• Anonym (Mamma)

Vill vara särbo

Jag och pappan till mina barn har flyttat isär. Om jag får bestämma skulle jag vilja fortsätta vara en familj fast utan sex och sånt. Alltså äta middag ihop några dagar i veckan. Fira högtider, åka på semester. Umgås med släkt och gemensamma vänner. Åka till stranden, parken, restaurang osv. Kanske skruva upp en hylla och andra vardagliga saker tillsammans. 

Som en partner men utan krav på att vara intim och även utan andra krav. 

Han tycker det är en "sjuk" relation. Så "kan" man inte ha det. 

Jag förstår om han inte vill. Om han vill gå vidare och kanske träffa nån ny. Det är upp till honom att berätta hur HAN vill ha det. 

Är mitt förslag / önskan helt knäpp och orimlig ?

• Svar på tråden Vill vara särbo
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-07-06 17:59:39 följande:

Eftersom du inte vill vara ett romantiskt par med pappan till dina barn så blir det knasigt att kalla relationen för särbo.

Speciellt eftersom ditt ex ju tycker att detta "är sjukt" och "så kan man inte ha det"

Jag tänker att du och han ju behöver hitta en fungerande vardag och att det bara blir knäppt om du definierar relationen på ett sätt som ditt ex inte är bekväm med.

Är det inte bättre att fokusera på hur ni kan vara föräldrar ihop och att också respektera ditt ex's gränser. Vill han inte, så vill han ju inte och själv tänker jag att hela grejen låter som att du klamrar dig fast vid en relation där den andre faktiskt tydligt förmedlar ett behov av att just inte vara kvar i en kärleksrelation.

Väldigt många vill just ha en kärleksrelation till samma person som de har en sexuell relation till, så respektera hur han vill ha det!

Ja du har helt klart rätt. Jag klamrar mig fast vid mina barn och vill ha en familj. 

Det är ju inte att jag INTE vill vara romantisk. Men romantik för.mig är inte bara sex. 

Att förlora mina barn är så mycket större förlust än att flytta isär.   
    Men det är vist bara jag som tänker så. 
  • Anonym (Mamma)
    Ocdmänniska skrev 2023-07-06 18:44:10 följande:

Jag tycker det är orimligt, det du beskriver är ju en vanlig familje medlem inte en partner eller make. Hade aldrig gått med på det, för mig hade det varit lika med slut om min partner vilje detta, som en vänskap bara 

Familjemedlem låter utmärkt. Någon att dela glädje och sorg med. Och vardag och upplevelsen. Glädjas åt barnens framsteg osv. Delad glädje är dubbel glädje  Synd att förlora allt det där att man inte är kära i varandra tycker jag. 
  • Ocdmänniska
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-06 19:19:45 följande:
    Familjemedlem låter utmärkt. Någon att dela glädje och sorg med. Och vardag och upplevelsen. Glädjas åt barnens framsteg osv. Delad glädje är dubbel glädje  Synd att förlora allt det där att man inte är kära i varandra tycker jag. 
    Ni behöver inte förlora det för att ni går isär, ni är ju ändå alltid kopplad till varandra, han kommer alltid vara pappa till dina barn. Fortsätt en vänskaps relation med varandra helt enkelt.
  • Lönnsirap
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-06 19:15:51 följande:
    Ja du har helt klart rätt. Jag klamrar mig fast vid mina barn och vill ha en familj. 

Det är ju inte att jag INTE vill vara romantisk. Men romantik för.mig är inte bara sex. 

Att förlora mina barn är så mycket större förlust än att flytta isär.   
    Men det är vist bara jag som tänker så. 
    Det är ju just min poäng. Väldigt många verkar vilja ha en sexuell-romantisk relation. Och faktiskt inte en vän/familj/romantik/ingen sex-relation.

Oavsett vad du vill bygger det ju på att man faktiskt inte riktigt kan styra en annan människa, oavsett om ni är ett par, eller om ni "bara" är föräldrar. 

Är det barnen du vill umgås med mer, så är det väl just det ni får fokusera på, snarare än just den romantiska relationen. För troligen vill ni faktiskt båda två vara fria att dejta och träffa andra, eftersom ni är unga. Det är inte samma sak som att du är redo här och nu, men vill du verkligen jobba på en relation med någon som inte blir lycklig med dig?
  • Core

Det du föreslår skulle signalera till barnen att det är ok att stanna i en relation där båda är själsdöda utan kärlek, det du tänker Är egoistiskt och ingen tjänar på det

• Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-07-06 19:38:33 följande:
    Det är ju just min poäng. Väldigt många verkar vilja ha en sexuell-romantisk relation. Och faktiskt inte en vän/familj/romantik/ingen sex-relation.

