-06 10:21:10 följande:
    En vän till mig har 8 barn och hade noll koll när jag pratade om hur allt fungerade med ägglossning osv när jag själv kämpade för att bli gravid.  Har man aldrig behövt kämpa för det så bryr man sig nog inte om att lära sig allt utan det bara sker. Och ibland ställer man frågor som man egentligen kan svaret på men bara vill ha bekräftelse att man tänker rätt :) 
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-07-07 09:23:17 följande:
    Tack, för svar. Jag har bokat in VUL efter vi kommit hem från semestern. Bokade utifrån mensen innan denna blödning och kommer nog vara i v10 då. Ska ha mens om 6 dagar ca så får se om den kommer även denna månad. 
    V.10 blir bra det med.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Jaida) skrev 2023-07-06 02:01:58 följande:
    Eh, va? Ok, jag antar att jag drömde mitt (halva) missfall då, där min ena tvilling blödde ut, medan den andra överlevde... Det var ju skönt att det bara var en dröm, för det var fan ingen rolig upplevelse. 
    Ja,  det var ju skönt att det bara var en dröm. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-07-06 06:10:49 följande:
    Jag tror att det kan vara båda scenarion. Jag har också varit med om att kroppen absorberade det, alltså vid ultraljud hittades en tom hinnsäck och en liten blödning. Gynekologen frågade då om jag hade haft blödningar. När jag sa nej sa hon att då absorberade kroppen nog upp det. 
    Gynekologen sa till mig att om jag blött ut den döda tvillingen som ett missfall så hade också den andra tvillingen strukit med...
    Men du är gravid, grattis!   
  • Anonym (Jaida)
    Anonym (E) skrev 2023-07-06 11:41:00 följande:
    Ja du får uppleva det som du känner för. Det stör inte mig. På det här forumet upplever folk allting som otrevligt och snarstucket, väldigt otacksamt att försöka komma med inlägg alls faktiskt. Adjöss.
    Haha men varför skulle TS vara tacksam över otrevliga inlägg som bara idiotförklarar henne? Något märklig inställning, måste jag säga...
  • Anonym (Jaida)
    Anonym (Nina) skrev 2023-07-08 01:10:43 följande:
    Gynekologen sa till mig att om jag blött ut den döda tvillingen som ett missfall så hade också den andra tvillingen strukit med...
    Men du är gravid, grattis!   
    Wow... obehagligt att det får förekomma sån okunskap hos folk som ska föreställa vara experter!
  • Anonym (Gravid92)
    Anonym (E) skrev 2023-07-06 11:41:00 följande:
    Men snälla, omöjligt att folk tycker om dig i verkliga livet. Logga ut och ta tag i ditt sk*tna humör jisses.
Svar på tråden Gravid trots mens?