Inlägg från: Anonym (Tjockis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjockis)

Tips på lågkaloridrycker (varma)???

Ok, så jag har tillslut bestämt mig för att få ändan ur, och ta tag i det här med vikten. En av mina största laster är varm choklad, som jag lätt dricker 1 till 2 liter av om dan... Alltså behöver jag hitta ett bra alternativ till detta som innehåller så lite kalorier som möjligt.

Jag skulle alltså bli jätteglad för alla tips jag kan få på goda varma drycker med få kalorier som man kan dricka i stället - och som helst liknar vanlig varm choklad så mkt som möjligt. För många herrans år sen fanns det ett lågkalorichokladpulver som man blandade m varmt vatten som bara var 60 kcal för en rejäl mugg, men jag kommer inte ihåg vad det hette... Jag har försökt googla, men är svindålig på det, och har inte lyckats hitta nåt.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-20 02:24
    Uppdatering:
    Jag fick tips i tråden av "I" om osötad nyponsoppa - idag var jag och införskaffade det, och yes yes yes!! Det är riktigt gott, och funkar riktigt bra som alternativ till chokladen!! Såååå glad över detta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-29 02:31
    Ytterligare uppdatering: För en dryg vecka sen fick jag ytterligare ett kanontips av "Miami" om att använda Oatley i te - vilket visade sig vara helt revolutionerande (se även #89)!!! Så nu varvar jag sockerfri nyponsoppa med chokladte med Oatley deluxe, vilket funkar så himla bra så det är inte klokt! Nu återstår bara att se om det ger nåt resultat på vikten; det finns goda tecken på att det ger resultat, men det har ju samtidigt inte gått mer än drygt en vecka än, och vikten fluktuerar ju en del från en dag till en annan, så jag vågar inte riktigt dra några slutsatser än, men jag återkommer längre fram med uppdatering ???? (Och skulle jag glömma det, och nån faktiskt vill veta hur det går, så posta i tråden!)

• Svar på tråden Tips på lågkaloridrycker (varma)???
  • Anonym (Tjockis)
    Tow2Mater skrev 2023-07-06 13:12:58 följande:

Nutrilett chokladsmak?

Hm, det enda jag hittar där är nutrilett shake - är det det du menar? Eller finns det nåt annat? Om det är deras shake du menar så ger den 122kcal för 2 ynka dl, så det känns inte riktigt som ett alternativ; något bättre än vanlig choklad iofs, men jag kan ju lätt göra egen choklad som blir både billigare och färre kalorier. Men tack iaf för förslag :)
    Tow2Mater skrev 2023-07-06 13:12:58 följande:

Nutrilett chokladsmak?

Fast om du ändrar dryck och ger det en tid kommer du att vänja dig, och förhoppningvis ändra din smak och börja tycka om det. Men det kräver en tids uthållighet. Prova ge osötat te en chans. Välj en smak du tror du kan gilla, t ex persika.

Haha, ja, det är ju det som är mitt problem - jag har noll tålamod. Så många ggr har jag påbörjat olika dieter med just tanken att jag får stå ut ett tag, men det har inte funkat. Så jag känner att enda sättet att få det att faktiskt bli hållbart den här gången är att hitta saker som jag faktiskt tycker är goda, utan att det krävs lång tillvänjningstid. Te kan jag tycka är gott om jag har 1/3 te och resten 3-procentig mjölk och en sockerbit eller två, men bara te utan nåt i? URK!! Spelar ingen roll vad det är för smak, jag tycker det är bedrövligt (och då har jag provat typ allt som finns på marknaden...).
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (F) skrev 2023-07-06 13:36:21 följande:

Te. Du får börja vänja dig vid andra drycker än sådana som triggar sötsug.

Mrs Moneybags skrev 2023-07-06 13:41:05 följande:

Ja, te är ju bäst alla kategorier tycker jag!

Som sagt: tycker tyvärr te är superäckligt om jag inte har 2/3 3-procentig mjölk och socker i, så... (se även #5). Men tack för tips iaf! :)

• Anonym (Tjockis)
    Anonym (slank) skrev 2023-07-06 18:38:12 följande:

Min frukostdryck är en stor mugg mikrat hett vatten med en liten skvätt mjölk och kanel bara. Man kan också ha i lite kardemumma, ingefära eller så för att få mer smak.

Om jag trimmar min vikt så dricker jag samma på kvällen, kl 21.30, för att få magen att känna sig mätt. 

