• Torna

    Ogeggig, näringsrik plockmat

    Hej alla, hoppas ni kan komma med lite tips. Min 9 månaders tycker inte alls om att bli matad längre utan vill äta själv. Vill såklart uppmuntra detta, men mycket barnmat geggar ju något fruktansvärt 🙈 Tex gröt... Osv. Behöver INTE höra att det ska geggas osv, detta vet jag redan och det blir mycket gegg också.

    Därför vill jag nu ha tips på näringsrik och ogeggig plockmat som även går att ta med på resande fot 🙂

    Min fantasi har stannat vid rotfrukter, leverpastej, broccoli, bär och kokad frukt.

  • Svar på tråden Ogeggig, näringsrik plockmat
  • elsi
    Torna skrev 2023-07-06 08:45:33 följande:
    Ogeggig, näringsrik plockmat

    Hej alla, hoppas ni kan komma med lite tips. Min 9 månaders tycker inte alls om att bli matad längre utan vill äta själv. Vill såklart uppmuntra detta, men mycket barnmat geggar ju något fruktansvärt 🙈 Tex gröt... Osv. Behöver INTE höra att det ska geggas osv, detta vet jag redan och det blir mycket gegg också.

    Därför vill jag nu ha tips på näringsrik och ogeggig plockmat som även går att ta med på resande fot 🙂

    Min fantasi har stannat vid rotfrukter, leverpastej, broccoli, bär och kokad frukt.


    Leverpastej, skivbar som du delar i små tärningar.
    Blodpudding i små tärningar.
    Avocado, banan, persika, jordgubbar och andra frukter/bär i tärningar.
    Kokt potatis, morot, palsternacka etc i små tärningar.
    Pasta som kan vara lite överkokt så att den är mjuk, delas i mindre bitar. 
    Ost, kan vara en skiva eller små kuber, gärna lite mjuk gräddig ost.
    Fiskpinnar som inte har hård stekyta, delas i små bitar.
    Lax som tillagas i ugn, delas i lagom stora bitar.
    Köttbullar som kokas eller mikras istället för stekas så att de inte har stekyta. 
    Vanligt vitt bröd med mjukt pålägg som mjukost, färskost, bredbar pastej eller liknande, delas i små tärningar 

    För inspiration så kan jag rekommendera Instagramkontot "Solidstarts" som ger jättefina tips på mat för bebisar och hur stora bitar som är lämpliga i olika åldrar.
Svar på tråden Ogeggig, näringsrik plockmat