Oavsett vad du vill bygger det ju på att man faktiskt inte riktigt kan styra en annan människa, oavsett om ni är ett par, eller om ni "bara" är föräldrar. 

Är det barnen du vill umgås med mer, så är det väl just det ni får fokusera på, snarare än just den romantiska relationen. För troligen vill ni faktiskt båda två vara fria att dejta och träffa andra, eftersom ni är unga. Det är inte samma sak som att du är redo här och nu, men vill du verkligen jobba på en relation med någon som inte blir lycklig med dig?
    Ja prio 1 är att vara mer med barnen. Så länge han inte dejtar nån tycker tycker jag att vi kan spendera helgerna ihop med barnen. Vi vill ju båda vara med barnen och dom gillar det. 
  • Mrs Moneybags

Jag ser inget problem med det förutom att du är den enda som vill ha det så. Det är ju upp till var o en hur man vill leva sitt liv, det finns inga regler egentligen. Men nu vill inte sitt ex leva som du och då går det ju inte. 

• Anonym (Abc)

Jag har två familjer i min bekantskapskrests som har det så. De bor nära, äter middag tillsammans minst en gång i veckan, åker på semester tillsammans, umgås med respektive släkt tillsammans mm

Det viktiga för att det ska fungera är att nya partners släpps in i gemenskapen och att relationen är så tydligt platonisk att det inte finns några problem med misstankar om att man någon gång kommer hitta tillbaka till varandra. 

• Anonym (kärlek)
    Anonym (Abc) skrev 2023-07-07 08:57:52 följande:

Jag har två familjer i min bekantskapskrests som har det så. De bor nära, äter middag tillsammans minst en gång i veckan, åker på semester tillsammans, umgås med respektive släkt tillsammans mm

Det viktiga för att det ska fungera är att nya partners släpps in i gemenskapen och att relationen är så tydligt platonisk att det inte finns några problem med misstankar om att man någon gång kommer hitta tillbaka till varandra. 

Jag tycker att det är fel. Om några hittar tillbaka till varandra så är man väl ändå inte rätt för personen? Det får man ju acceptera.
  • Anonym (Ina)

Du vill ha kakan och äta den. Mycket egoistisk och tragiskt att usätta sina barn för sådana relationer. Dom blir skadade för livet. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Ina) skrev 2023-07-07 09:58:42 följande:

Du vill ha kakan och äta den. Mycket egoistisk och tragiskt att usätta sina barn för sådana relationer. Dom blir skadade för livet. 

Det var bland det dummaste någonsin.
    Hur ska ungarna bli "skadade för livet" för att deras föräldrar umgås på den nivån som ts önskar?

Sen förstår jag mycket väl att mannen inte går med på det, det hade jag inte heller gjort. Jag är kvinna dock.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ina) skrev 2023-07-07 09:58:42 följande:

Ja, jätteegoistiskt att barnen får se mamma och pappa umgås tätt utan bråk även om de är skilda. Som tur är finns det många ex-par som gör det trots dina varningar och det går utmärkt. 
  • Anonym (Ina)
    Mrs Moneybags skrev 2023-07-07 12:18:10 följande:
    Ja, jätteegoistiskt att barnen får se mamma och pappa umgås tätt utan bråk även om de är skilda. Som tur är finns det många ex-par som gör det trots dina varningar och det går utmärkt. 
    JA många umgås som två normala föräldrar. Det TS skiljer sig betydligt från det! 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ina) skrev 2023-07-07 12:28:52 följande:
    JA många umgås som två normala föräldrar. Det TS skiljer sig betydligt från det! 
    Tycker du? Det finns gifta föräldrar som umgås mindre än TS föreslår. TS förslag kan ju vara fel för dig, men egoistiskt är det inte. Bara annorlunda. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Abc) skrev 2023-07-07 08:57:52 följande:

Tack det låter lovande. 

För mig känns vår relation ganska ytlig och nästan lite falsk men vi har ändå trevligt. Skrattar och barnen trivs när vi är tillsammans. 

Jag frågar om hans jobb, intressen, tv, sport och han pratar på. Jag behöver inte känna mig sårad att han aldrig frågar eller bryr sig vad jag gjort. Jag vet ju att han kommer till mig bara för att vara med barnen och skiter i vad jag tänker och tycker. Det funkar så länge man inte har andra förväntningar. 
  • Anonym (S)

Ja den är ju falsk....
    Han har ju uttryckt att han inte vill ha en sådan relation med dig..och mest troligtvis kommer ta avstånd när han träffar en ny....

Svar på tråden Vill vara särbo