Låter ju som att det skulle bli rätt vattnigt, men kan ju absolut vara värt att testa ändå! Tack för tips!
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2023-07-07 23:07:04 följande:

Men oj, 1-2 liter oboy om dagen? Tänk alla kalorier. En liter mjölk är ju typ 500 kalorier bara det, beroende på vilken sort. 

Nu får man nog inte skriva ut namn på appar o sånt för då får man en varning g har jag för mig, men det finns många bra appar där du reggar allt du äter för att få en överblick och förståelse för hur mycket kalorier olika livsmedel o måltider innehåller. Hur lite du ska äta i verkligheten för att minska i vikt osv.

Haha, jo tack - jag vet! Det är liksom det som är anledningen till att jag efterfrågar alternativ...
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2023-07-07 23:09:12 följande:
    Men om du ska kunna gå ner i vikt så måste du skippa allt sånt. Du har inte råd att inta flytande kalorier och samtidigt äta mat, då får du inte till någon viktminskning. Kroppen blir inte mätt av flytande kalorier. 
    Eh, ja..? Det är ju precis därför jag har startat den här tråden - för att få tips som kan hjälpa mig att skippa högkalorisaker.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Dricka te utan socker - ett långsiktigt projekt) skrev 2023-07-08 00:19:14 följande:
    Det är en vanesak. Du kan inte ge det en dag och säga att det smakar äckligt. 
    Alltså, jag fattar det, men jag har helt enkelt inte tålamodet som behövs. 
    Anonym (Dricka te utan socker - ett långsiktigt projekt) skrev 2023-07-08 00:19:14 följande:
    Men jag undrar om du verkligen testat allt...? Finns ex ett påste som smakar vanilj karamell från en av de stora tillverkarna i pyramidform. Sedan kan man gå till en välsorterad tehandel och be dem ta fram det mest chokladiga teet de har. 
    Det finns säkert nåt udda jätteovanligt te som jag inte testat, men allt de erbjuder i vår lokala tebutik i stan där jag bor (och de har ett väldigt brett sortiment). Jag gillar det helt enkelt inte, tyvärr...
  • Anonym (Tjockis)
    Lönnsirap skrev 2023-07-08 07:59:03 följande:

Jag tänker att nutrilett är en typisk enkel dryck att prova att byta ut just oboy med, kortsiktigt, smidigt och som ju just erbjuder varm choklad.

Grejen med den typ av produkt är ju att det är fullvärdigt för just viktminskning och skapat för att bryta vanor.

Jag tänker att för att komma igång med viktminskning behöver man börja någonstans och att snabbt och smidigt hitta ett enkelt substitut för din största last är ju inte gjort i en handvändning. 

Jag tänker dessutom att det är väldigt stor kallori-skillnad på 1 och 2 liter och att ett av problemen jag spontant ser är en "allt eller inget"-, tänkande där du är inställd på att du ska hitta ett bra alternativ, som kan ERSÄTTA choklad -mjölk. I min värld finns inte det. Det finns inget som är lika gott som en kopp varm oboy.

Med detta sagt tycker jag ändå att du ska titta på andra alternativ. Just för att byta dit slentrianmässigt drickande av en dryck som faktiskt bör drickas med måtta.

Jag tänker att du snarare bör ha koll på mängd oboy du bör dricka under en vecka.

Fast jag hittar ingen nutrilettprodukt som har speciellt lite kalorier - vilken produkt exakt är det du tänker på?
    Lönnsirap skrev 2023-07-08 07:59:03 följande:

Det finns inget som är lika gott som en kopp varm oboy.

Haha, men eller hur??
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (I) skrev 2023-07-08 08:43:01 följande:

har du testat golden milk?
    havremjölk/mandelmjölk med en blandning av kardemumma, gurkmeja, ingefära, svartpeppar.
    googla recept, jag kan ha glömt nån krydda.

Låter absolut gott, men det blir ju inte så enormt mycket färre kalorier...
    Anonym (I) skrev 2023-07-08 08:43:01 följande:

Har du testat chai te? Riktigt alltså, inte chailatte från nåt cafe.
    matcha te?
    sen finns ju yerba mate, men ogillar du te så är det ett stort kliv, smakar hö i början😅

Chai - ja; matcha har jag däremot inte testat (vad jag kan komma ihåg). Ska kolla upp! Tack för tips!
  • Anonym (Tjockis)
    Mr Obvious skrev 2023-07-09 02:27:03 följande:

Svart kaffe funkar för mig, dvs kaffe helt utan socker, mjölk etc.
    Jag började dricka kaffe som vuxen.

För mig är det samma sak som med te ? urk... Men tack för tipset iaf :)
Svar på tråden Tips på lågkaloridrycker (varma)???